Bilenler bilir, yaklaşık 3 yıl önce bu forumda bir analiz yapmıştım. bu analizde 2020'ye kadar benzinin litre fiyatının motorine oranının 1 olacağını(fiyatların eşitleneceğini) gerekçeleriyle beraber tablolaştırarak açıklamaya çalışmıştım. aradan 3 yıl geçti fiyatlar neredeyse eşitlendi.bu durumun temel sebebi gereksiz ham petrol ithalatının önüne geçmek. bugün ülkemizde kullanılan akaryakıtın %80 i motorinken; benzin-motorin kullanımının dengelenmesiyle, ham petrol ithalatında yaklaşık %35 lik bir azalmaya gidilebilir.Mesela dünyada pompa fiyatları incelendiğinde ülkelerin büyük çoğunluğunda motorinin; benzinle ya eşit ya da daha pahalı olduğu görülebilir.bunu ülkemiz de farketmiş olacak ki;2000 yılında 1.35 olan oran, 2015 de 1.14 e, bugün ise 1.04 seviyesine gelmiştir.
Üretim ekonomisinin değil tüketim ekonomisinin hüküm sürdüğü ülkemizde; bir araba alırken "dizel otomatik, en iyisidir,al geç"mantığıyla hareket etmek bana "broadway az yakar" denilen günleri hatırlatıyor.
Evet dizel günümüzde hala ekonomik olabilir. ama kimin için sorusunu da hemen sormak gerekir.araç tercih ederken satış bedeli,performans,yakıt tüketimi,sessizlik,bakım maliyeti,kullanım sıklığı,kullanılacak coğrafi bölge,ikinci el piyasası gibi unsurları dikkatle irdelemek gerek.ama bunlardan daha da önemlisi; ki benim en fazla dikkat çekmek istediğim konu gelecek planlaması.
Dizel araçların üvey evlat olmaya çoktan başladığı dünya piyasasında(birçok otomobil üreticisi 2020 den sonra dizel araç üretmeyeceğini duyurmuştur); ben sıfır araba alacağim 5-10 yıl binmeyi planlıyorum diyenlerin(ki çoğumuz sanırım bu düşüncedeyiz) 2-3 yıla kadar motorin fiyatlarının benzinin de üzerine çıkacağını,dizel araçlara ileride gelecek ek vergilerle ikinci elde dizel araçlarda talep düşüşü yaşanacağını gözardı etmemesi gerekir.