škodaturkey.com
Biz bir aileyiz...

Akü sarj durumu, Start-Stop problemi

mkoray79 · 993 · 263964

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı mşah

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 3266
    • Profili Görüntüle
[MENTION=18203]octa[/MENTION]

Maliyet olarak düşünmedik ama kaba taslak hesap yaparsak. 4 yılda bir akü değişse ortalama 700 TL den 8 yılda 1500 TL olsa, haftada bir şarj 1,5 TL elektrik tüketimi olsun o da 8 yılda ortalama 600 TL yapar. Buna değer mi kişiye göre değişir ben şarj etmekten yanayım çünkü aracı fazla kullanmıyorum ve yeni akü bile olsa onu da şarj etmek gerekecektir.


Çevrimdışı rsimsek

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 2434
    • Profili Görüntüle
Hesabı şöyle yapabiliriz, kayıplar hariç 50-60Ah akü için her defasında 20Amper akım şarj etsek, 20*12,6=252watt yani 10-15 kuruş gibi. Kısaca şarj ücretinin kıymeti harbiyesi yoktur. Yoksa elektrikli arabayla İstanbul Ankara arası şu kadar lira kuruş diye hesaplanmazdı. Mesele uğraşmak ve işin meşakatidir.


Çevrimdışı Bilgic

  • Nová Fabia III Combi
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 1325
    • Profili Görüntüle
Benim de 2016 Fabia Combi aracımın aküsü bitti. Geçen gün marş basmadı. Sağ olsun evimin tam köşesindeki taksi durağındaki bir taksici ₺ 20 karşılığında fırsatçılık yaparak yardımcı oldu! Bir de utanmadan ₺ 25 istedi de, sinirimden al ₺ 20'yi kaybol demek zorunda kaldım.

Daha sonra servisleri aradım, aracın üzerinde Moll marka 12 V 59 Ah EFB akü vardı. ₺ 903 fiyat veriyorlar değişimine. Uzun araştırmalar sonucu Varta 12 V 60 Ah AGM aküyü ₺ 800'e aldım, Mustafa Saatçi Otomotiv'den.

Orada da hoş, satıcı bana 7-8 aylık akü dedi. Karatgüç'ün sayfasında baktığımda akü 18 aylık çıktı! Edebiyle, ahlakıyla ticaret yapan, etik değerlere önem veren kimse kalmamış (Yetkili servislerin gözünü seveyim gerçekten). Konuyu Varta'ya kadar taşıdım. Varta'dan bir yetkili ile uzun uzun görüştük. AGM akülerde 24 aya raf ömrü normal dedi (düzgün depolamada). Yeni tarihli AGM akü ilk takıldığı zaman gerilimin 12.5 V çıkması gerekli (Ben de 12.4 çıktı, ama 12.4 üzeri de normal kabul ediliyormuş). Ancak EFB akülerde 4 - 5 aylık aküden fazlasını kullanmayın, sülfatlaşma başlıyormuş diye ekledi. AGM aküler sıvı içermediğinden sülfatlaşma olmuyor, aracı az kullanan arkadaşlar bunu göz önünde bulundurabilir.

Ancak bir sonraki sefer Varta'yı da tercih etmeyi düşünmüyorum. Bir sonraki aküm Exide ya da Odyssey marka olacak (Ankara'da bulmak çok zor, ancak İstanbul'da mevcut).

Not: Aracı eşim kullanıyor. Her gün sabah 5 km gidiş, 5 km dönüş yol yapıyor. Servis bu tarz az mesafeli kullanımlarda akü bitmesinin olabileceğini söyledi. Çünkü gerçekten araçta çok fazla güç tüketen unsurlar var (gündüz led farı, otomatik far sensörü, klima, multimedya ekran, coming home-leaving home özelliği vs.). Aküyü daha fazla kullanabilmek adına bu özelliklerin çoğunda ayarlama yapmak durumunda kaldım :)
« Son Düzenleme: 05 Aralık 2019, 09:54:13 Gönderen: Bilgic »


Çevrimdışı Levcho

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 2968
    • Profili Görüntüle
Dostlar buyrun size bir referans tablosu. AGM akülerin voltaj baremleri normal akülere göre daha fakrlı gözüküyor. AGM de 12.2 voltları görmeden şarj etmek durumundayız.



https://www.tr.varta-automotive.com/tr-tr/varta-aku-destek/sarj-etme/araba-akusu-nasil-sarj-edilir






