škodaturkey.com
Biz bir aileyiz...

Motor Freni

0 Üye ve 6 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı kadir_

  • Kısa Bir Ara..
  • Yönetici
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 9469
    • Profili Görüntüle
Nedense bu motor frenine bi takıntım var.Motor freni yavaşlamada yardımcı oluyor balataların aşınmasını azaltıyor vs bu gibi yararları var.Birde konuştuğum çoğu mekanik ustaları 100 km hızın üstünde motor freninin fazla kullanılmamasını söylüyor ve yüksek devirlerde motor freni yapılmamasını öneriyor neden olarakta subaplar vuruyormuş ne kadar doğru bilemiyorum..
 
Forumda başka bir teknik konu daha çıktık çok merak ederim bunu detaylı olarak açıklayabilecek abilerim çok var kutsal bilgileri bekliyorum doğrusu :)
 
Birde sorum olacak siz değerli şoförler motor frenini çok sık kullanırmısınız merak ediyorum?


Çevrimdışı SEAHAWK

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 1210
    • Profili Görüntüle
Onno Usta bu olayın yüksek kompresyon oranına sahip araçlarda daha etkili olduğunu belirtmişti. Bizim 1.4 TDI sanırım bu yüzden çok etkili bir motor freni sağlıyor. (19.5'lik orana sahip)
 
Ben de motor frenini sıkça kullanırım. Sürüş tarzımın bir parçası.
« Son Düzenleme: 05 Aralık 2009, 21:11:16 Gönderen: SEAHAWK »
SEAT CORDOBA 1.4 TDI 80HP
[SIGPIC][/SIGPIC]


hakanerdogan

  • Ziyaretçi
Ben asla kullanmam, asla yavaşlarken vites düşürüp debriyajında motorunda yüke binmesini sağlamam, asla ve asla fren yaparken tam durayazmışken debriyaja basmam, aynı anda basarım.

Şimdi çoğu yaşlı abi diyecek ki şöle iyi kompresyon böle iyi falan filan. Ben yine uzunca bi paragraf yazmıştım ama onu bulana kadar sinir krizi geçiririm bi daha yazayım.

Derler ki (haklıdırlar-haksızdırlar asla eleştirmiyor, yargılamıyorum, eleştirenede saygı duyar, cevap vermem) motor freni kullanmak balata aşınmasını azaltır, fren mesafesini kısaltır.

Ulan düşünüyüm ben bi, gencim biraz saksıda gazı açayım, fren mesafesi kısalırmış, bak şindi :lol:

Bana kısa fren mesafesi çok panik durumlarda lazım de mi, önüme şehirlerarası yolda it çıktı yada büyükbaş çıktı vs, ben g.tü kurtarmanın verdiği panikle hem mesafe kısaltmak için çatır çutur Valentino Rossinin viraja yaklaştığı gibi vites düşürecem, bide sert bastım ya ABS çalıştı direksiyon kırıp uygun yere kaçacam...

Kak git, Duo işlemci yok kafamda, debriyaj+fren gömerim kırarım direksiyonu. Ayrıcaaa, debriyajsız panik fren yaparsan 5.vitesin 1000 devrinde araba stop eder ki bu yüksek bi hızdır, tehlke yaratır, ABS siz kalırsın.

O zaman de ki kompresyon mesafe kısaltır, hülean kompresyon yapacak kadar lay lay lom ise durum zaten kısa fren mesafesine ihtiyaç yoktur ki :D atarım debriyajıma hafifçe frenimi yaparım.

Ne diye ben durana kadar 4 sefer vites düşürüp debriyajımı eskitip motorumu sıkıştırayım ki!

Araç viteste iken fren yaptığın vakit frenler aynı zamanda şanzımandaki tahriğide frenler, yani balata sadece aracın ağırlığını değil, dönen krankıda yavaşlatmaya çalışır. Yükün daha fazla olacağını düşünüyorum. Yani hem giden arabayı hemde dönen motoru yavaşlatıyorsun.

Artık çoğu öğretidede en mükemmel frenajın debriyaj+fren olduğunu vurguluyorlar.

Tabi burdan şu eşşekliği çıkarmayın, yokuş aşağı inerken frene falan basmıyorum elbette, vites düşürür bırakırım kompresyonuyla akar. Sonuçta durmayacaz.


Yüksek devirlerdeki kompresyon işinede karşıyım, zaten 5.viteste sen 6000 devirde giderken yavaşlamak için kompresyonun kıralını yapsan 4 lesen, yine fren kadar çabuk ve güvenli yavaşlayamazsın, hadi yavaşlaman icab etmedi, 5 te gazı bırak, devir düşsün öle 4 le motorunda baskınında anasının ırzına geçmiş olmazsınız.

