Bu senenin şubat ayında 2012 model ve 29 bin km olarak İzmir'den almış olduğum Kia Ceed 1.6 CRDI Concept aracımla 50 bin km'yi devirdik. Araçla ilgili detaylardan az çok bahsetmiş olsam da henüz bir detaylı inceleme yazısı yazamamıştım. Aslında hala hazır değilim çünkü özellikle iç mekandan detaylı fotoğraflarla desteklemek isterdim ama bekleye bekleye yazamadığımı anlayınca detaylı fotoğraf işini sonraya bırakıp yazmaya başlayım dedim (Akif hoca sağolsun
).
Motor : Daha önce cerato'dan tanıdığım motor, DPF/Euro5 ile karakter değiştirmiş. Turbosu da değişmiş, biraz daha büyükmüş galiba. Ceratoda tork patlaması yaşatırken ceed'de daha rafine bir hızlanma mevcut. Daha alt devirlerden kapıp götürebiliyor. Mesela 1200 devirde bile iş görüyor. Fakat çekiş hissi ceratodan bence düşük. Kağıt üstünde torkları aynı fakat euro 5 ayağına kısılmış bir motor gibi. Gaz pedalı altındaki butona tıklamadan tam gücü vermiyor, bir nevi eko-mod normal hali.
Öte yandan motorun sesi ve titreşimi baya kesilmiş. Hele nasıl yapmışlarsa soğukken bi sessiz modu var, belki daha çok yakıyor, ama resmen sessiz modda oluyor ilk çalıştığında. Gün içi sıcakkenki halinden daha sessiz yani. Biraz da yol sesi aldığı için araba yürürken çok devir çevirmiyorsanız motoru hiç duymuyorsunuz. Ben şahsen 2000 deviri pek geçmeden kullanıyorum, dsg gibi vitesi hemen yükseltiyorum. Bir üst vitesin alt devirlerinde şıkırtı uğultu falan da yapmıyor. Bu yönlerini seviyorum motorun. hatta bu karakteri bozulur diye yazılım fikrimden de vazgeçtim.
Yakıt olarak ceratodaki halinden yarım litre civarı az yakıyor. Şehir içi dikkatli kullanıyorum, klimalı 7 lt'yi pek geçmiyorum. Hele şu aralar klimasız 6.5'i pek geçmedim şehir içinde.
Şehir dışı karakteri değişmiş motorun. Ceratoda 90 kmh sabit ile min. 4.2'ye indirebilirken Ceed'de 3.5 yaktırmak mümkün. Fakat yol şartları zorlu ise (ağırlık çoksa ya da iniş çıkış çok ise) Ceed'in yakıtı daha fazla olabiliyor. Ş.arası bile 6'ya yakın değerle görülebiliyor. ma Ceratoda bi kere 5'e attıktan sonra 5'li tüketim rakamlarını geçmek çok zor. Ceratoda musluklar daha bi açık olduğundan her şartta zorlanmadan daha bi etkilenmeden gidiş vardı. Ceed'de ise 90-100-110-120 kmh hızlarda sırasıyla klimasız 3.5-4.0-4.5-5.0 yakıt değerleri ölçtüm 3 kişi ile. Bu değişkenlik Ceratoda daha az idi. Mesela hep 5'e yakın yakardı.
Ceed'in yakıtının aynı şartlarda Astra J 1.3 CDTI'den düşük olduğunu gözlemledim. Hem ş.içinde hem ş.dışında. Astra ile minimum denememde 4.1 gösterip 4.5 yaktığını biliyorum. Ceed ise aynı minimum denemesinde 3.5 gösterdi (gösterdiği ile yaktığı çoğu zaman aynı). Yine astrayı satmadan ş.içinde ort 6.8 gösterip reelde 7.5 iken Ceedi aldığımda max 7 civarı yb ve reel tüketimim vardı. Özetle ceedin motorunun (mqb tdi'ları kadar olmasa da) ekonomik olduğunu söyleyebilirim. EN az yakan araçlarla şehir dışında yakıtta yarışabilir, şehir içinde 0.5/1 litre fazla yakar diye düşünüyorum.
Ergonomi, iç mekan: Astradan en önemli farkı sorarsanız ergonomi derim. Ceed özellikle ş.içinde çok rahat kullanılıyor. Dönüş çapı çok daha düşük, otobüs gibi dönüyor. Görüş açıları çok daha güzel, etrafa hakimsiniz. İç mekan bariz daha geniş, Bagaj astradan küçük ama yetiyor. Direksiyon (dezavantajlarına geleceğiz) ve debriyaj çok yumuşak. Yani eliniz ayağınız gözünüz çok rahat biçimde arabayı kullanıyorunuz. Dijital klima güzel çalışıyor. İçeride nem arttığında otomatik olarak nem alma moduna geçip anında camları rahatlatıyor. Yazın arabanın beyaz ve camların filmli olması da etken olabilir fakat kısa sürede içeriyi soğutabiliyor. Bu yaz klimasız hiç kullanmadım desem yeridir. Auto olarak soft ve fast 2 modu var. Fast'a alırsanız oluk oluk üflüyor ama %95 soft işimi gördü. Sesi sistemi kesinlikle astradan daha iyi, astra bu konuda çok kötüydü resmen boğuk ses vardı.
