Şöyle bir düzeltme yapayım. Turbolu araclarda turbo araç marş almasıyla beraber çalışmaya başlar. Marş kapanması ile de devre dışı kalır. Ama bir süre daha dönmeye devam eder. Aynı şekilde yağ ile soğur yine yağ ile ısınır. Şimdi uzun süreli bekleme stop durumundan sonra araç ilk çalıştığında turbo devreye girer ama devri düşüktür. Kimi Kullanıcı hararet ibresi oynar oynamaz motor ısındı diye yola çıkar ve araca yüksek devir gösterir. Halbuki hararet motor içi sıcaklığıni gosterir. Turbo içinse önemli olan yağın sıcaklık durumudur. Yağ tam ısınmadan zorlanan yüksek devir çeviren turbo palleri zamanla kırılır. Pul pul atar. Aynı şekilde kullandığımız araçların turbosu kaymalı yatak dediğimiz göbeğe sahiptir. Aynı krank mili ve kol yatakları gibi düşünün. Soğuk yagda nasıl krank ve yataklar dönme hareketinde zorlanıyor ve birbirleri üzerinde aşınma yaratıyorsa, aynı şey turbo göbeğindeki yataklarda da oluşuyor. Turbo da ki bu kaymali göbek soğuk yağda zorlanarak döndüğünden bir süre sonra dönme hareketinde balans meydana getiriyor. Sonra turbo dan ses basınç kaçırma gibi durumlar ortaya çıkıyor. Modifiye sektorunde sirf bu turbo arizalari yuzuden cift rulmanli turbolara daha cok ilgi vardir. Bu cift rulmanli turbolar da donen turbo gobek mili, kayarak degil iki rulmanin arasinda bilyalar sayesinde donerek hareket ediyor. Neyse konuya donelim. Peki ne yapılmalı
Soğuk havalarda ve uzun süreli bekleme sonrasi ilk çalıştırma larda motor suyu ısinsa bile ilk bir iki dakika aracı düşük devirde sürmek gerekiyor. Aynı şekilde stop etmeden öncede en az 45 saniye rölantide bekleyip öyle stop etmek icap ediyor. Uzun yol esnasında 5. Yada herhangi bir vitesde iken aracı boşa atıp sonra tekrar vitese takılarak yapılan gazlamalardan da kacinilmasi gerekiyor.
https://otomobilteknoloji.blogspot.com.tr/2016/06/turbo-nedir-turbo-sarj-sistemi-calisma-prensibi.html
Linkten alıntı:"Bazı turbo şarj tiplerinde, turboyu soğutmak için motor soğutma suyu da kullanılır. Su, turbonun gövdesinde dolaştırılır.
Su soğutmalı turbo şarjların avantajı: Motor stop edildiğinde, turbo kanatçıkları (turbo mili) bir süre daha dönmeye devam eder, fakat motor yağı dolaşımı durmuştur, bu durumda turbo mili soğutulmadan ve yağlanmadan çalışmaya devam etmiş olur ki, bu durum turbo miline ve yataklarına zarar verir. Su soğutmalı sistemlerdeyse, motor stop edilse ve su devir daimi dursa bile, sıcaklık farkından dolayı su hareket etmeye devam eder (ısınan su yukarı doğru akar-hareket eder), böylece su dolaşımı kendiliğinden olduğu için, turbo soğutulmuş olur."
Bu durumda bizim araçlardaki turbo su soğutmalı mı? yoksa yağ soğutmalı mı? Su soğutmalı ise yukarda Mehmet beyin dediği önlemleri almaya gerek kalmayacak. Fakat yağ soğutmalı ise bu önerilere dikkat etmemiz gerekecek malesef.