Beyler yönlendirme için teşekkür ederim.
Dün ilk şarj deneyimimi gerçekleştirdim.
Black Decker BDV090 ile, yaklaşık 10 saat kadar şarj yaptıktan sonra, şarj aletindeki ŞARJ DOLU ışığı yandı. Bu hafta sonu 250 km kadar yol geçeceğim, sonrasında bakalım akü nasıl devam edecek. Kutup başlarını sökmeden yaptım işlemi. İşlem sonrası 12.40 gibi bir voltaj değeri aldım.
10 saat şarj çok kısa bir süredir düşüncesindeyim, şarj aleti 1.2A ile şarj yapıyor.
Siz ne dersiniz bu duruma?
Acaba cep telefonu pilleri gibi mi oldu bizim akü, hızlıca şarj oluyor, çabuk enerji kaybediyor.
Bir kaç multimetre/ohmmetre, çakmaklık aparatı ve medya üzerinden akü voltaj değerinin farklı farklı olduğunu görünce, bu ölçme işinin sağlam ve kalibrasyonlu bir cihazla ölçülmesi gerektiğini anladım. Medya üzerinden gösterilen voltaj da ne kadar doğru bilemiyorum. Sonuçta 0,1 hata ile 12,45 volt 12,35 gösterebilir (çünkü aralarında 0,1 ile 0,2 volt farklar vardı!). Ya da tam tersi. Çünkü 12,40 Volt kritik eşik. 12,60 Volt sağlıklı durum.
1.2A ile 50 Ah bir akü boşsa iki günde ancak dolar. Yüzde kırklara düşmüşse bile en az 24 saat şarjda kalması gerekir. Bahsettiğiniz uzun yol bile bir seferde yeterince boş ise tam doldurmayabilir. Çünkü 50Ah bir akü 1/10 akımla saatte 5A ile şarj edilmeli. O da 3 saatte teorik olarak ancak 15A akım eder.
Tespitiniz doğru yeterince akım depolayamadığından hızlıca doluyor. Muhtemeldir ki 12,40 volt altında kaldığı sürece sülfatlaşma oluşmuştur. O yüzden 16,10 volt ile gerekli süre (sülfatlaşmayı giderici) redresör şarjı gerekir.
Bu arada çakmaklıktan ölçtüğüm degerlerle akünün üzerinden ölçtüklerim birebir aynıydı hiç fark yoktu. Çakmaklıktan sarj eden cihazlar bundan dolayı kullanılıyor sanırım direk bağlı. Bir de çakmaklikla akü arasında başka birşey var mı bilmem ama 20A (ben yanınca 15A taktım çin üretimi sigortaya güvenmediğim için) sigorta var en azından. Çakmaktan şarj ederken bu sigortadan daha fazla amper geçerse o da bir koruma yapabilir sanırım.
Ben de kutubun birini çıkartıp çakmaklığın her iki ucunun da kısa devre olduğunu teyit ettim. Yani arada sigorta üzerinden doğrudan bağlı.
Akü 120 Ah ve üzerinde olmadığı sürece 15A sigorta iş görür. 72Ah de en fazla 7A akımla şarj edilir. Ev tipi olanlarda bu akım üzerinde olana rastlamadım.