1.2 TSI 110 PS DSG Fabia III
H/B 1.079 kg. 0 dan 100 e 9.4 sn hızlanıyor ve son sürati 196 km/h
Kombi (SW) 1.103 Kg.(24 kg daha ağır) 0 dan 100 e 9.6 sn de çıkıyor (0.2 sn daha yavaş) fakat son sürati 199 km/h. Aradaki 3 km/h farkın tek sebebini sürtünme katsayısının HB te 0.325 Kombideyse 0.309 olmasına bağlıyorum.
HB te ağırlığı cok fazla arttırmadan sürtünme katsayısını azaltmak için hangi yollara başvurmak gerekir acaba?
Sizler ne önerirsiniz?
Merhaba öncelikle, otomobilin son hızlarında sürtünme katsayısı (drag coefficient) büyük önem arz etmektedir.
Maksimum hıza ulaşan bir araçta motor gücü hava sürtünmesine karşı daha fazla karşı gelememekte ve bir güç dengesi oluşturmaktadır. Bu denkliği kullanarak aşağıdaki denklemi elde edebiliyoruz.
v = ( 2 · P / (c · D · A) )^1/3
v- hız (m/s)
P- güç (watt)
c- sürtünme katsayısı
D- havanın yoğunluğu (1.25kg/metreküp alınabilir)
A- aracın ön yüzey alanı (metrekare)
Skoda Fabia 1.2 TSI Hatchback aracımız için hesaplayacak olursak
A=1.732 x 1.400 = 2.424 metrekare
c=0.325
P=81000 watt
D=1.25 kg/metreküp
v=54.8 metre/sn = 197km/sa rakamı çıkıyor
Aynısını daha düşük sürtünmeye sahip SW için yaparsak da
v=55.7m/sn = 200 km/sa olarak çıkmaktadır.
Newton fiziğine bağlı olarak yapılan hesaplar oldukça pratiğe yakın sonuçlar vermektedir.
Son hız ağırlıktan bağımsız olarak gerçekleşen bir durumken, ivmelenme ise direk olarak ağırlığa bağlıdır (bildiğiniz üzere kuvvet=kütle x ivme, güç=kuvvet x zaman)Yani sizin de dediğiniz gibi sürtünme katsayısı SW ve Hatchback arasında son hız farkına neden oluyor.
Aracın sürtünme katsayısını değiştirmek/azaltmak için gövdesinde ciddi değişiklikler yapmanız gerekir. Aracın çekiçle şeklini değiştirmek istemezsiniz heralde
Fakat arka spoyler, aracın alçaltılması gibi yöntemlerle yüksek hızlarda aracın ön yüzey alanını biraz daha azaltıp yere daha iyi basmasını sağlayarak son hızınızı yükseltebilirsiniz.
Ayrıca sıcak havalarda hava yoğunluğunun azalması yardımıyla belki son hızınızda az da olsa artışlar gözlemleyebilirsiniz