Çevrimdışı lrfan

  • Yönetici
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 30185
    • Profili Görüntüle
    • http://www.skodaturkey.com
Peki arkadaşlar, akü şarj aleti alacaksam ne tavsiye edersiniz Karoq için. Marka model link çok işe yarar  :ok:

EFB akü var, 12 V 59 Ah 320A DIN

Bir de Varta sitesinde LÜTFEN AGM ve EFB akülerini şarj etmeyin, bunlar profesyonel bakım gerektirir diyor :) Napsak bilemedim


Çevrimdışı Levcho

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 2968
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: lrfan;653645
Peki arkadaşlar, akü şarj aleti alacaksam ne tavsiye edersiniz Karoq için. Marka model link çok işe yarar  :ok:
EFB akü var, 12 V 59 Ah 320A DIN
Bir de Varta sitesinde LÜTFEN AGM ve EFB akülerini şarj etmeyin, bunlar profesyonel bakım gerektirir diyor :) Napsak bilemedim
EFB ve AGM akü şarj etmeyin uyarısını ben de görmüştüm Varta sitesinde, çok anlam verememiştim. Ve...mantığa ters bir şey olduğunu düşünerek hareket ettim ve şarj aleti aldım ve kullanıyorum. Bence asılsız bir açıklamadır. Sonuçta aracın içindeki şarj dinamosu ve devresi de bu aküyü şarj etmektedir.
Ben 1 yıldır BlackDecker BDV090 cihazı aldım ve kullanıyorum, memnunum. Kullanımı oldukça kolay. Aracın bagajındaki çakmaklık soketine takıyorum şarjı ve şarj ediyorum peryodik olarak, malüm arabayı az kullanıyorum.
Eş zamanlı da iç ortamdaki çakmaklığa voltmetre taktım ve sürekli izliyorum.
Örnek olarak;
Aracı kullanırken, çakmaklıktaki voltaj 13-14'ler arasında değişiyor, motorun devrine bağlı olarak.
Şarj aleti ile şarj ettiğimde ise, ilk 10-15 dakika içinde kademeli olarak, akünün o anki değerinden başlayarak yükselerek 13.2'lere kadar çıkıyor şarj voltajı. 12.1 voltlara düşen aküyü 10-12 saat gibi sürede yavaş şarjda dolduruyor.
« Son Düzenleme: 05 Aralık 2019, 14:24:19 Gönderen: Levcho »



Çevrimdışı octa

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 610
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: Bilgic;653641
AGM aküler sıvı içermediğinden sülfatlaşma olmuyor, aracı az kullanan arkadaşlar bunu göz önünde bulundurabilir.


Şimdi bu konuyu da tartışmaya açmak lazım. Yanlış okumadıysam, burada akü hakkında baya deneyimler yazılıp çizildi. Sanki, sülfatlaşma oluyor diyenler vardı. Yanlış varsa düzeltelim, bilgilenelim. :)


Çevrimdışı Levcho

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 2968
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: octa;653650
Şimdi bu konuyu da tartışmaya açmak lazım. Yanlış okumadıysam, burada akü hakkında baya deneyimler yazılıp çizildi. Sanki, sülfatlaşma oluyor diyenler vardı. Yanlış varsa düzeltelim, bilgilenelim. :)
AGM akülerdeki elektrolit sıvı, cam elyafına emdirilmiştir ve bu cam elyaflı paraçalar akü plakaları arasına yerleştirilmiştir. Böylece sıvı kabındaymış gibi asit sıvı yok akü içerisinde.
 @irfan ; İrfan hocam, senin kafandaki soru işaretinin yanıtı da bu videoda. AGM aküler, sıvı aküler için tasarlanan şarj aletleri ile de şarj edilebilir miş. İnci akü öyle diyor.

https://www.youtube.com/watch?v=wwzEphuS5J0


Çevrimdışı mşah

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 3266
    • Profili Görüntüle
[MENTION=8231]Levcho[/MENTION]

Levnet senin için ufak bir test yaptım ne kadar fikir verir bilmiyorum artık :).




