škodaturkey.com
Biz bir aileyiz...

Akü sarj durumu, Start-Stop problemi

mkoray79 · 993 · 263897

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Levcho

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 2968
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: mşah;653607
Aynen öyle 60+20 şeklinde kullanıyorum. Benim müsait olduğu için ikisini aynı anda şarj ediyorum ama sen mecburen ufağı alıp evde şarj edeceksin. Yukarıda yazdığım değerler 1 haftalık bugün tekrar şarja taktım ama takmasam da olurdu sende haftada bir şarj etsen işini rahat görür, bagajdaki yada içerideki çakmaklığa bağlasan yeterli.


Hocam aslında benim şartlarıda senin sistem en mantıklı ve pratik, yorumladıkça kafama yatıyor.
Ben normalde 220V kablo ile şarj ettiğimde, şarj cihazını bagajdaki çakmaklık soketine takıyordum. Son günlerde UPS (kgk) ile yaptığım denemelerde, UPS'i aracın dışında bıraktım hep ve yine bagajdaki çakmaklıktan şarj ettim, bir şekilde kuruntu yaptım, kgk'ya pek güvenemedim ve dolayısıyla bagaja koymadım. Ancak senin yaptığın gibi akü ile yapılırsa, yedek aküleri bagaja atarım, ordaki sokete takarım enerjiyi, hafta boyunca orda devrede kalırlar. Bi tek şu zafiyet olabilir, çakmaklık soketi çok güvenilir ve istikrarlı değil kanımca, orda bir temazsızlık olursa ve bu duruma istinaden bir ark v.s. oluşursa, güvenlik zafiyeti olur mu? Ayrıca araya sigorta koymakta fayda olur mu, paralel bağlantı olacak, ancak olası temazsızlıkta sigorta kurtarır mı olumsuz durumları.

Oldu olacak bir de orta sınıf kaliteli akü markası de bana da ona göre yedek jel akü alayım. :p Varta ve Panasonic var piyasada jel akü, ama muazzam pahalı Panasonic'ler. Bu işi yaparken kafam rahat olması lazım, sonuçta bu işlemi gözlemsiz yapacağız, arabanın başına bir şey gelirse, sonradan pişman olmayalım aküyü şarj edelim derken. :gaz:


Çevrimdışı rsimsek

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 2434
    • Profili Görüntüle
Şarj cihazsız aküden aküye şarj olayı yanlış düşünce. 13,6 volt gibi bir gerilimle ve kapasitenin 1/10 kadar akımla şarj edilebilir. 1-2Amper seviyelerinde akımla şarj işi ancak uzun zaman gerektirir. Kapalı garaj gibi yeri müsait olmayanlar önceki mesajımda bahsettiğim güneş enerji paneli ve uygun şarj kontrol cihazıyla az km yapan, az kullananlar için faydalı olabilir.


Çevrimdışı Levcho

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 2968
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: mşah;653488
Yedek akü dediğim elektrikli bisikletten çıkma 12 V 20 Ah bir akü, garajda bekleme durumlarında onu kullanıyorum resmini daha önce paylaşmışım daha sonra yine detaylı atarım. Uzun yolculukta kullandığım standart 12 V 60 Ah aküm var şimdiki aküyü değiştirmek için almıştım ama hala kullandığım için kenarda duruyor bagaja atıp gidiyorum takviye kablom da var sıkıntı olursa diye :D. Araç garajda durduğu için kaputu açıp yedeği bağlıyorum ama bu imkanı olmayanlar uygun aparat ile çakmaklığa bağlayabilir yalnız aracı çalıştırırken bağlı olmaması gerekiyor marş sırasında yüksek akım çekildiği için sigorta yakabilir. Ben direkt aküye bağladığım için marş sırasında ikisini de kullanıyorum, bağlantı kablolarını değiştirdim resimdekiler eski  şimdi maşalı ve daha kalın yaptım.

