škodaturkey.com
Biz bir aileyiz...

Akü sarj durumu, Start-Stop problemi

mkoray79 · 993 · 255359

0 Üye ve 3 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı mkoray79

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 873
    • Profili Görüntüle
Bu haftasonu yine 10dk. Beklemeli voltaji olctugumde 2.64V idi aku. Beklemeden yada az bekleyince 12.4-12.45V gibi gosterdi.


Çevrimdışı Levcho

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 2962
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: mkoray79;653823
Bu haftasonu yine 10dk. Beklemeli voltaji olctugumde 2.64V idi aku. Beklemeden yada az bekleyince 12.4-12.45V gibi gosterdi.
Aynen bendeki akü de. 12.6V gösterdi cumartesi. Bizim arabalar ikiz galıba senin ki ile.... :D
Akülerin seri numaralarına bakmak lazım, onlar da muhtemelen seri no yakındır.


Çevrimdışı Bilgic

  • Nová Fabia III Combi
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 1325
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: mkoray79;653782
Yok bro sakın bekleme 12.4-3V falan hatta 12.5 altını görmeyi bile bekleme sarj için. Sülfatlasma 12,6 altından itibaren başıyor ama geri kazanımı kolay oluyor. 12.4'ün altında nekadar çok kalırsa o kadar müzminleşiyor ve bizim aletler kırmak için yetmiyor.
Bu arada 12.6'dan aşağı indiğinde ömründen yemeye başlıyor bu ise nekadar zaman ve ne kadar aşağı düştüğüyle doğru orantılı.
tabiki sürekli 12.6 da tutamayacağımıza göre aküyü, mümkün mertebe az az sarjlamak iyi olur duran aracta fırsat oldukca. Fırsat olmadığında 12.5V civarı görülürse fırsat yaratıp şarjlamak gerek diye düsünüyorum.
Ama ölçümü son yaptığın gibi yapmalı.


Kısa bir bilgi: AGM akülerde sülfatlaşma olmuyor :)


Çevrimdışı mkoray79

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 873
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: Bilgic;653827
Kısa bir bilgi: AGM akülerde sülfatlaşma olmuyor :)

Neil Amstrong da aslında aya ayak basmadı zaten! :D
« Son Düzenleme: 16 Aralık 2019, 10:54:50 Gönderen: mkoray79 »


Çevrimdışı Levcho

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 2962
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: Bilgic;653827
Kısa bir bilgi: AGM akülerde sülfatlaşma olmuyor :)
AGM akülerde de sulfatlaşma oluyormuş, ancak eski nesil akülerden daha az.
Ben demiyorum, Batarya Üniversitesi diyor... :) Öyle de bir üniversite varmış.


https://batteryuniversity.com/learn/article/absorbent_glass_mat_agm


Alıntı;
While regular lead acid batteries need a topping charge every six months to prevent the buildup of sulfation, AGM batteries are less prone to sulfation and can sit in storage for longer before a charge becomes necessary.



Çevrimdışı mşah

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 3266
    • Profili Görüntüle
Dün ölçtüğümde şarjdan sonra 6 günde 12,5 V düşmüş, hiç kapı bile aç kapa yapmadım sır bekleme konumunda ve yedek akü ile birlikte. Bugün şarj bitti hafta sonuna kadar bekleme değeri bakalım minimum kaç olacak ama aşağı yukarı belli en düşük 12,5 V olur.


Çevrimdışı Bilgic

  • Nová Fabia III Combi
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 1325
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: Levcho;653833
AGM akülerde de sulfatlaşma oluyormuş, ancak eski nesil akülerden daha az.
Ben demiyorum, Batarya Üniversitesi diyor... :) Öyle de bir üniversite varmış.


https://batteryuniversity.com/learn/article/absorbent_glass_mat_agm


Alıntı;
While regular lead acid batteries need a topping charge every six months to prevent the buildup of sulfation, AGM batteries are less prone to sulfation and can sit in storage for longer before a charge becomes necessary.



