škodaturkey.com
Biz bir aileyiz...

Akü sarj durumu, Start-Stop problemi

mkoray79 · 993 · 263965

0 Üye ve 2 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı mkoray79

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 877
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: lrfan;655973
Akü uzmanlarına sorum var  

Eskiden denirdi ki, arabayı çalıştırırken akünün harcadığı güç anca 30 dk sürüşle yerine konur alternatör tarafından. Halen bu durum böyle mi?

Araçların durduğu şu salgınlı günlerde kaç günde bir kaç dk çalıştırmak gerekir?


Selam İrfan öncelikle sağlıklı günler dilerim.

Senin sorunu bire bir direk Karatın (Varta tr.) servis muduruyle konusmamda gecmişti. Eskilerin dediği eski nesil araçlarda 15-20 km yol yapmak gerekliymiş buda demek oluyor ki takribi 30 dk falan yapar istanbul sartlarında. Demek ki eskiler doğru soyluyormus.
Ancak yeni nesil araçlar ve yeni nesil Aküler bu mesafe takribi 6-8 km civarıymıs. Bu da demek ki 10-15 dk. yapar.

Ama bu sadece tek marş için olan durum.
Bekleme günlerinde ise bu süre bence 3-4 hafta. Hiç start almamıs araclar bence 3-4 haftada bir akü uzun ömrü açısından şarjlanmalı.
Bu şarjı aracı çalıştırarak yerine koyamıyoruz. Yani koyabilmek için çok km yapmak gerek. Bir de akü rolantide şarjlanmıyor ki (çok az), asıl yürürken şarjlanıyor.

Ben de bu ayın 5 inde akuyu full şarjlamıştım. 8 inde Ankaraya gittim 9 unda geldim. 2 gun saonra aku 12.65V olarak sarjı gösteriyordu. 2 hafta sonra 12.55V gösteriyordu. Vakit bollugundan yine şarjladım.

Durum şu ki her hafta takribi 0,05V düşüm oluyor. 12.6V'luk full sarja sahip bir araçın 4 haftalık beklemesiyle aku voltajı takribi 12.4V saviyesine düşüyor.
12.4V'dan sonra da sülfatlaşma gün geçtikçe kalıcı hale geliyor.

Bençe 3 hafta en gec 4 haftada bir aku şarjlanmalı.

Başka bir koruma yöntemi ise; ki bence bunu yapmakta fayda var: Akünün eksi kutup başını sökerek aracı o halde beklemeye bırakmak. Bu sayede akünün deşarjı çok daha az olacaktır. Bu sayede bekleme suresi de çok daha uzun olacaktır. Rafta bekleyen aküler için en geç 6 ayda bir şarjlanmalı denmekte. Eksi kutbu sökülen aküye raf muamelesi yaparsak; akü takılı haldeyken 3-4 hafta olan efektif şarj bekleme süresi, eksi kutbu sökülmüş aküde 3-4 ay olacaktır.

Zaten aracın kullanma klavuzunda ve akü üreticierinin manuallerinde de dediği gibi 1 aydan (4 haftadan) daha uzun süre yatacak araçların kutup başları sökülmelidir denmektedir.

Octavia nın 272'inci sayfasında aynen söyle demekte:
"Akü boşalması:
Kısa mesafe trafiğine sık çıkıldığında araç aküsü yeterince dolmaz.
Düşük sıcaklıklarda akü kapasitesi azalır.
Araç 3 ile 4 hafta kullanılmazsa akünün eksi kutbu (-) ayrılmalı ya da akü sürekli çok düşük akımla şarj edilir."
 
Kolay gelsin.
[MENTION=8231]Levcho[/MENTION] bro sana da saglıklı günler dilerim.


Çevrimdışı Levcho

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 2968
    • Profili Görüntüle
Dostlar tercrübeye bir yenisini ekledim.
Dün yaptığım ölçümde, akü 12.4v gösterdi. Dün akşam 2 saat şarj yaptım.
Bugün öğlen test ettim, 12.6v gösterdi. 2 saat daha şarj ettim.
İkinci saatin sonunda şarj aleti durmuştu, akü dolmuş olarak durmuş alet. Ölçüm yaptım 12.8 volt gördüm.
Özetle, 15 günde bir defa 4 saat ideal şarj süresi oluyor. (garaj ısısı 16-17 derece cıvarında)