[MENTION=8414]mşah[/MENTION] ; Bu fotografta iki akü paralel bağlıyken gerilim gözükmektedir 12,4V.
Peki; Paralel bağlı aküler, 1 hafta sonrasında paralel devreyi iptal ettiğimizde ve ana akünün gerilimini ölçtüğümüzde gerilim değeri kaç olacaktır?


Çevrimdışı rsimsek

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 2434
    • Profili Görüntüle
Aküden aküye olsa olsa en baba 12,6 volt aküden zayıf durumdaki 12,30 volt aküyü belki 12,40 veya uzun vadede biraz üzerine çıkartabilir. Voltajlar arası fark azaldıkça şarj etme işi düşecektir.


Çevrimdışı mşah

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 3266
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: Levcho;653611
[MENTION=8414]mşah[/MENTION] ; Bu fotografta iki akü paralel bağlıyken gerilim gözükmektedir 12,4V.
Peki; Paralel bağlı aküler, 1 hafta sonrasında paralel devreyi iptal ettiğimizde ve ana akünün gerilimini ölçtüğümüzde gerilim değeri kaç olacaktır?


Sanırım aynı kalıyordu yada 0,1 ancak düşüyordu fazla oynama olmuyor çünkü diğer aküyü sömürdüğü için kendi kapasitesi de artıyor ne kadar uzun süre yüksek voltajda kalırsa bekleme voltajı yüksek oluyor bunu farkettim. Bugün sabah şarja taktım şu an hâlâ şarjda ama akü dolmuştur büyük bir ihtimal yarın sabah şarjdan çıkarıp hafta sonuna kadar voltaj değerini takip edip asıl akü voltajını ölçerim.


Çevrimdışı mşah

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 3266
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: Levcho;653608
Hocam aslında benim şartlarıda senin sistem en mantıklı ve pratik, yorumladıkça kafama yatıyor.
Ben normalde 220V kablo ile şarj ettiğimde, şarj cihazını bagajdaki çakmaklık soketine takıyordum. Son günlerde UPS (kgk) ile yaptığım denemelerde, UPS'i aracın dışında bıraktım hep ve yine bagajdaki çakmaklıktan şarj ettim, bir şekilde kuruntu yaptım, kgk'ya pek güvenemedim ve dolayısıyla bagaja koymadım. Ancak senin yaptığın gibi akü ile yapılırsa, yedek aküleri bagaja atarım, ordaki sokete takarım enerjiyi, hafta boyunca orda devrede kalırlar. Bi tek şu zafiyet olabilir, çakmaklık soketi çok güvenilir ve istikrarlı değil kanımca, orda bir temazsızlık olursa ve bu duruma istinaden bir ark v.s. oluşursa, güvenlik zafiyeti olur mu? Ayrıca araya sigorta koymakta fayda olur mu, paralel bağlantı olacak, ancak olası temazsızlıkta sigorta kurtarır mı olumsuz durumları.

Oldu olacak bir de orta sınıf kaliteli akü markası de bana da ona göre yedek jel akü alayım. :p Varta ve Panasonic var piyasada jel akü, ama muazzam pahalı Panasonic'ler. Bu işi yaparken kafam rahat olması lazım, sonuçta bu işlemi gözlemsiz yapacağız, arabanın başına bir şey gelirse, sonradan pişman olmayalım aküyü şarj edelim derken. :gaz:


Çakmaklıkta ark oluşması için yüksek gerilim çekmek gerekir burada sadece iki akü arasında 0,5 V bir fark olacağı için öyle aman aman bir akım transferi olmayacak o yüzden sigortaya gerek yok çakmaklığın kendi sigortası var zaten.  Aklından soru işareti kalmaması için aküden aküye çektiği akımı ölçerim yada kendin de ölçebilirsin. Ben Çin malı akülerden aldım jel ve dip deşarj olan akü tercih edebilirsin.


Çevrimdışı mkoray79

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 877
    • Profili Görüntüle
[MENTION=8414]mşah[/MENTION] [MENTION=8231]Levcho[/MENTION]
Levent otoparkta aydinlatma anahtari vardir. Oradan faz ve notr al, siva ustu pirizler var ondan tak. Apartmana da bi faydan olur, en cokta kendine.

