Yılsonu gibi araç değişikliği planım olduğu için, aynı zamanda kolay araç beğenmediğim için inceleme ve test yapma amacıyla önceki gün bir günlüğüne gittiğim Samsun’da showroomları gezdim. İzlenimlerimi aktarayım. 1.5 senedir 2012 model son kasa Ceed 1.6 dizel manuel Concept kullanmaktayım ve memnunum. Tek çocuk olduğundan dolayı aman aman bagaj ihtiyacı yok. Bu nedenle, ayrıca hatchback’ler genelde daha kailteli üretildikleri için C sınıfı HB araçlardan aklımda olanları inceledim. İzlenimlerim şahsi beğeni ve görüşlerimi yansıtır, herkes için geçerli olmayabilir. Herkesin bildiği şeyleri tekrar ederek zaten uzun olacak yazıyı daha fazla uzatmadan, sadece dikkatimi çeken şeyleri yazıp kısa kesmeye çalışacağım. Bu arada sürücü profili olarak manuel dizelciyim, yılda 30 bin km yaptığım için max. 2 senede bir araç değiştiririm. Çoğunlukla uzun yolda kullandığımdan sessizliğe önem veriyorum.
Astra KAstrayı bu 2. Test edişim. İlkinde ailece test etmiştik, aracı beğenmiştik fakat yol sesi olması gerekenin biraz üzerinde gelmişti bana. Tekrardan aracı beğendiğimi söyleyebilirim. 1.6 dizel otm excellance ile test sürüşü yaptım. Aracın uzun dönem yakıt ortalaması 6.5 görünüyordu. Ben parkuru 6.1 ile bitirdim. Performans, sürüş dengesi vs her şey güzel. Bilinen eksikleri var fakat genel anlamda parasını hakeden “good value of money” dedikleri tarz bi araç. Alınır, fakat yol sesi anlamında soru işaretleri devam ediyor. Ses özellikle arka taraftan geliyor. Tork konvertöre rağmen yakıt gerçekten güzel, muhtemelen en az yakanlardan biri olabilir. Klima kumandaları falan çok kaliteli, boncuk gibiydiler
Malzeme kaliteli, 20 bin tl 20 ay sıfır faiz kampanyası varmış fakat indirimli liste fiyatından çakıyorlar. Bayi indirimi yapmıyorlar, yani faizi peşin alıyorlar diyelim. En azından samsun için böyle.
GolfVW modelleri nedense bana hitap etmiyor, bayiye gitmek için kendimi zorluyorum. Golfü önceden test ettim. C sınıfında test ettiklerim arasında makyajlı 136’lık Ceed ile birlikte en iyi yalıtıma sahip olanı herhalde. Bu sefer test etmedim, hem içi hem de dışı biraz daha dinamik tasarımlı araçlara gidiyor elim. Yoksa sezarın hakkı sezara, Golf sınıfında çoğu noktada referans. Bayide yeni Tiguan’ı da inceledim. Çok kısaca özetlemek gerekirse Golf’ten cip yapalım demişler, Tiguan olmuş. Aynı araba işte. İç detaylar falan Golf, hatta Golf daha kaliteli bence. Tiguan kapı içleri daha vasattı. Heyecan alamadığım için şöyle bir bakıp çıktım. Zaten yanıma gelen de olmadı.
