Siyah renge hastayim zaten ama Izmir'de olmuyor maalesef, ustune yumurta kirsan pisecek hale geliyor arac.
Motor hacmi konusuna gelince, nacizane kendi (tekrar ediyorum kendi) dusuncelerimi paylasacagim, okumamak serbest
.
Dunyada kabul gormus bazi defacto kurallar var. Ornegin her 10kg'ye 1 beygir, her 7 kg'e 1 NM tork gibi. Bu veriler aracta gerceklenince aracin 0-100 degerleri 9-10 saniye arasinda oluyor, aracin hizlanmasi kabul edilebilir seviyede oldugu gibi, kullanmasi da zevkli oluyor, bunlar hislerimize yonelik olan veriler. Tuketim ise apayri bir bilim, cunku tuketim dogrudan aracin agirligi, hava kesiti, hava yogunlugu, lastikler, asfaltin tipi, kullanilan yakitin sekli, beslemenin sekli gibi seylere dogrudan ilintili ve bunlarin en basinda gelen sey agirlik. Bir arac 1400 kilo ise, benzinin enerji verimi dusunuldugunde (sanirim %25 civari), bu araci 0'dan belli bir hiza getirmek icin gereken yakit miktari belli. Burada eger araci 0'dan belli hiza getirmek icin zamani kisaltmak istiyorsak yapilacak sey, ya daha cok enerji uretmek icin daha cok yakit tuketmek, veya ayni miktar yakit ile yanma verimini arttirmak. Turbo beslemeli araclarda beklenti ikinci kisimda, yani daha cok oksijen ile yakiti birlestirerek yanma verimini arttirmak, cunku benzin ayni benzin, yakitin tipi degismiyor. Yanma verimini arttirmak icinde kullanilan sey bildigimiz basincli hava, yani birim yakit basina dusen oksijen miktarini arttiriyoruz, ancak bu da motor ustunde kullanilan bazi bilesenlerin daha dayanikli olmalarini gerektiriyor, bu da aracin agirligini yaklasik 20kg kadar arttiriyor, ama bu 1400 ile karsilastirildiginda ihmal edilebilir bir durum. Sonuc olarak, ustunde turbosu olmayan arac, ayni agirligi belli bir hiza belli bir zamanda getirebilmek icin, turbosu olandan daha cok yakiyor. Tork grafiginden oluyor, bununla alakasi yok dediginizi duyar gibiyim, evet dogru, ama tork grafigi tamamen yakitin yanma veriminin degisimi ile alakali, ona biz kumanda ediyoruz, yani basinci, devri ve zamanlamayi ayarlayarak, torku istedigimiz banda tasiyoruz. Dusuk devirlere yuksek torku verincede aracin kalkmasi ve hizlanmasi istedigimiz sinirlara cok rahat ulasiyor.
Dizelin az yakmasinin sebebi ise turbo degil, tamamen yakitin yanma verimi. Dizel yakit cok daha verimli benzine gore, ve yakitin yaklasik %50'si enerjiye donusuyor, ondan cok daha az yakiyor dizel araclar. Turbosuz dizel araclar ise esek olusu gibi, cunku devir bantlari dusuk, tork ile beygir gucunun esitlendigi noktalar 5500 devirler civari ama o sarsinti ve gucu kaldiracak motor blogu cok uretilebilir fiyatlarda olmadigi icin, bizi 0-4500 arasina mahkum ediyorlar, oyle olunca da tork dusuk, beygir dusuk oluyor, bunu toparlamak icinde turbo koyuyorlar araclara, daha makul seviyelerde tork oluyor ama beygir gucu hala dusuk.
Velhasil 1.4 karburatorlu, 2.0 enjeksyonlu, 2.0 turbo dizel, 1.4 turbo benzinli kullanmis bir insan olarak, ekonomi acisindan en cok 1.4 karburatorlu aracimdan memnundum cunku 720 kg'lik bir broadway'di
. Tork olarak en cok 2.0 turbo dizel aracimdan memnundum cunku 320 NM tork vardi, 3. viteste patinaj yapardi arac
.
Ikisi birlestirildiginde, yani hem tuketim hemde tork olarak, su anki aracimdan cok memnunum. Istedigimde tork var, istedigimde de ekonomi yapabiliyorum.
1.2 TSI olsaydi ? Bence arac kasayi yine kaldirirdi, ancak hizlanma verileri sizin alisik oldugunuz sekillerde gerceklesince, yakit tuketiminiz artardi. Bu tip motorlarin kasayi kaldiramamasi tabiri tamamen hizlanma beklentisinin gerceklesmemesi ile alakali. Bence o motorda cok guzel hizlanir, ama tuketiminiz kesinlikle artacaktir.