Bun akuyu arac uzerinden olctum 12.4V idi soktum eve cikardim. Sarj oncesi birdaha olceyim dedim, birde ne goreyim aku 12.6 V . kendi kendime sordum tabi ben bunu niye soktum o halde...! Neyse sokmusken hazir eve cikti sarj ettim yine. Tabi cok kisa bir surede alet akimi kesti. Ben yinede 13-15V 0-1.5A dalgali akim ile 2 saat kadar biraktim sarjda. Sabah 12.85V gosteriyordu. Aracin icine biraktim, kaldi oyle baglamadim bile, yagmur vardi sabah. Aksama baglarim artik. Baglamadan onxeki ve sonraki voltajlari merak ediyorum.


Çevrimdışı Levcho

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 2968
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: mkoray79;653616
@mşah @Levcho
Levent otoparkta aydinlatma anahtari vardir. Oradan faz ve notr al, siva ustu pirizler var ondan tak. Apartmana da bi faydan olur, en cokta kendine.

Bun akuyu arac uzerinden olctum 12.4V idi soktum eve cikardim. Sarj oncesi birdaha olceyim dedim, birde ne goreyim aku 12.6 V . kendi kendime sordum tabi ben bunu niye soktum o halde...! Neyse sokmusken hazir eve cikti sarj ettim yine. Tabi cok kisa bir surede alet akimi kesti. Ben yinede 13-15V 0-1.5A dalgali akim ile 2 saat kadar biraktim sarjda. Sabah 12.85V gosteriyordu. Aracin icine biraktim, kaldi oyle baglamadim bile, yagmur vardi sabah. Aksama baglarim artik. Baglamadan onxeki ve sonraki voltajlari merak ediyorum.


Dostum apartman garajımızda priz vardı, ancak kendini bilmez bir kaç komşum elektrikli motosiklet aldı ve orda şarj etmeye başladılar peryodik olarak. Devamında apartman yönetimi prizi iptal etti. Ben oraya priz taksam olmaz şimdi. Hatta priz olsa bile bağlamam oraya şarj cihazı.



Aküden enerji çekilmeyince muhtemelen toparlamıştır. Ben bazen araca biniyorum, tavan lambası kapalıyken 12.5 olabiliyor voltaj, kapıyı açınca tavan lambası açılıyor, voltaj 12.3 lere düşüyor.


Çevrimdışı mşah

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 3266
    • Profili Görüntüle
Şarj tamamlanmış ve bekleme moduna geçmiş, normalde 14,2 V kadar sürekli şarj ediyor fotoda görünen kırmızı lamba yanınca akünün ihtiyacına göre tazeleme yapıyor bu voltaj daha da düşebiliyor. Şarjdan çıkınca değer 13,4 V şeklinde her iki akü aynı anda şarj edildi, 24 saat sonra yine voltaj kontrolü yaparım.



Çevrimdışı rsimsek

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 2434
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: mkoray79;653616
[MENTION=8414]mşah[/MENTION] [MENTION=8231]Levcho[/MENTION]
Levent otoparkta aydinlatma anahtari vardir. Oradan faz ve notr al, siva ustu pirizler var ondan tak. Apartmana da bi faydan olur, en cokta kendine.

Bun akuyu arac uzerinden olctum 12.4V idi soktum eve cikardim. Sarj oncesi birdaha olceyim dedim, birde ne goreyim aku 12.6 V . kendi kendime sordum tabi ben bunu niye soktum o halde...! Neyse sokmusken hazir eve cikti sarj ettim yine. Tabi cok kisa bir surede alet akimi kesti. Ben yinede 13-15V 0-1.5A dalgali akim ile 2 saat kadar biraktim sarjda. Sabah 12.85V gosteriyordu. Aracin icine biraktim, kaldi oyle baglamadim bile, yagmur vardi sabah. Aksama baglarim artik. Baglamadan onxeki ve sonraki voltajlari merak ediyorum.