Çevrimdışı Levcho

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 2968
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: Levcho;656004
Dostlar tercrübeye bir yenisini ekledim.
Dün yaptığım ölçümde, akü 12.4v gösterdi. Dün akşam 2 saat şarj yaptım.
Bugün öğlen test ettim, 12.6v gösterdi. 2 saat daha şarj ettim.
İkinci saatin sonunda şarj aleti durmuştu, akü dolmuş olarak durmuş alet. Ölçüm yaptım 12.8 volt gördüm.
Özetle, 15 günde bir defa 4 saat ideal şarj süresi oluyor. (garaj ısısı 16-17 derece cıvarında)
03.05.2020  akü ölçüm.   12.7 Volt
Özetle ; 15 günde bir defa, yaklaşık 4 saat şarj gayet yeterli olmaktadır.
 (1 yıllık Varta AGM akü ve ortam ısısı 16-17 derece cıvarı için geçerlidir.)

 [MENTION=17715]mkoray79[/MENTION], @mşah, @irfan


Çevrimdışı mşah

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 3266
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: Levcho;656024
03.05.2020  akü ölçüm.   12.7 Volt
Özetle ; 15 günde bir defa, yaklaşık 4 saat şarj gayet yeterli olmaktadır.
 (1 yıllık Varta AGM akü ve ortam ısısı 16-17 derece cıvarı için geçerlidir.)

 [MENTION=17715]mkoray79[/MENTION], @mşah, @irfan


Bu sıcaklık ortamında 15 gün sürebilir benim de 1 haftada 12,6 V ancak düşüyor, hava ısındıkça süre uzayabilir. Bu hafta aracı çalıştırdım, şarjdan 1 gün önce çıkarmıştım ve kontak açılınca 12,1 V, marş sırasında 10,8 V. Ben bu İnci aküyü hiç beğenmedim 3-4 yıllık hiç kullanılmamış bir akü olmasına rağmen 7-8 yıllık Varta ile neredeyse aynı tepkileri veriyor.


Çevrimdışı mşah

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 3266
    • Profili Görüntüle
[MENTION=17715]mkoray79[/MENTION],  [MENTION=8231]Levcho[/MENTION], [MENTION=8805]irfan[/MENTION]

Düşük akü voltajı sanırım DSG yi de etkiliyor. İngilizcesi olan varsa bize de tercüme etsin :D

https://www.youtube.com/watch?v=wxauAw_AuAo


Çevrimdışı rsimsek

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 2434
    • Profili Görüntüle
Hemen her elektronik devrede gereken voltajın harici anormalliğe sebep olur.


Çevrimdışı mkoray79

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 877
    • Profili Görüntüle
[MENTION=8414]mşah[/MENTION] [MENTION=8231]Levcho[/MENTION]
Aslinda 4 saat dememek lazim ona senin sarj aleti 1 ila 1,5 A arasinda sarjladigi icin oyle. Benimkinde 1 saati bulmadan kapatiyor. Birde ben 1 saat biraz daha dusuk akimla sarjliyorum. Benimki max 5-6A ile basliyor sonra akimi dusurerek ilerliyor.
Makinaya gore degisiyor.

Bende 3 hafta once full sarlamistim. Dun kaputu actim araci kitledim yarim saat 1 saat market alisverisi donusu olctum (epey uzun beklemis oldum stabil olmasini :) ) olctugumde 12.55V idi aku.


Çevrimdışı mkoray79

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 877
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: mşah;656054
[MENTION=17715]mkoray79[/MENTION],   [MENTION=8231]Levcho[/MENTION], [MENTION=8805]irfan[/MENTION]

Düşük akü voltajı sanırım DSG yi de etkiliyor. İngilizcesi olan varsa bize de tercüme etsin :D

https://www.youtube.com/watch?v=wxauAw_AuAo


İlk girişten sonra 8. dakikaya kadar aküden bahsediyor. akü testi ve elindeki test aletinin ne şekilde hangi koşulları dikkate aldığından vs. test aleti dış ortam sıcaklıgına göre testi falan yapıyormus. CCA değeri yarı yarıya düşen bir akü değiştirilmeli diyor. testi 2010 model bir yeti de yapıyor. Aküsünün değismesi gerektiğini farketmişşindir zaten :)

8. dakikada bir çok aracın akü problemlerinden dolayı bozulduğunu söylüyor.

8 ile 9. dakika arasında DSG'nin hiç tepki vermediğini ve  iş arkadaşının sigorta kutusundaki 30 amperlik sigortanın DSG ye ait olduğunu ve onu test edeceğini soyluyor.