Fren dediğiniz ne ki, 40 bin gidecek balata-disk 15-20 bin gitsin. Turbolu araçlarda aşırı devir yüklemesine lörkkeden karşıyım.

Ben 200 le giderken durmam icab etse dahi debryaj+fren yaparım.


Çevrimdışı AhmetH

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 862
    • Profili Görüntüle
gaz ile  ulaşabileceğiniz maksimum devir  çoğu  modern  araçta  sınırlıdır  misal benzinlilerde 6500 - 7000  devir  arasında biyerde  ECU  hard cut yada soft cut  yapar yani devir  kesersiniz.
 
ama  dekompresyon  motoru  tekerlek üzerinden cebri  döndürdüğünden  motorun  devrini kontrol edemezsiniz.
 
atıyorum  160 la  giderken   2. vitese  sokarsanız   devir  10.000  bile görebilir.
 
motorun fiziksel  olarak çevirebileceği en yüksek devirlere  dayanabilirsiniz  bundanda hızlıysanız  fren yapmış gibi tekerlekler  kilitlenir.
 
 
boş  muhabbet  yani  sorun  değil usta mantıklı konuşmamış...
 
heralde  aklı başında  her  insan  vites  küçültürken   hangi  vitesin  hızında  olduğunu bilir.


Çevrimdışı kadir_

  • Kısa Bir Ara..
  • Yönetici
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 9469
    • Profili Görüntüle
Çok kafamı kurcalıyor bazen babamı tırcı felan sanıyorum ışıklara yaklaşırken felan çoğu zaman bi vites aşağı alıp kompresyon yapar ve frenle destekler uzun inişli bi rampa var eve yakın 120-130 la giderken frenleyip 4 e alıyor arabada 4500-5000 lerde geziyor o ustanın dediği nedense olumlu geliyor o kadar uyarmama rağmen alışkanlık yapmış 5 ten 2 ye inerken tek tek vitesleri düşürüyor frenle destekliyor.Nedendir bunu hala çözemedim ama bariz yavaşlamada oluyor doğrusu..
 
Yoksa 200 le giderken komprasyon yapmıyor ama yavaşlaması gerektiği çoğu durumda bunu kullanıyor baskı balata vs motorun çoğunda etkili sanırım..
 
Benim çıkardığım üst devirlerde ve yüksek süratlarda yapılmamalı doğrumudur?


Çevrimdışı AhmetH

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 862
    • Profili Görüntüle
yüksek  süratleri bilmemde  üst devirler  sorun  değil   işi  bilen için  eminimki  babanda  biliyordur..


Çevrimdışı mygokhan

  • ŠKODA
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 15591
    • Profili Görüntüle
Çok uygularım..

İyi şöför freni en az kullanandır derler :hanz:
2004 Skoda Fabia 1.2 HTP
2007 Skoda Roomster 1.2 HTP
2011 Skoda Fabia II 1.2 HTP  
2012 Fiat Doblo Cargo maxi 1.3 Mjet
2015 Ford Courier Van 1.5 TDCI



Çevrimdışı mygokhan

  • ŠKODA
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 15591
    • Profili Görüntüle
Motorun nefesinin açılmasına , içindeki oluşan metal partiküllerinin egsoz yolu ile atılmasını sağlar..Bkz.AhmetH makalesi :D

Okul zamanı derslere bu kadar odaklanmadım yav..:hanz:
2004 Skoda Fabia 1.2 HTP
2007 Skoda Roomster 1.2 HTP
2011 Skoda Fabia II 1.2 HTP  
2012 Fiat Doblo Cargo maxi 1.3 Mjet
2015 Ford Courier Van 1.5 TDCI


Çevrimdışı AhmetH

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 862
    • Profili Görüntüle
kurum  diyelim yanlış  terim  olmasın.
 
motor  rodajdan  sonra  kolay  kolay  metal partikül  çıkarmaz.


Çevrimdışı mdindas

  • hürgeneral
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 4181
    • Profili Görüntüle
hakan aynen katılıyorum sana
motor freni bence kamyonda lazım
küçük arabada genelde yokuş aşağı karda buzda falan lazım olur


