Bayadır kafamdaydı aslında, bugun yaptırmak nasip oldu.
Şikayetlerim:
- 100 km de yaklaşık 0,5-1 lt arası artan yakıt tüketimi
- Rolanti ve yüksek devirlerdeki artan vibrasyon
- Alt devirlerde cansızlık
- Kalkışlarda isteksizlik
- Soğuk havalarda ilk çalışmalarda hafif nazlılık
- Gaza basınca hımm hımm hımm diye , dolmuşcu aragazları gibi kesilmeler.
Bu şikayetleri yaklaşık 1-2 senedir yaşıyordum.
3 tane farklı yere enjektör değerlerini ölçtürdüm. Bir enjektörün yakıt püskürtmesi diğerlerinden farklı görünüyordu. Bu süre zarfında enjektör cleaner kullanmayı denedim. Würth marka enjektör temizleyici aldım ve kısa aralıklarlar 3 kez ful depoda kullandım. İlk atıldığı zaman farkettiriyordu ancak katkısız ikinci depoda etkisi geçiyordu. Eninde sonunda enjektör bakıma girecekti yani kaçarı yoktu.
Önce Şaşmazda Güven Bosch Car 'dan fiyat aldım. Firmanın sahibi Güven bey, bizzat kendi sürüp test etti, bilgisayara bağlamadı. Enjektörlerin bakıma girmesi gerektiğini söyledi ve 1200 TL fatura çıkardı.
Oradan İvedik'teki Seçkin Pompa'ya gittim. Bilgisayara bağlandı ve değerler ölçüldü. Enjektörlerin cihaza bağlanması gerektiği söylendi. Enjektörlerin bakım kitinin 400 TL olduğu artı 150 tl de sök-tak işcilik alınacağı söylendi. En iyi ihtimalle bu rakam olacağı, 1500 TL ye kadar varacağı söylendi.
Aslında çok büyük bir şikayetim olmadığı için arızanın da çok büyük olmadığını umit ederek, yapılmasına karar verdim.
Tahmin ettiğim gibi de çıktı. Enjektörlerin memesinde hiçbir problem çıkmadı. Sadece enjektörün birinde, içindeki yakıtı ayarlayan valfde sıkıntı varmış, değiştirildi. Artı olarak enjektörlerin tamir takımı da denilen ve arıza olmasa bile açıldığı için değişmesi gereken contaları..vs değişti ve ses ile temizlendi (daha doğrusu temizlendiği söylendi)
Toplam 600 TL para verdim. Üstüne mazot filtresinin (ki değişeli 5000 km olmamıştı) ve hava filtresinin de değişmesi gerektiği söylendi. Oradan bir yerden tuzlu bir fiyata alarak değiştirdik.
İşlem yaklaşık 6 saat sürdü. Enjektörler söküldü, içerde bir makineye takıldı ve tamir edilip geri yerlerine takıldı.
Bu enjektörlerin sökülmeden önceki hali, motor üst kapağı açılınca.
Enjektörler söküldükten sonra.
Bir de içerde enjektörlerin takıldığı ve test edildiği devasa makineler var ama, içerde fotoğraf çekerek , çalışanları rahatsız etmek istemedim.
İşlem yapıldıktan sonra izlenimlerim:
- Rolantide Motor vibrasyonu %80 azalmış. Benim aracın 3 silindir olmasına yorduğum ve direksiyondan vitese aracı komple titreten o vibrasyon gitmiş. Olması gerektiği gibi titriyor.
- Motor sesi azalmış ve tizleşmiş. Homurtular yok.
- 80-100 km arası direksiyonda beliren ve benim lastik balansına yorduğum titreme %60 azalmış. Geriye kalan da hala balanstan sanırım.
- Alt devirlerdeki cansızlık %50 azalmış. Yani benim beklentim daha fazlaydı aslında ama 69 beygir araç aslında çok da beklenti içine girmemek lazım
- Yakıtı henüz ölçemedim. Test etmek için ankara çevre yolunda 4. viteste bağırta bağırta sürdüm . 6.7 lt bir tüketim çıktı ki normal. İlk uzun yolumda ölçeceğim.
Avantajım aracın 3 silindirli olması oldu
Bir silindir daha olsaydı fazladan 200 lira çıkacaktı belki.
Aracı kesinlikle dip depo kullanmamam ve yakıtı düzgün yerden almam söylendi. Shell ve Opet önerdiler. Türk Petrol'e çok sıcak bakmıyorlar. TP, şu an 3,6 TL den satıyor cazibesi var ama bilemiyorum bir daha alır mıyım? Gerçi enjektörün memesinde arıza çıkmadı, yani arızam yakıttan ziyade km den kaynaklı gibi. Würth gibi katkıları önermediler ama ben gene de düzenli aralıklarla kullanılması taraftarıyım.
Gelelim işin Hesap-Kİtap bilançosuna:
Yakıt tüketiminde eskisine oranla 0,5 lt daha az yakarsam;
30 bin kmde 150 lt daha az yakmış olurum.
Bu da 150 x 3,9 TL = 585 TL yapar.
Yani yaklaşık 30-35 bin km sonra kendisini amorti edecek.
Ki ben bir senede rahat yapıyorum o kadar km yi. Bir sene sonra kendisini amorti edecek. Aracımı şu ekonomik durumumla yaklaşık 3 sene kadar daha kullanmak durumundayım yani zararım yok.