9 ie 10. dakika arasında bu sigortayı test ettiğinde sigortanın yanık olduğunu ve bu yanmaya kısa devrenin sebep olacağını, 2inci sigortayı taktığında ise onunda hemen yanmasından dolayı kısadevrenın hala faal olduğunu bunu kontrol için

10. dakikada elektrik diyagramını incelediğini ve 30 amperlik sigortanın DSG'nin kontrol modülüne baglı olduğunu DSG'nin konnektörünü söküp bakacağını ve kısa devrenın hala orada olup olmadığını, eğer ordaysa kısa devrenın şanzımanın ön tarafında olduğunu. Eğer değilse kısa devrenin şanzımanın icinde kendisinde oldugunu soyluyor.

Önce havafiltresi kutusunu çıkarıyor.

11. dakikadan 16. dakikaya kadar DSG sistemini ve söktüğü mekatronikten bahsediyor. Dişli kutusunun tamamen manuel olduğunu. Kontrolünü bizim yerimize mekatroniğin yaptığını. 16. dakikada özellikle Mekatroniğin tamamen dişi kutsundan ayrı olduğunu ve pistonlarını hidrolik olarak kontrol ettiğini ve mekatroniğin hidroliğinin DSG hidroliğinden ayrı olduğunu ve hala söktüğü mekatroniğin hidrolik yağının içerisinde olduğunu belirtiyor.

***Burada bizim için bir parantez açıyorum video hariçinde. Biz forumlarda hep DSG yagını değiştirilmediği halde 5 yıldan sonra problem çıkardıgını bundan dolayı aslında bakımda değişim istense iyi olacağını falan konuştuk forumda bazı konu başlık ve iserisinde boyle geçtiğini hatırlıyorum.
YALNIZ: olay şu ki DSG yagı değişse de mekatroniğin yağı değişmeyecek ve problemi çıkaran problem olan asıl parça da bu kodumun mekatroniği.
Durum böyleyse DSG yağını değiştirmenin bir anlamı yok. Asıl mekatroniğin hidroliği belkide ve haliyle AKÜ kaynaklı voltaj...*** neyse videoya dönelim.

17. dakikada mekatroniğin yağını boşaltıyor ve tam olarak 1 litre olarak ölçüyor. Bunun mekatroniğin ya eksiltip eksilmediği için mükemmel bir referans verdiğini ve hidrolik yağının şanzımana karıştığını ve şanzımanı bozduğunu soyluyor ama hırto mekatronikte aslında nekadar yağ olması gerektiğini söylemiyor.

sonrasında mekatroniğin parçalarının ne olduğunu anlatıyor ve söküyor ve 21. dakikada kartın yanık olan kısmını gösteriyor ve bunun neden yandığını bilmediğini söylüyor.

22. dakıkada neden yandıgı ve nerelere denk geldiğine bakıyor. Hidrolik pompada bir problem göremiyor. filtrede de birşey bulamıyor ve selenoidlere geçiyor ve onlarda da birşey bulamıyor. Elektrik motorunun 3 fazlı olduğundan ve elinde 3 fazlı güç kaynağı olmadığından motoru jeneratör gibi kullanıyor ve motoru döndürerek fazlar arası voltajları ölçüyor hepsinin takribi aynı volt gostermesinden motorda da bir sorun olmadığını düşünüyor.

sonuçta mekatronik parçalarında bir problem bulamıyor ama orada bir yanık var. ve mekatroniği değiştiriyor.

28. dakikada yeni mekatronik testi bilgilerinde akünün 11V üzeri olması gerektiği dikkatimi çekti.  Düz zeminde P pozisyonunda motor off ve 30derece altında. 11V gorsek sanki araç start alır mı da?! 11V ne ya!

Neyse yeni mekatroniği takıyor ve kalibrasyonu yapıyor. sonrasında aracı çalıstırıyor ve sorun kalmıyor.

Sorun yagdanmış.

ne yapacağız ben anlamadım. madem yağ veya kacak sorunu oluyor bakımlarda yağı ve contaları değıstirtelim. bunu bizim değil onların yapması lazım ama oyle birşeyde yok.