LeonLeon hep f/p aracı olarak gördüğüm bir model. Style donanımı benim için yeterli. Ama kalitesini hiç yakından yoklamamıştım. 69 Bin tl’lik kampanyalı manuel fiyatı kafamı kurcaladığı için gidip inceledim. Açıkcası bir Ceed sahibi olarak 4-5 dk inceledikten sonra şunu dedim kendime. Bunu alırsam hanımla kavga ederiz. Tamam kadran, direksiyon kalitesi, klima kontrolleri iyi ama koltuklar, ve özellikle kapı içi malzeme, hiç tatmin etmedi. Camlarda krom çerçeve alma şansınız yok. ST yanıma doğru yaklaşırken feyk atıp başka müşteriyi araya aldım ve bayiden uzaklaştım
ElantraAslında C sınıfı hatchback kovalıyorum ama yeni Elantrayı da merak ettiğimden bi test ettim. Aslında tasarımı çok güzel, dinamik bi sedan. İç mekan kaliteli olsaydı düşünürdüm ama gerçekten maliyet kaygısı ile ucuza kaçılmış yerleri çoğunlukta. Kapı içleri tahta gibi sert, ön kapı bile. Test ettim. İç hacim güzel, çekişi iyiydi ama DCT’nin bu araca özgü setupında bir sorun var. Bu sorun Ceed DCT’de yok mesela. Sorun bence kavrama ayarında, tam kavrama gerçekleşmiyor, devirde kararsızlıklar oluşuyor. Sanki tork konvertörlü gibi bağırtarak kalkışlar olabiliyor. ST bayan teyze biraz fazla resmi geldi galiba bana, rahat test etmemişim ki en merak ettiğim konulardan olan yakıtına bakmayı unutmuşum. Kısaca özetlemek gerekirse biraz hayal kırıklığı yaşadım çünkü CRDI motoru seviyorum. Elantranın güzel tasarımı maddi kaygılara kurban gitmiş. İ30’dan 1-2 tık düşük kalitede…
CeratoEski bir Cerato dizel kullanıcısı olarak görmem gereken bir araçtı. Elantranın kardeşi. He iç hem de dış tasarım olarak elantra önde olsa da Ceratonun iç mekani bariz daha kaliteli. Kapı içi yumuşak malzemeler, arka havalandırma olumlu. Konsol tasarımı kötü olsa da malzeme kaliteli. Dizel manuel henüz listede yok. Üst donanımı göremedim, bayide sadece comfort vardı, onun da test aracı yoktu. ELantraya göre daha kaliteli bulsam da Ceratoda iç tasarım kötü, ve bu makyajlı kasa 2 seneye değişir. Elantradaki yeni platforma geçilir. Bir diğer olumsuzluk da hem elantrada hem ceratoda arkada torsiyona geçildi. Kısaca, kalite için hatchback alınır.
BMW 1C sınıfı standart kailte araçların fiyat yüksekliğinden dolayı bir kısmımızın tercihi Premium’ların başlangıç seviyesi modelleri olabiliyor. 1 serisi de bunlardan sayılabilir. Çok kısaca özetlemek gerekirse aile için alınmaz. Ön arka dar. Önde pedalların olduğu bölge yokuş aşağı gidiyor, sanki f1 aracı. Tavan fazla basık. Tabi ki sportif ruhlu bir araba. Yalıtım problemi olduğunu okuyoruz, ama ST ısrar etse de test etmedim. Zamanı etkin kullanmam lazımdı. 1 serisi plastik kalitesi açısından tek kelimeyle vasat, direksiyn derisi bile alt kalite. Alt bölgede trimler ucuz. Gençseniz ve kupon araç olsun, iyi yol tutsun, amblemi yeter gibi bi derdiniz yoksa alınmaz net. Sürüş dinamiklerine mekaniğine ön-arka aks ağırlık dağılımına kadar üzerindeki mühendisliğe falan bi şey dersem çarpılırım ama arkadaşlar arabanın yaşam alanı kalitesiz.
