3 slindir motorlara pek sıcak bakamıyorum.
Bunların bir kısmı 4 silindirli bildik bloktan 1 silindir atarak yapılıyor. (Örneğin, Polo 1.4 TDI motoru 1.9luk blokun bir silindir atılmış hali). 2 piston yukarıda iken diğeri aşağıda. Arada 180 derece açı var diyelim. Titreşimi azaltmak için balans ağırlıklar falan var ama sonuçta bariz daha titreşimli. Dengesiz yükten dolayı uzun vadede daha az dayanıklı.
Sıfırdan 3 silindirli tasarlanmış olanlarda ise piston pozisyonlarında 120şer derece açı var diyebiliriz. Pistonun biri en yukarıda iken diğeri ortada, öbürü de en aşağıda. Bunun etkisi olarak krank boyunca gidip gelen bir yük dağılımı var. Bu da aslında problemli bir durum.
Emisyon ayağına garip çözümlere gidiliyor, start-stop gibi. Bunların hepsi 3-5 kmlik emisyon/tüketim testlerinde iş gören ama uzun vadede probleme açık çözümler. Kanaatimce imkanlar ölçüsünde 4 silindir altına inmemeli.
4 silindirli motordan 1 silindir falan atılmıyor, bloklar, strok değeri, krank falan tamamen farklı, sadece piston çapı 1,9 ile 1,4 tdi de aynı...
1,6 benzinli ile de 1,2 htp nin piston çapları aynı.
2 piston yukarıda iken 1 tanesi aşağıda değil, 3 piston farklı konumda, aralarında 180 derece açı olsa, titreşimi bırakın, 1 tur bile dönemez o motor.
Problemli olsa 15 senedir üretilmez, 1,6, 4 silindirden tekrar 1,4 3 silindire geçmezlerdi.
Velhasıl yine bilindik kullanıcı muhabbeti... O motor çekmez, gitmez...eskiden 1,6, sonrasında 1,4, sonra 1,2, şimdi de 1,0 gitmez... Adamlar 0,9 a turbo taktı, 3-4 senedir gidiyor be...
Onu tasarlayan bilmiyor, biz biliyoruz tabii...
Motor-makina uzmanı değilim. Bildiğimi ve düşündüğümü basitçe anlatmaya çalıştım. Zaten burası da profesyonel yahut akademik ortam değil. Yanlış demekle bırakmayıp doğrusunu da anlatırsanız hepimiz faydalanırız.
Madem bilginiz yok, Keşke bir de her aklımıza geleni yazmasak....