Ceed'in koltuklarını pek beğenmiyorum, kumaş ve kalite olarak Astranın yarı deri koltuklarının baya gerisinde. Müzik sistemi, kliması astradan iyi olsa da butonlarındaki kalite algısı da astranın gerisinde ama fena değil işte.
Direksiyondaki tuşlara bir paragraf açmak isterim. Ceed'in direksiyon tuşlarının kullanımı astraya göre çok çok pratik. Örneğin sesi kısmak için astrada (-) tuşuna defalarca basmak ve o butonu eskitmek gerekiyorken ceed'de aşağı-yukarı çek bırak sistemi var. Direksiyon üstünde 18 tuş var ve en az 10 tanesini aktif ve sürekli kullanıyorum ve bu pratik direksiyon yumuşaklığı ile birlikte özellikle ş.içinde insanı çok rahat ettiriyor.
Yalıtım: Motor yalıtımı gayet iyi, yukarıda da bahsettim. Ama Ceed'in alt yalıtım sorunu var. Davlumbaz ve çamurluk içleri ile stepne yerini bituself kaplamama rağmen hiç değişmedi. Sesi döşeme altlarında alıyor. Makyajlı kasada yalıtımın arttırıldığı söyleniyor ama deneme fırsatım olmadı.
Arabadan rüzgar sesi olarak çok memnunum. Fırtınada bile yolculuk ettim, özellikle yanal rüzgarlardan hiç etkilenmediği gibi (astra baya sallanıyordu) 120-130 kmh altında hiç rüzgar sesi almıyorum. Sonrasında biraz başlıyor ama düşük seviyede. Onu da tekerlek sesi bastırıyor zaten.
Yol tutuş: Tabi ki yol tutuşu çok iyi bir araçtan geçtiyseniz ceed biraz üzüyor. Astranın hakkını vermek lazım. Hem düşük hem yüksek hızlarda rayda ilerliyor gibi net bir şase, çok ufak etkilere bile net tepkiler veren direksiyon, geleneksel astra yol tutuşu. Ceed fena değil aslında ama klasik uzakdoğu yumuşaklığı işi bozuyor. Özellikle yüksek hızlarda pek ani hareket yapmak istemiyorsunuz. Hatırlıyorum, astra ile 140 kmh ile saçma sapan geyik testi gibi arabayı zorladığımı fakat hiç korkmadığımı biliyorum. Ceed ile bu mümkün değil. Ama çok da öldürmeyim, fena da değil gibi gibi
Problem: Malesef 35 binlerde direksiyon tıkırdamaya başladı. 40 binde bakımda söyledim, o ara biraz yol yaptım, bakımdan 10 gün sonra 43 bin km'de direksiyon kutusunu garantiden değiştirdiler. Fakat şu an 50 binde ve eskisi gibi yine tıkırdıyor, değişmesi gerek. Neden oldu henüz anlayamadım. Şehir içindeki hendekler bozuk yerler falan etkiliyor tabi ama bu da ilk arabam değil. Başka bir etken mi var acaba bakıma gidince soracağım.
Bir diğer problem debriyajın kavrama anında bazen gıyırtı gibi bi ses yapması. Bu diğer ceedlerde de olan bir durum ve normal karşılanıyor artık. Kavrama ve direksiyon kutusu ceratodan daha dayanıksız bence.
Genel memnuniyet: Astra çok güzel etli tok bi araba iken 2 ayda satmama sebep olan şey 1.3 cdti'den başka bir şey değildi. Box bile takmıştım ama motorun sesinden bile sağlıksız bir uygulama olduğu belli olduğundan hemen çıkarmıştım. Şehir içi kullanım olarak ise görüş açıları, sert direksiyon, geniş dönüş çapı gibi etkenler herhalde astranın olumsuz yanlarıydı.
Buna karşılık bu saydığım noktalar Ceed'in üstün olduğu yanları ve insanı mutlu etmeye yetiyor. Sempatik bi araba diyebilirim. 2 noktada beğenmiyorum aracı. 1. yol sesi 2. yol tutuş eksikliği. Bu konularda da astra üstündü. Aslında bu 2 şey diğerlerinden çok daha önemli ama nedense ceed ile mutlu hissediyorum. Değişiklik düşünüyor muyum? Evet ama 2016'da, km 80 bini geçmeden satarım diye düşünüyorum. Direksiyon kutusu ile ilgili durum belki başka kararlara sebep olabilir ama düzelsin de bineyim istiyorum.
Yaş da ilerledikçe hem yol tutuşu ve yalıtımı iyi olan, tok süspansiyonlu (sert mert önemli değil
) bir almana geçiş ihtimali kuvvetleniyor. Ceed'deki rahatı bulursam yeni astra/golf ikilisinden birisini düşünebilirim.
Şimdilik bu kadar, sorularınız olursa ya da aklıma bi şeyler gelirse yazarım