Normal akü ya da EFB akülerde 6 - 7 aydan sonra başlayan sülfatlaşma işlemi, AGM ya da jel akülerde 24 aydan sonra gerilimde düşme başlıyor aslında. Bu konuda uzman değilim, ama akü alırken 20'ye yakın makale okudum. Hatta Varta'nın Türkiye distribütörü olan Karatgüç'ten yetkililer ile yüz yüze görüşüp istişare etmişliğim bile var :)


Çevrimdışı mkoray79

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 873
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: Bilgic;653836
Normal akü ya da EFB akülerde 6 - 7 aydan sonra başlayan sülfatlaşma işlemi, AGM ya da jel akülerde 24 aydan sonra gerilimde düşme başlıyor aslında. Bu konuda uzman değilim, ama akü alırken 20'ye yakın makale okudum. Hatta Varta'nın Türkiye distribütörü olan Karatgüç'ten yetkililer ile yüz yüze görüşüp istişare etmişliğim bile var :)


Güzel arkadaşım sülfatlaşma nedir biliyor musun? Biliyorsan açıklayabilir misin?


Çevrimdışı mkoray79

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 873
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: Bilgic;653836
Normal akü ya da EFB akülerde 6 - 7 aydan sonra başlayan sülfatlaşma işlemi, AGM ya da jel akülerde 24 aydan sonra gerilimde düşme başlıyor aslında. Bu konuda uzman değilim, ama akü alırken 20'ye yakın makale okudum. Hatta Varta'nın Türkiye distribütörü olan Karatgüç'ten yetkililer ile yüz yüze görüşüp istişare etmişliğim bile var :)

Seni fazla yormayayım istersen ben açıklayayım:



Sülfatlaşma kurşun asit akülerin hepsinde (tipi ne olursa olsun) 12.6V altına indiği andan itibaren başlar ve enerji kaybettiği sürece devam eder. Öyle 2 ayda başlar 5 ayda başlar 3 senede 5 senede başlar diye bir zaman kavramı yok. Enerji kaybedip kaybettiği sürece tepkime başlamıştır zaten ve süregelir. Zaten başlamıyorsa elektrik enerjisi alamazsın orada bir sorun vardır. :D
Şayet akün her ne tip olursa olsun eğer o akü bir kurşun asit akü ise tepkime, çevrim, çalışma prensibi aynıdır. Aynı değilse o zaman kullandığın batarya kurşun asit tabir edilen batarya cinsi değildir.

Basit bir çevrim örneği aşağıdaki resimde mevcut. Tepkime çevrimini zaten yukarıdaki resimde verdim. Kurşun ve kurşunperoksit plakalar arasındaki sülfirik asit çözeltisi ister emdirilmiş, ister jel, isterse de likit olsun çevrim hep aynıdır.





Bu arada memleket uzman olduğunu iddia eden ama sattığı maldan bile gram anlamayan adamlarla dolu. Araştırmalarını bilgi sahibi insanlarla yapmanda fayda var. Yoksa birilerinin doğru bildiği yanlışlara kendi inandığı gibi seni de inandırır.
Makaleler de birilerinin forum yazıları olmasın (benim ki dahil) bilimsel yayınlar olsun.
Doğru bir makale istersen:
Bu linkteki pdf yazıyı oku çok güzel açıklamış.

Doğru bir kişi istersen:
O Karat Güç Sistemleri'nin merkezinde Satış Sonrası Hizmetler Müdürü Tevfik Bey var. O'nunla konuşabilirsin.

Kolaylıklar dilerim ;)
« Son Düzenleme: 16 Aralık 2019, 13:55:57 Gönderen: mkoray79 »


Çevrimdışı rsimsek

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 2433
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: mkoray79;653839



...
Bu arada memleket uzman olduğunu iddia eden ama sattığı maldan bile gram anlamayan adamlarla dolu. Araştırmalarını bilgi sahibi insanlarla yapmanda fayda var. Yoksa birilerinin doğru bildiği yanlışlara kendi inandığı gibi seni de inandırır.
...


