Merhabalar arkadaşlar, konu ile ilgili bir tecrübemi sizlerle paylaşmak istiyorum.
Hafta başında emekli arkadaşlarla arada yaptığımız günlük gezilerimizden birine erken saatte Ümraniye'den başlayıp feribotla Topçular'a geçmek için Eskihisar feribot iskelesine gittik. Bir köşede park edip Eskihisar kalesini gezmek için yanına çıktık. Fakat kale ziyarete kapalıymış. Şansımıza hava çiseledi, yerler biraz ıslandı. Feribota binmek için sahil taraftan iskeleye doğru yönelince asfaltın ıslaklığı ve az meyilde araba hafif patinaja düşüp ASR ışığı yandı ve geri sönmedi. O sıra diğer arıza ışıkları da yandı. Motorda özellikle rolantide bir titreme, dengesizlik, çalışıyor, gaz yiyor, yürüyor ama belli bir anormallik var. İskeleye yaklaştığımda sağa çekip motoru durdurup tekrar çalıştırdım, durum aynı. Neyse o halde feribotla Topçulara geçip göstermek için tamirci aradık. Başiskele tarafta bir ustada cihaz varmış, bağladı üçüncü silindir hatasını okudu. Bujiye baktı başka bir tane ile değiştirdi, ateşleme, kablolarının kontrolu, silindir kompresör kontrolu derken son teşhisi "herşey normal, elektrik geliyor, olsa olsa enjektör çalışmıyor" şeklinde oldu ve çare olamadı, bir siftah atıp yola devam ettik, yoldaki ustalardan da bir çare bulamayınca son çare İzmit sanayiye kadar geldik. VAG grubu için parça temini de olduğu bir başka özel servisin yönlendirmesi ile sahil taraftaki giriş kapısına yakın Çağ Oto'ya yönlendirildik. Durumu anlatmama rağmen usta cihazı bağlayıp aynı hatayı alınca doğrudan teşhis yapıp ateşleme bobinini değişmek üzere paketinden çıkarttı. O arada buji kablolarını da temin için bir elemanını dışarı gönderdi. Adım adım gitmek varken iki parçanın birden değişmesi bana garip geldi! Diğer arkadaşların yanında (arıza çıkması mahcubiyetiyle) çok üsteleyemesem de, ödeme esnasında sebebini sorunca kabloları değiştirmeyince randıman vermiyor gibi bir yanıt verince uzatmadan 270+150 kablo ile 470 TL ye mal olunca motor kendine geldi. Tabi her ihtimale karşı çıkan parçaları yanıma aldım. 1995 ten beri dokuzuncu aracım oldu ilk defa bu kadar yüksek bir arıza masrafı çıktı. Mal/Para canın yongası olsa da tedirgin olup ne olduğunu anlamamak daha fena!
Usta sık karşılaşılan bir durum olduğunu söyleyince faturayı duyana kadar fazla önemsememiştim. Ustalar zaten ne yapacağını pek söylemiyor, belli ki çok da emin olamıyorlar. Onu değiş, bunu değiş, tutarsa ne ala! Fakat o fark etti mi emin olmamakla birlikte dün çıkan bobine ve kablolara baktığımda sözkonusu 3 nolu kablonun bobin bağlantı yeri sanki temassızlıktan şerare/ark yapmış ya da bir şekilde oksitlenerek beyaz bir katmanla kaplı. Bu durum bobinde başka bir sorun olmama olasılığını gösteriyor.
Bu kısmı 3 gün önce paylaşmıştım. Konu bütünlüğü açısından buraya aldım. Bugün hem bobinin oksitlenen ucunu hem kablonun ucunu sirke, saf etil alkol ve bir zimpara yardımı ile kazıdım ve yeni bobini söküp yerine taktım, kabloları iyice bastırıp marşa bastım ki maşallah saat gibi çalıştı 10-15 dakika çalıştırdım hiç bir anormal durum olmadım. Çıkan kabloları geri takamadım çünkü birinin buji taraftaki lastiği sökerken düşmüş, yoktu. Ama onların da sorunsuz çalışacağını düşünüyorum. Netice itibari ile az önce ilgili ustayı aradım. "Arızalı dediğiniz bobin sadece arktan temassızlık yapıyormuş boşuna değiştirip bana 470 TL fatura ettiniz" dedim. "Esnaflık bu mudur, hak hukuk, helal-haram sizin için önemli değil herhalde dedim?" O gene aynı ezberinden devam edip "şimdi çalışır ama ilerde sorun çıkartır" dedi. Ben bu işi 50 TL işçilikle değil çıkan malzemeyi çıkma fiyatıyla başkalarına satıp asıl kârı ordan yaptıklarını düşünüyorum. Sinir olduğum konu yapılan masraf değil, bu biraz şans işi yeri gelir 500 de 1000 de masraf çıkar belli olmaz. Fakat o kadar basit bir tel fırça ile temizlenecek bir oksitleme müşteriye söylenmez mi? Sen söyle, açıkça söyle bak burası şöyle oldu, istersen değişelim ama temizlersek de olur! Maalesef "esnaflık" kavramının da bir çok diğer kavramlar gibi o yelpaze altındaki bu tür kişiler tarafından içi boşaltıldı!
Umarım başınıza gelmez ama her parçanın bir ömrü var, en azından bu belirtilere neyin sebep olduğunu, ilk bakılacak yerin; bujiler, buji kabloları ve bobin bağlantıları olduğunu anlamış oldum!