V40Günün kazanımı benim için V40’tı. Araç iç mekan kalitesi olarak 10 numara. 1 serisi, A serisi, Golf falan halt etmiş, yakınına bile yanaşamazlar. Bi kere ön göğüs denilen yer, kaza yapsan havayastığı açılmasa bile adamı koruyacak kadar yumuşak ve etli. Kelite beni çekti ve test ettim. Araç 1.5 T3 R-Design idi. Turbo benzinli, 8.3 sn 0-100’ü olan, Aisin tork konvertörlü bir araç. Motor şanzımandan başlayayım, muhteşem bir ikili. Tork konvertörlü olmasına rağmen çift kavramaya yakın geçişler sunuyordu. Dijital ekran animasyonları, renkler falan müthiş. Ama direksiyon hepsinden güzel. Bu kadar kaliteli, çok katlı deri kıvrımları olan, üzerinde çalışılmış bir direksiyon tutmamıştım. Vites topuzu da mükemmel. Aracın Yol bilgisayarı uzun dönem 11.3 lt gösteriyordu, kendim sıfırlayıp bakmadım. 18 jantlara rağmen darbe emişi çok hoş. V40’ın arka koltuk dar falan diyenler var ama ön koltuğu tam kendime göre göre ayarlayıp arkaya geçtiğimde örneğin astra J’ye göre daha ferah olduğunu gördüm. K’ya göre ise biraz dar ama kesinlikle iş görür. Ha bagaj biraz küçük, onu olumsuz olarak not edelim. Bir diğer olumsuzluk ise motor sesi almamasına rağmen yol sesi alıyor olması. Astra K ile aynı seviye diyebilirim. Ama araç çok seri, “çok kaliteli” ve gerçek bir C Premium bence. ST mevcut kasada dizel artık gelmediğini, 1.5 turbolar için garantiyi bozmadan 4800 tl’ye (ruhsat vs dahil) Landirenzo taktıklarını, bakım aralıklarının ise 30 bin km olduğunu söyledi. Normalde lpg’yi kesin olarak bırakmış biriyim ama ne yalan söyleyim bu araç aklımı çelmeyi başardı. Tek sorun Volvo da Kia gibi ikinci el alınması gereken bir araç. Sıfırda zarar ettirir.
308308 mutlaka test etmek istediğim bir araçtı çünkü 1-2 yaşında olanları baya uygun fiyata alınabiliyor, dizel motoru kendini kanıtlamış, ve bu T9 kasada sürüş keyfi baya methediliyor. Kafamdaki eksiler, arka koltuk darlığı, kokpit tasarımı, klimanın ekrandan kontrol edilişi idi. Neyse araç 1 saatliğine yoktu ama diğer bayileri öne alıp sonunda 308’i de test etme fırsatı buldum. EXtralı Allure paket, BlueHDI+Aisin kombinasyonu, cam tavanlı idi. Öncelikle direksiyon/kadran/koltuk ayarını tutturabildim. Güzel bir sürüş pozisyonu ayarladım. Aracın sürüşü zevkli, tepkiler karting aracı gibi, hoş olmuş gerçekten. Allure için malzeme kalitesi güzel. Fakat araba bence yakıyor. Hani crdi çok yakar deniyor ya, crdi yakıyorsa bu da yakıyor arkadaşlar. Aracın 5000+ km genel ortalaması 6.8 görünüyordu. Ben sıfırladım, başlarda 9 litrelerde idik, test sonunda 7.0 ile (54 kmh hız ort) park ettim. Biraz gazladım ama st’nin isteğiyle parkuru uzattık ve düşük ortalama alabileceğimiz bir genel sürüş vardı bence. 7.0 bir Fransız dizeli için fazla geldi bana. Astra K bundan fazla yakmıyor o kesin. Manuel Ceed daha az yakar, DCT benzer yakabilir.
Ses sistemini sordum, üzerinde denon yokmuş standartmış. Ceed’e göre ses kalitesi düşüktü. 308 konularını da oluyorum, yol sesi almadığı söyleniyor. Benim Ceed ile aynı diyebilirim. Motor sesi bir tık düşük. Ama yol sesi var mı? Var. Cam tavan sıkıntılı. Üzerindeki perde, aracın ucuza kaçılan nadir yerlerinden, resmen şeffaf ve güneş geçiriyor. Arabada güneşi sevmiyorum, dolayısıyla cam tavanlı almam. Arka koltuklarda problem bence dik olmaları. Araçta çoğu noktada mühendislik anlamında iyi çalışıldığını görebiliyorsunuz. Koltuklar da bunlardan biri. Mesela sağ öndeki koltuk baya ileri alınabiliyor ve arkada oturan için alan genişliyor. Sol arka da fena değil, önde oturan benim gibi 1.70 civarı ise arka kurtarıyor. Özetle, allure manuel düşünüyordum ama yol sesi bunda da çok az değil. Ekran kulanımı zor gelmedi, alışılabilir. Kadran alışılır. Sıfır alınmaz (allure manueline 86 bin fiyat çekti
), ikinci elin f/p’lerinden. Bi kenarda dursun şimdilik.