Aynen dediğin gibi, çalışmıyorsa ne tespitten haberleri var, ne sülfatlaşmadan. Tek diyebilecekleri yetkinlik, bozuk, arızalı, garantı kapsamında değil, yenisi ile değiştirelim.:(


Çevrimdışı Bilgic

  • Nová Fabia III Combi
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 1325
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: mkoray79;653839
Seni fazla yormayayım istersen ben açıklayayım:



Sülfatlaşma kurşun asit akülerin hepsinde (tipi ne olursa olsun) 12.6V altına indiği andan itibaren başlar ve enerji kaybettiği sürece devam eder. Öyle 2 ayda başlar 5 ayda başlar 3 senede 5 senede başlar diye bir zaman kavramı yok. Enerji kaybedip kaybettiği sürece tepkime başlamıştır zaten ve süregelir. Zaten başlamıyorsa elektrik enerjisi alamazsın orada bir sorun vardır. :D
Şayet akün her ne tip olursa olsun eğer o akü bir kurşun asit akü ise tepkime, çevrim, çalışma prensibi aynıdır. Aynı değilse o zaman kullandığın batarya kurşun asit tabir edilen batarya cinsi değildir.

Basit bir çevrim örneği aşağıdaki resimde mevcut. Tepkime çevrimini zaten yukarıdaki resimde verdim. Kurşun ve kurşunperoksit plakalar arasındaki sülfirik asit çözeltisi ister emdirilmiş, ister jel, isterse de likit olsun çevrim hep aynıdır.





Bu arada memleket uzman olduğunu iddia eden ama sattığı maldan bile gram anlamayan adamlarla dolu. Araştırmalarını bilgi sahibi insanlarla yapmanda fayda var. Yoksa birilerinin doğru bildiği yanlışlara kendi inandığı gibi seni de inandırır.
Makaleler de birilerinin forum yazıları olmasın (benim ki dahil) bilimsel yayınlar olsun.
Doğru bir makale istersen:
Bu linkteki pdf yazıyı oku çok güzel açıklamış.

Doğru bir kişi istersen:
O Karat Güç Sistemleri'nin merkezinde Satış Sonrası Hizmetler Müdürü Tevfik Bey var. O'nunla konuşabilirsin.

Kolaylıklar dilerim ;)


Bilimsel açıklama için teşekkür ederim.


Çevrimdışı Levcho

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 2962
    • Profili Görüntüle
Evet beyler. Son durum bilgisi.
9 gün marşına basilmayan Octavia.
Kapılar açık tavan lambası açık 12.3 volt.
Kapılar kilitli ilk beş dakika12.54 volt.
Sonraki 5 dakika 12.55 volt.
Devamındaki 5 dakika 12.56 volt.
Yani, ilk hafta sonrası 12.6 altına düşmeye başlıyor.


Çevrimdışı mkoray79

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 873
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: Levcho;653906
Evet beyler. Son durum bilgisi.
9 gün marşına basilmayan Octavia.
Kapılar açık tavan lambası açık 12.3 volt.
Kapılar kilitli ilk beş dakika12.54 volt.
Sonraki 5 dakika 12.55 volt.
Devamındaki 5 dakika 12.56 volt.
Yani, ilk hafta sonrası 12.6 altına düşmeye başlıyor.

Paylaşım için teşekkürler. Ben de Pazar sabahından beri aracı oynatmadım. Haftasonu bakarım ama tahminim seninkine benzer değerler çıkacaktır.

Genel bir çıkarım yaparsak ve araç eğer ki yatıyorsa:
1 haftada 0,05V düşüm - 2 haftada 0,1V - 4 haftada 0,2V ki bu da 12,6V bir aküyü 12,4V a çeker.

Eğerki araç aküyü marşlarda kaybedeceğini geri koyamayacağı kadar kısa kullanılırsa bu süre içinde (her marş için an az 5-6 km); bu durum da kayıplar ve süreler daha kötü olacak.

Bizim durumumuz için şunu diyebiliriz bence:
1- Haftada bir aracı kısa süreli şarjlamak iyi olur.
2- Şayet 1 yapılmamışsa aküyü 2 hafta sonunda makul süreyle şarjlanmalıdır.
3- Yok eğer ilk iki madde atlandıysa veya az km de yapıldıysa akü 3-4 haftada, en kotu ayda bir kesinlikle tam kapasiteye ulaşıncaya kadar uzun süre şarjlanmalıdır.