Adamın yaptıgı işlere bakıyorum nerden baksan sabahtan aksama kadar surer. Hiç bir servis boylesi işe girmiyor. en ufak biseyde mekatronik arızalı değiştirelim. (gerci adamında yaptıgı aynı şeye geldi) ama o mekatronik arızalanmadan önlemini almak lazım.
sarf malzemesi değilki bu.

aklım yandi resmen.
[MENTION=8231]Levcho[/MENTION]


Çevrimdışı mşah

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 3266
    • Profili Görüntüle
[MENTION=8231]Levcho[/MENTION]

Mekatronik kart arızası akü veya yağ kaynaklı oluyor genelde. 2013 yılında şanzımana yağ güncellemesi geldi ve sentetik yağ mineral yağ ile değişti sebebi sentetik yağ iletken olduğu için kısa devreye neden oluyordu ve kart arızaları çok yaşanıyordu o sıralar, şimdi genelde problem basınç pompası kaynaklı oluyor o da yağ özelliği bozulduğu için diye düşünüyorum. Ben kendim mekatronik yağını değiştirdim ve çıkan yağ rengi bayağı değişmişti. Videodaki Yeti eski kasa ve büyü bir ihtimal güncelleme yapılmadı o yüzden kartı yakmış olabilir. Servisler hiç bir zaman tamir işine bakmaz sadece değişim, yağ değişimi onların işine de gelmez çünkü işlem zamanı ile kâr marjı düşük, mekatronik değişimi aynı zaman zarfında daha karlı bir işlem o yüzden tercih edilmez servisler tarafından. Mekatronik yağı yeşil direksiyon yağı ve 1 lt alıyor ve üzerinde son kullanma tarihi var peki nasıl oluyor da ömür boyu kullanılıyor. Ben 50 bin km veya 4 yılda bir değiştirme taraftarıyım ve öyle de yaptım. Düşük akü voltajı nasıl zarar veriyor konusuna gelince kontağı açar açmaz marş yapmak en sakıncalı durum bence çünkü mekatronik içerisindeki basınç pompası çalışıp basınç tüpünü doldurmak zorunda ve o esnada düşük akima maruz kalınca kart yerli enerjiyi bulamadığı için bazı devreleri beslemek için fazla akım çekiyor olabilir ve o yüzden bu tarz durumlar yaşanıyor olabilir.



Çevrimdışı mşah

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 3266
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: lrfan;656384
https://www.hepsiburada.com/big-booster-powerbank-ozellikli-aku-takviye-cihazi-pm-HB000004J0UL

İlginç


Arkadaşım bu tarz bir cihaz aldı ve işe yaradığını söylüyor, şimdilik memnun.


Çevrimdışı Levcho

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 2968
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: lrfan;656384
https://www.hepsiburada.com/big-booster-powerbank-ozellikli-aku-takviye-cihazi-pm-HB000004J0UL
İlginç
Bu cihaz benim dikkatimi çok çekmişti, evet, bitik akü ile anından durumu kurtarır ve araç çalışıyor.
Sanıyorum uzun süreki akü şarjı için kullanılmıyor.


Çevrimdışı mşah

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 3266
    • Profili Görüntüle
Bir kaç bilgi daha edinmiş olduk eğer doğru ise. AGM akü yüksek sıcaklığa dayanmıyormuş :confused:.

https://www.youtube.com/watch?v=eW20TOJ0_V8


Çevrimdışı Levcho

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 2968
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: mşah;656419
Bir kaç bilgi daha edinmiş olduk eğer doğru ise. AGM akü yüksek sıcaklığa dayanmıyormuş :confused:.
https://www.youtube.com/watch?v=eW20TOJ0_V8

Agm de sülfatlaşma olmaz diyor... videonun 6. Dakikasında. Ilginç.... [MENTION=17715]mkoray79[/MENTION]


Çevrimdışı Levcho

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 2968
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: mkoray79;656257
.................
 Sorun yagdanmış.
ne yapacağız ben anlamadım. madem yağ veya kacak sorunu oluyor bakımlarda yağı ve contaları değıstirtelim. bunu bizim değil onların yapması lazım ama oyle birşeyde yok.
........................

Koray senin yazını/tercümeni incelemek ancak bugüne kısmet oldu.


Ben de bir bilgi paylaşayım. DSG ile ilgili.....

2017 yılında yaptırdığım peryodik bakımda, benim şanzıman kontrol ünitesi yağı garantiden değişmiş.
Benim gözümden kaçmış 2017 bakımında, ancak 3 ay önce faturaları incelerken fark ettim. Siz de bi bakın faturalarınıza, belki sizin yağ da değişmiştir.

 [MENTION=8414]mşah[/MENTION]