Corolla, AurisMakyajlı kasaları görmek için bayiye girdim. Corolla da beni heyecanlandırmayan araçlardan. Hiçbir döneminde Toyotalar bana hitap etmedi. Toyotacılar kızmasın ama hala da etmiyor. Makyajlı sedan dıştan çok daha çekici olmuş, daha iyi satacağı kesin. Ama örneğin arka kapı içlerinde cam açma butonlarının etrafındaki rezil plastiğe dokunulmamış. Bu bölge Auriste böyle kalitesiz değil. Yani yine sedanda ucuza kaçışlar var. Ön konsol yine duvar. Hız sabitleme için üst donanım alıyorsunuz, onda da sağ alttan enteresan bir çubuk şeklinde çağ dışı sonradan ekleme bir sistem. Bizim 2012 Ceed’in direksiyonunda 18 tuş var ve çok ergonomik, özellikle hız sabitlemek, sınırlamak zevk iken bu Toyota avensis dahil olmak üzere bu çubuğu napıyor ki? Direksiyona koymak bu kadar mı zor? Direksiyon derisi ve üzerindeki tuşlar kaliteli bu arada. Ama kapı içleri vasat. Dizellerin gücü tatmin etmediği için test yapmıyor ve showroomdan uzaklaşıyorum.
MeganeVe yeni megane. Üzerinde bu sefer kasmışlar. Mesela teyp civarı tuşların dokunma hissi güzel, bu bölgede kaliteli ve fırçalanmış dokuya sahip malzemeler seçilmiş. Dijital kadran güzel. Ama vites topuzu konusunu aşamamışlar. Eskisi bi alemdi yenisi bi başka alem. EDC olanlarda topuz gayet güzel, ergonomik, kısa, ve özenilmiş. GTline koltuklar müthiş. Arka kapı içleri ciddi kötü, tahta gibi. Arka koltuklarda diz mesafesi dar. Hatta 308’den bile dar geldi bana. Özellikle ön koltuğu tekrardan ayarladım, arka dar arkadaşlar. Cam krom çerçeveleri (ön-arka kapı arasında) ve kapı kollarının 2 parça olan kromajlarında hiza tutmama problemi var. Hem alt donanımda hem GTline’da. İkisini de fotoğraflamayı düşündüm ama st bayanlar dik dik bakıyorlardı çekemedim. Fiyatı ile birlikte değerlendirildiğinde düşünmeyeceğim bir araç, test de etmek istemedim.
Makyajlı Ceed (136)Bunu geçen ay başka bir şehirde test ettim. Kendi 2012 Ceed’ime göre yol sesini ciddi anlamda kesmişler. Motor sesi de öyle. Yalıtım anlamında test ettiğim araçlar içinde Golf ile yarışabilecek olan tek araç bence. Öte yandan 136 beygirlik güncellenmiş motor ile 128’likteki kalkış hantallığı atılmış, araç daha akıcı ve zevkli hale gelmiş. Makyajlı bir Ceed concept plus varken örneğin leon alınmaz arkadaşlar, net.
SonuçAralık ayı her zaman sürpriz fiyatlara gebe. Fakat bütçe ile aynı hizaya gelmezse ikinci el 1-2 yaşındaki araçlar her zaman mantıklıdır. Ceed’den sonrası için birkaç mantıklı seçenek var gibi. V40 sürpriz bir seçenek oldu. Astra K ciddi bir seçenek. 308’den sanki vazgeçer gibiyim. Makyajlı Ceed C.Plus ciddi bir seçenek (sıfırda kampanya ile tekrar 70’i görürse). Seneye kasa değişir, onu da görmek gerekir. Sportage’daki atılım Ceed’de de olursa değerlendirmek gerekir. İ30 spy fotolar düşmeye başladı, biXenon vs bazı ilerlemeler var gibi. Golf yenilenirse radara girebilir.
Sürç-ü lisan ettiysek affola, yazılanlar kişisel eğilimler ve taraflılık içerebilir.