Mazot 210, benzin 300, LPG 400, CNG 500 derece sıcaklıkta kendiliğinden alevleniyor.
Ayrıca benzin patlayıcı mazot yanıcı bir yakıt. Mazotun tutuşma sıcaklığı düşük olduğu için benzinli motor mantığıyla yani yakıt hava karışımını silindir içinde sıkıştırıp ateşlemek yeterli güç oluşturmuyor. Bu yüzden dizel araçlarda yüksek sıkıştırma oranı ile çok çok yüksek sıcaklığa ulaşan havanın üzerine mazot püskürtülerek hızlı bir alevlenme ile piston ileri itiliyor. Benzinli araçta ise yakıt hava karışımı birlikte sıkıştırılıp buji ile patlatiliyor. Fakat benzin 300 derecede tutuştuğu için havayı cok sıkıştırıp ısıtmak mümkün değil. Hava çok ısındığında benzin kendiliginden tutuşup kararsız bir yanmaya neden oluyor güç düşüyor. Sıkıştırma oranı düşük olduğu için benzinli motorların torku daha dusuk. Aynı zamanda daha dusuk sıcaklıkta çalıştıklarından verimde düşük.
Dizel motorlar ise daha fazla sıkıştırma için daha uzun boya sahip silindirle üretilir, uzun silindir ise pistonun kat etmesi gereken yolu uzatır ve dakikada çevrilebilen devir sayısı düşer.
Sonuç olarak benzinli araçla ateşleme öncesi silindir içi sıcaklık yaklaşık 300 derece patlama sonrası ise 500-600 derecedir. Bu yüzden benzinli motor blokları erime noktası 650+ derece olan alüminyumdan üretilir.
Dizel motorda sıkışmış havanın sıcaklığı 500-600 derece patlama sonrası 900-1000 derecedir. Dizel motor blokları erime noktası 1200 derece olan dökme demirden üretilir.
Dizel motor neredeyse iki kat yüksek sıcaklık altında çalışmasına rağmen dökme demir blogu nedeniyle geç ısınır. Alüminyumun isi iletkenliği demirden çok yüksektir.
Benzinin enerji degeri mazottan fazla olmasina ragmen dizel motor çok yüksek ısıda çalıştığından verimi %40 benzinli motorun verimi %30 civarındadır. Tek noktadan buji ile yapılan ateşleme tüm benzini tutusturamaz, bir kısmı yanmadan atılır. Çift bujili motorlarda üretildi fakat benzin ve O2 moleküllerinin homojen dağılmaması nedeniyle verim artışı sağlamadı. FSI veya GDI motorda önce hava sıkıştırılır sonra enjektörler yakıtı tazyikle püskürtüp tüm silindire eşit olarak yayar, sonra bUji atesler. bu motorlarin alt devirleri ölüdür bu sorun ise TSI motor ile çözülmüştür.
Dizel motora yakın bir mantıkla yakıt hava karışımını buji kullanmadan sadece sıkıştırmakla patlatan motor mazda tarafından Skyactive adi altında üretilmiş, atmosferik motorlara gore daha yüksek tork elde edilebilmiş, yuksek tork ile az devir çevirerek yakıt tasarrufu sağlanabilmiştir.
Bunlar yakıt ve motor hakkında bildiklerim ama dizel gibi sıkıştırılmış havanın üstüne benzin püskürtmek kimsenin aklıma gelmedimi bilmiyorum