48 saat kadar boşta bekletip durgun hale, normal voltaja gelmesi beklenmeli. Eğer 12,60 v altında değilse akü durumu iyidir denebilir. Tabi ki sülfatlaşma varsa bu ölçümler yapılsa da yanıltıcı olabilir. Çünkü yüke bağlayınca yeterli akım depolanamadığından voltaj hızla 12,40 voltun altına düşecektir. Bu durumda öncelikle 16,10 volt 1/20 amperle uygun süre redresör şarjı denenmeli.


Çevrimdışı rsimsek

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 2434
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: mşah;653620
Şarj tamamlanmış ve bekleme moduna geçmiş, normalde 14,2 V kadar sürekli şarj ediyor fotoda görünen kırmızı lamba yanınca akünün ihtiyacına göre tazeleme yapıyor bu voltaj daha da düşebiliyor. Şarjdan çıkınca değer 13,4 V şeklinde her iki akü aynı anda şarj edildi, 24 saat sonra yine voltaj kontrolü yaparım.


Şarjdan hemen sonra yapılan ölçüm yanıltır. Önceki mesajda açıklamaya çalıştım.


Çevrimdışı mşah

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 3266
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: rsimsek;653622
Şarjdan hemen sonra yapılan ölçüm yanıltır. Önceki mesajda açıklamaya çalıştım.


O değer sadece gösterme amaçlı idi gerçek kapasite o değil tabi ;). Bu değer de 1,5 saat bekledikten sonra.

« Son Düzenleme: 04 Aralık 2019, 15:19:23 Gönderen: mşah »


Çevrimdışı octa

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 610
    • Profili Görüntüle
Konuya bodoslama dalıyorum kusura bakmayın. Bi yere kadar cevapları okudum ama göremedim veya denk gelmedi. Aranızda, aküyü dışardan takviye ile doldurarak uzun ömürlü ve sağlıklı kullanma tercihi açısından, maliyet analizi yapanınız var mı? Yani 3-4 senede bir akü değiştiren ile 6-7 hatta 8-9 sene kullanan arkadaşın yaptığı masraf ne durumda şu an?


Çevrimdışı Levcho

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 2968
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: octa;653625
Konuya bodoslama dalıyorum kusura bakmayın. Bi yere kadar cevapları okudum ama göremedim veya denk gelmedi. Aranızda, aküyü dışardan takviye ile doldurarak uzun ömürlü ve sağlıklı kullanma tercihi açısından, maliyet analizi yapanınız var mı? Yani 3-4 senede bir akü değiştiren ile 6-7 hatta 8-9 sene kullanan arkadaşın yaptığı masraf ne durumda şu an?
Kendi adıma yanıt vereyim;
Bizim işimiz aslında biraz hırstan ve meraktan oldu.
Ben aracımı az kullanıyorum ve uzun süreli beklemelerde akü voltajı çok düşüyor. Akünün geriliminin düşük olması, sonraki marş basma süresini uzatıyor (en azından benim arabada öyle) ve akünün ömrünü kısaltıyormuş (deep discharge). Bu serüven de öyle başladı.
Maliyet analizine gelince; çok detaylı hesap kitap yapmadım, sadece yeni aküyü 6 ay önce 1100 TL'ye aldım, onu yazayım... çok da ucuz değil. 6 yıl içerisinde aküyü her ay bir defa şarj etsem olsa olsa toplamda 100 tl para veririm enerjiye, hadi 200 TL olsun. Yeni nesil AGM akülerin oldukça uzun ömürlü olduğu bilgisi aldım, dolayısıyla 6 yıl yerine 8 yıl dayansa, yine iyidir, psikolojik olarak da daha iyi.

Benim odak noktam marşın anında basması ve akünün uzun süreli düşük voltajlarda kalmamasıdır. Kaldı ki düşük enerji, elektronik devreleri ve onlara bağlı mekanik komponentlere (selenoid, valf v.s) olmsuz etkisi olabilir. Nitekim de DSG'deki bazı dengesiz durumların, mekatroniğe az gelen enerjiden=aküden kaynaklı olduğunu okumuştum.
Bendeki durum bu. ;)