Son iki gundur masallah Ankaraya rahmet yagiyor. Bu islak gunleri yasarken boyle bir baslik acma geregi duydum.
Eminim soyleyeceklerime butun forum uyeleri zaten dikkat ediyordur ama bu konu vesilesiyle onlar da etraflarini bilinclendirme ihtiyaci hissederler diye aciyorum
malumuz ulkemizin alt yapisi rezalet durumda. Bu yuzdendir ki 3 damla yagmur yagsa 2 damlasi yol ortasinda su birikintisi ya da golet hatta ve hatta bazi zaman ve yerlerde orta boy sulama barajlari olusturmakta.
Hava kapali saril saril da yagmur yagiyor; haliyle insan etrafini dogru duzgun goremez oluyor.
Iste tam da bu gibi durumlarda tabak haneye sey yetistirir gibi gitmemeliyiz. Neden mi?
1) olusan su birikintilerine hizlica dusme ihtimali:
* etrafta yuruyen yayalari islatabiliriz. Arabadayiz diye keyfimiz yerinde olabilir fakat disaridakilerinde insan olduklarini evlerine islerine gittiklerini, onlarin da ana-baba evladi olduklarini unutmamak gerekir
ayrica islanan insanimiz soforun sulalesine kufrediyor haberiniz olsun.
* etraftaki aabalari islatabiliriz. Bu durumda arac icerisinde yarim acik camiyla sigara icmekte olan insanlarin islanmasina sinirlenmesine sizi takip edip durdurup indirip tartaklamasina neden olabilir (bkz. Sigara kullandigim zamanlarda ben)
* islattigimiz araclar zaten az olan goruslerini birkac saniyeligine kaybederler. Bu durum kazaya davetiyedir insanlarin hayatiyla oynadiginiz anlamina gelir. Bir sofor olarak yolda giderken aniden 2-3 seniyeligine gozunuzu kapatarak araba kullandiginizi hayal edin. Ayni sekilde sizden baska butun insanlarda evine ve isine gidiyor ana-baba evladi.
* islattiginiz arabalar maddi zarar gorebilir. Uzerine su "fiskirttiginiz" arabalarin elektronik aksami zarar gorebilir, motoruna su kacabilir, sicak metal aksami carpilip catlayabilir. Evet saka yapmiyorum yillar once basbakanliga ait bir supo gormustum. Deli gibi de yagmur var. egzozdan beyaz duman atiyor. Cektim yanina hayirdir dedim kamyonun birisi su sicratmis. Ama oyle boyle degil diyor 7-8 saniye eteafimi goremedim diyor. Motor icine su cekmis tabi. Yandi gulum keten helva.
* ayni sekilde oyle fosur fosur sudan gecerken sizin araciniz da zarar gorebilir. Altinizdaki bir hovercraft degil neticede otomobil! En basiti sicak fren disklerinize fosur fosur gelen su egilmelerine neden olacaktir. Ya da motor blogunuza fosur fosur gelen su catlamasina neden olabilir. Liste uzar gider. Bir dunya para odediginiz aracinizin ikinc dunya bir masraf cikartmasi tabiidir.
* en onemlilerinden birisi aquaplaning yani lastik ve asfalt arasinda su kalmasi, lastigin yol uzerinde degil su uzerinde gitmesi/kaymasi durumu. Bu durumda ortalamanin uzerinde bir surucu degilseniz kaza yapma riskiniz cok cok yuksektir. Zira %75-80 oraninda aracin kontrolunu kaybetmissinizdir.
(Dip not: boyle bir durumla karsilastiginizda sakin gaza ya da frene kesinlikle abanmayin. Sakin bir sekilde durumun gecmesini bekleyin. Eger araba tehlikeli yonlere dogru yoneliyorsa da dogru yone dogru nazikce direksiyonu cevirin. Nazikce ama)
2) yagisli havalarda gorus
* yagisli havalarda yagan yagmur ve ondeki aracin sicrattigi su camlariniza gelecegi icin yakin takipten kacinin.
*gorusunuzun cok dusuk oldugunun farkina vararak emniyetli suratlerde seyredin.
* kavsaklarda ve serit degisimlerinde etrafiniza normalden daha dikkatli sekilde iki kere bakin.
3) yagisli havalarda yol tutus
* yagisli havalarda lastik ile asfalt arasinda az veya cok bir miktar da olsa su bulunmaktadir. Bildiginiz uzere su surtunmeyi dolayisiylada tutusu azaltir. Demekki araciniz kuru zemindemi performansi veremeyecektir bunu bilin.
* aquaplaning konusuna zaten deginmistik.
Uzun lafin kisasi dikkatli olun. Onunuzdeki arkanizdaki insanlar salak olduklari icin yavaslamiyorlar ya da selektor dortlu korna ile oynamiyorlar. Size birseyler anlatiyor olabilirler.
Istemsiz sekilde islatilan yayalar icinde inip gidecekleri yere kadar birakmayi teklif edebilirsiniz mesela?
Bunlari cevremizdekilere anlatalim. Hic degilse etrafimizda yontulmamis odun kalmasin