@laswidow,
Benim konu ettiğim araç 2006 1.4 74 BG Fabia I Combi.
Verdiğiniz video'da 6250 d/dk sonrası kırmızı ile belirlenmiş.Motorunuz 101 BG, BBZ max. gücü 6000 d/dk da veriyor. Fabrika verilerine göre max tork 126/4400 Nm ve vites oranlarına ve 185/60 R14 lastik kullanma şartıyla max. sürat 185 km/h. (6000 d/dk için) Bunlar bu motor için standart kullanımda verilen ÜST sınır değerler. Zaten motor max. sürrate ulaşmak için bile düz yolda uzun bir sürede ve epey bir TER döküyor. Birde daha üst süratlere çıkmak yani sınır üstü d/dk değerlerinde kullanmak yetersiz yağlanma nedeniyle sibop yakmak, sibop kafası koparmak hatta piston kolunu gövdeden çıkarmak işten değil. Hele kesici iptali ile 230-235 km yapmak ortalama bir hesapla 7.750 hatta belki daha fazla d/dk. denk gelir ki ne tarafından bakarsanız bakın İYİ CESARET.
Titreme yapıyorsa zaten ya motor takozlarında sertleşme yada motor içi bir sıkıntı var demektir o ayrı konu. Kafa kaldırma deyince şaha kalkması anlamında yazmadım. Bunu direksiyonun aşırı hafiflemesinden hissedersiniz. Zaten 220'den sonra aracın yerle bağlantısının kalmadığını sizde ifade etmişsiniz. HB kasa combiye göre farklı davranabilir.Açıkçası rüzgar tüneli testlerini görmedim. Motorunuzun 6900-7000 d/dk gaz kesmesi mevcut d/dk saatinin görünen değerlerinin ruhuna ve mevcut teknik verilere görede ters. 6900-7000 d/dk, ~ 215 km sürrate denktir. Bir ihtimal gerçekten böyleyse ayarlarla (Yazılımla) oynanmış demektir. Özellikle yağ pompasında gerekli değişim ve yağ kalitesinde iyileştirme belki ek katkı maddeleri kullanmadan, hatta farklı alternatör kullanmak gibi donanım değişiklikleri yapmadan bu devir d/dk'lara çıkmak motor ve bağlantılı diğer ekipmanlar açısından risktir.
Yazdıklarınıza kısmen katılıyorum, zira bu araçlar sürekli olarak yüksek devirlerde (spor mod) kullanıldığı zaman yağ yakma , subap yakma, manifolt çatlatma yapabilir.. Ancak kendi segmentinde diğer markalara oranla performansı uzun süre koruyabilmektedir. Bu da 101 hp lerin motor karakteristiğidir.. Vites oranlarını incelerseniz spor şanzuman tarzı bir şanzumanı vardır. Normal araçlar 3000 d /d 110 120 km h civarı hız yaparken 101 hp fabialar 185-60-14 (orijinal ebat )lastik ebatında 98 km h yapar.. Bu da motoru daha rahat şekilde çevirerek ani hızlanmasına katkı sağlar. Bu katkı sağlayışla birlikte diğerlerine oranla subap , manifolt, eksoz vs vs. zorlamayacağından arızaları en aza indirir... Avantajının yanında araç 6. vitesi kesinlikle istemektedir.. Yazılıma ihtiyaç duymadan kesici iptali ile kadranı sona dayarsınız ancak 200 kmh den sonra araç inim inim inler, ama yine kadranı sonuna kadar yaslar. Tabi bu yaslama süreci araç sahibinin ocağına incir dikebilir .. Yukarıda yazmışınız 230-235 km h lerde 7.750 d/d gelir diye , ben onuda ölçtüm 7250 devirde 235 yapıyor. Deviri tamamladığınız zaman 240 yapıyor.215 km/h ise 6500-6600 d/d da yapıyor .. Zaten 101 lik fabiaların devir saati km saatine paraleldir ikiside 5. viteste aynı şekilde hareket eder..
Yağ meselesine gelince bizim araçlar için önerilen yağ 0-30 , 5-30 ,5-40, 10-40 ,10-60 tır .. 0-30,5-30 numara yağ ile yüksek devirlere çıkıldığı zaman yağ ısınıp iyice inceleceği için buharlaşması ve eksilmesi daha kolay olacaktır. Eksilmeden dolayı subaplarda yağlama azalacağı için ısı ve basınçla parçalanmaya kadar gidebilir ... 10-40, 10-60 numaralı yağlarda ise bu oran daha düşüktür.. Ancak motor yağı kalınlaştıkça performansta hissedilebilir şekilde düşme olur..
Gelelim süspansiyona, classic, 68,75 hp lik comfort, ambiante donanımlarda biraz daha yüksek ve biraz daha yumuşak süspansiyon vardır. Combi lerde ise önler hb lere göre daha yumuşaktır . Arkalar ise Choice ve Elegance hb ile aynı sertliktedir. Hatta babamın vw bora daki arka yaylar benim elegance nin yaylarıyla aynı.. Buradan da anlaşılacağı üzere Choice elegance ve sports modellerinde araçlar biraz daha yere yakın ve sertleştirilmiş süspansiyonla donatılmıştır. Sert süspansiyonun da dezavantajı ise arka dingil burçlarının çabuk aşınmasına neden olur .. İyi yönü ise virajlarda gösterişli araçlara kök söktürürsünüz..
Genel anlamda bakarsak 101 lik motorlar biraz daha uzun yola yatkındır. 68 ve 75 hp likler ise şehir içi kullanıma yatkındır..