Çevrimdışı Levcho

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 2962
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: mkoray79;653920
Paylaşım için teşekkürler. Ben de Pazar sabahından beri aracı oynatmadım. Haftasonu bakarım ama tahminim seninkine benzer değerler çıkacaktır.
Genel bir çıkarım yaparsak ve araç eğer ki yatıyorsa:
1 haftada 0,05V düşüm - 2 haftada 0,1V - 4 haftada 0,2V ki bu da 12,6V bir aküyü 12,4V a çeker.
Eğerki araç aküyü marşlarda kaybedeceğini geri koyamayacağı kadar kısa kullanılırsa bu süre içinde (her marş için an az 5-6 km); bu durum da kayıplar ve süreler daha kötü olacak.
Bizim durumumuz için şunu diyebiliriz bence:
1- Haftada bir aracı kısa süreli şarjlamak iyi olur.
2- Şayet 1 yapılmamışsa aküyü 2 hafta sonunda makul süreyle şarjlanmalıdır.
3- Yok eğer ilk iki madde atlandıysa veya az km de yapıldıysa akü 3-4 haftada, en kotu ayda bir kesinlikle tam kapasiteye ulaşıncaya kadar uzun süre şarjlanmalıdır.


 Aynı formül de benim kafamda vardı. Çok güzel özetlemişsin.


Bir diğer merak konusu da ; Orjinal aküye bu kadar "nazlı bebek" gibi bakmadık ve benim eski akü 6 yıl dayanmıştı.
Bu akülere nazlı bebek gibi bakarsak acaba kaç yıl dayanırlar... :D:D:D
Ben eminim ki bu formuldeki 1 maddeye uyarsak, geç marş basma olayımız olmaz, benim izlenimim o yönde oldu.


Çevrimdışı mşah

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 3266
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: mkoray79;653920
Bizim durumumuz için şunu diyebiliriz bence:
1- Haftada bir aracı kısa süreli şarjlamak iyi olur.
2- Şayet 1 yapılmamışsa aküyü 2 hafta sonunda makul süreyle şarjlanmalıdır.
3- Yok eğer ilk iki madde atlandıysa veya az km de yapıldıysa akü 3-4 haftada, en kotu ayda bir kesinlikle tam kapasiteye ulaşıncaya kadar uzun süre şarjlanmalıdır.


Tespit ve uygulanması gereken adımlar çok doğru. Dün bende aracı çalıştırdım, 3 gün önce şarj etmiştim ve 12,7 V düşmüş, kontak açık marşa basmadan önce 11,9 V, marş sırasında 11,1 V oldu. 2 km gittim ve stop ettim dörtlüler açık vaziyette 15 dk kadar bekledi işim vardı ve marşa bastığımda 8,1 V kadar düştü. Bu durumdan anladığım kadarı ile araç çalışmaz vaziyette açık tüketici kalırsa 15-20 dk içinde yolda bırakma ihtimali yüksek eğer kısa mesafeli kullanılıyor ise. Tabi bu durum benim akü için geçerli.

Alıntı yapılan: Levcho;653921
Bir diğer merak konusu da ; Orjinal aküye bu kadar "nazlı bebek" gibi bakmadık ve benim eski akü 6 yıl dayanmıştı.
Bu akülere nazlı bebek gibi bakarsak acaba kaç yıl dayanırlar... :D:D:D
Ben eminim ki bu formuldeki 1 maddeye uyarsak, geç marş basma olayımız olmaz, benim izlenimim o yönde oldu.


Levent senin şarj cihazının aynısını arkadaşa satmıştı o da çalışmıyor diye bana getirdi kontrol etmem için. Kenarda duran hiç kullanmadığım sıfır İnci Aküye bağladım bende çalıştı ama neredeyse 15 saat oldu hala şarj ediyor. Şarja 12,3 V tan başladı seninde bu kadar uzun sürüyor mu.