Çevrimdışı sagacity

  • Acemi Üye
  • **
    • İleti: 52
    • Profili Görüntüle
Lise de gördüğüm Termo Dinamik dersinde "Yorulan Metaller dinlenmez" prensibinden hareketle krank miline sürekli böyle yük bindirilmesini kişisel olarak çok doğru bulmuyorum. daha çok büyük araçlar da (kamyon vs) zaman zaman görülen "kol çıkarması" mevzusu da motor freni yüzündendir. şöyleki motor freni yaptırıldığında kranka binen yükten dolayı piston kollarından birisi motor blokunun yanından dışarı cıkabilir... bir kamyon motorunda görmüştüm. belki de haddinden fazla yüklüydü. binek araçlar da kol çıkarma gibi bir mevzunun olacağını pek düşünmesem de krank kesmesi olayının olma ihtimalini de gözden cıkarmamak lazım. çünki yukarda adını verdiğim yorulan metaller dinlenmez prensibini şöyle acıklarsam " örneğin bir bakır teli 10 sefer de eğip büktüğünüzde kopacağını varsayarsak 5 kere eğip büktükten sonra ikinci 5 seferi 10 yıl sonra yapalım bakır tel kopacaktır. aradan gecen 10 yıl onu dinlendirmeyecektir." keza motor freni krank miline, debriyaj balatasına, öncelikli olarak yük bindirecektir.. en sağlıklısının normal sürüşler de frenle beraber vites küçültülerek yavaşlamanın daha sağlıklı olacağını düşünüyorum. olayı şöyle de canlandırabiliriz; araç hızlanırken hareket, motordan tekerleklere giderken, yavaşlarken tekerleklerden motora doğru olması daha mantıklı geliyor..
« Son Düzenleme: 05 Aralık 2009, 22:41:37 Gönderen: sagacity »
Çırak Ustayı Sollamazsa Sanat Ölür,  Hatalı Sollarsa Çırak Ölür..


Çevrimdışı ero__

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 1824
    • Profili Görüntüle
Malumunuz bir çoğumuzun otomobilleri spor kullanıma uygun DEĞİLDİR. Bu sebepten zaten bu tahriğe dayanamayacak bir çok parça içerir.

Ancak!

Ben parça ömrüne ya da fiyatına bakmam, aracımı zevkime uygun kullanırım diyen varsa (benim gibi :hanz: ) elbette seri gidiş için kullanacağı bir yöntemdir vites küçültüp aracı yavaşlama ve akabinde tekrar seri hızlanma. Bir başka teknik de, aracın vitesini küçültüp viraja girerken debriyaj anında sağ ayak bir kısmı ile gaza bas bırak yaparak devir düşürtmemek. Biraz deb. balata katili olarak gözükebilir ama işe yarar :P

Bu arada Gökhan iyi şoför az fren kullanan demişsin ama genelde babalarımız iyi şofördür ya, ben o kadar basarım, abim o kadar basar, 2 tane süratten 1 tane kırmızı ışıktan ceza yiyen babam oldu :D

İyi şoför yakalanmayan şofördür :kiki:


Çevrimdışı SEAHAWK

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 1210
    • Profili Görüntüle
Mesele yapmış olmak için motor freni yapmak değil. Elbette amacın mümkün olan en kısa sürede durmak olduğu durumlarda olay motor frenine devredilecek değil. Ona bakarsak EN KISA fren mesafesi için frene tam basmamak dahi lazım. En kısa fren mesafesi "threshold breaking" denilen fren tekniği ile elde edilir. Bu zaten alışkanlık isteyen apayrı bir olay.
 
Motor freni ekonomi için de çok önemli bir nokta. Zira kırmızı ışığa yaklaşırken 20 metre önce fren yapıp duracağınıza 50 metre önce gazı kesip yavaşlamak hem daha ekonomiktir hem de daha güvenli (boşa atarak yavaşlamaya göre) Zaten yakıt ekonomisi için verilen öğütlerde "frene az basın" denilmesinin sebebi de bu. Aracın frene basınca yakıt harcadığı falan yok.:hanz: Olay, o frene basmak zorunda kalacak şekilde otomobil kullanarak fazladan yakıt harcamak.
 
Motor devri olayına gelince: AhmetH belirtmiş zaten; işi bilen adam devrini de bilir. (cümleye bak:hanz:)
 
Yalnız sagacity'nin belirttiği krank yorulması olayı da mutlaka kaçınılmaz bir gerçek olsa gerek. Ama ağır yük durumunda zaten bütün işi motor frenine devretmek çok yapılmayacak bir iş. Mutlaka ciddi bir fren desteği de bu tip durumlarda devrede olacaktır. Kaldı ki bu yorulmayı çok dert edecek olsak, 450 kg yük ile 5. viteste yokuş yukarı dip gaz ile yardırmazdık. Yoksa ne anladım üstün Alman teknolojisi ürünü TDI'dan...
 
 
Bir de ek bilgi: Onno Usta'nın belirttiğine göre turbo benzinli motorlarda sıkıştırma oranı daha düşük olduğundan motor freni etkisi de daha düşük oluyormuş.
SEAT CORDOBA 1.4 TDI 80HP
[SIGPIC][/SIGPIC]


Çevrimdışı turker

  • TDI
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 7883
    • Profili Görüntüle
    • http://www.ilkerturker.com
Okuduğum iyi oldu, ben zevkine yokuş aşağı vites küçültüp 4000 devir falan kompresyon yapıyorum. Alışkanlık oldu, motoru duymak için belki de. Yoksa sübabı böyle mi yaktık :D