Çevrimdışı Levcho

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 2968
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: mşah;653658
@Levcho
Levent senin için ufak bir test yaptım ne kadar fikir verir bilmiyorum artık :).
Hocam zahmetlerin için teşekkürler. Oldukça fikrim oluştu.
Bu kış sezonunda yapacağım testler ile sabit olarak hangi şarj yöntemini seçeceğime karar veririm. Pratik kullanım ve maliyet olarak bakacağım.
Hala işin gerçekleşen mantığını çözemedim. 60ah akü tek başına nispeten çabuk deşarj oluyor, ancak 60+20 ikili akü olarak çok çok daha yavaş deşarj oluyor gibi. :confused:

Syg


Çevrimdışı mşah

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 3266
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: Levcho;653659
Hocam zahmetlerin için teşekkürler. Oldukça fikrim oluştu.
Bu kış sezonunda yapacağım testler ile sabit olarak hangi şarj yöntemini seçeceğime karar veririm. Pratik kullanım ve maliyet olarak bakacağım.
Hala işin gerçekleşen mantığını çözemedim. 60ah akü tek başına nispeten çabuk deşarj oluyor, ancak 60+20 ikili akü olarak çok çok daha yavaş deşarj oluyor gibi. :confused:

Syg

Aslında onlar deşarj değerleri değil normal kapasiteleri. 20 Ah akünün durumu daha iyi olduğu için voltaj tutma kapasitesi daha iyi ama güç kaynağına bağlandığı zaman 60 Ah zayıf bile olsa daha uzun süre dayanır Ah kapasitesi yüzden. Beraber bağlı olunca 20 Ah akü sayesinde uzun süre dayanıyor. Mesela 60 bir hafta tek başına kalsa 12,3 V kadar çok rahat düşebilir ama 20 Ah olan bir hafta boyunca hiç değişmez.
« Son Düzenleme: 05 Aralık 2019, 17:47:26 Gönderen: mşah »


Çevrimdışı mkoray79

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 877
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: lrfan;653645
Peki arkadaşlar, akü şarj aleti alacaksam ne tavsiye edersiniz Karoq için. Marka model link çok işe yarar  :ok:

EFB akü var, 12 V 59 Ah 320A DIN

Bir de Varta sitesinde LÜTFEN AGM ve EFB akülerini şarj etmeyin, bunlar profesyonel bakım gerektirir diyor :) Napsak bilemedim


Profesyonel bakimi bi aciklasalarmis keske :D servis bile ilk sarj ediyor yolluyor 1 gun boyunca sarjda birakiyor.
Sarj aletleri cok degisken. Fiyat ve tercihe bagli. Nasil birsey ararsin. Ben cinden ali expresten aldim. Burada pahaliydi ama onada gumruk geldi. Foksur marka almistim .


Çevrimdışı mşah

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 3266
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: mkoray79;653685
Profesyonel bakimi bi aciklasalarmis keske :D servis bile ilk sarj ediyor yolluyor 1 gun boyunca sarjda birakiyor.
Sarj aletleri cok degisken. Fiyat ve tercihe bagli. Nasil birsey ararsin. Ben cinden ali expresten aldim. Burada pahaliydi ama onada gumruk geldi. Foksur marka almistim .


Aslında benim şarj aletini seri üretime başlasam nasıl olur :D, haftalarca bağlı bırakabilirsin sıkıntı olmaz :).


Çevrimdışı mkoray79

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 877
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: octa;653650
Şimdi bu konuyu da tartışmaya açmak lazım. Yanlış okumadıysam, burada akü hakkında baya deneyimler yazılıp çizildi. Sanki, sülfatlaşma oluyor diyenler vardı. Yanlış varsa düzeltelim, bilgilenelim. :)


Aynen dedigin gibi kardesim AGM akuler uzay teknolojisi degil yani. Evet kaliteli kayiplari daha az, guc tutumu daha iyi ama prensip tamaman ayni. AGM sinifininda bir kurşun asit aku oldugunu aklimizdan cikarmamamiz gerek. En eski acip icibe su doldurulan akuler neyse sonraki akulerin de hepsi ayni agm dahil (calisma prensibi olarak). Sulfatlasma denilen sey enerji kaybeden her akude enerji kaybettigi oranda ve surede oluyor. Onemli olan bunu en kisa surede kaybedilen enerjiyi yerine koyarak aku plaklarini dibc tutmak ve kopmalari azaltmak. 12.4V hikayeside yanlis. 12.6V altina dusmeye baslayinca sulfatlasma da basliyor ama 12.4V ta kadar kazanim saglanirsa aku pek zarar gormuyor. 12.4V altinda sulfatlasma daha hizlaniyor ve belli bir seyden sonra da plakalara yapisip muzminlestigi icin geri kazanilamiyor. Normal sarj cihazlari veya aractaki dinamo bu kristalleri parcalayamiyor. Redresor sarji dedikleri darbeli sarjla kirilmasi gerekiyor. Sulfatlasma asitte degil kursun - kursundioksit plakalarda oluyor. AGM akulerde asit su karisimi sivi yerine bu karisim emdirilmis pedlerde jel olarak bulunuyor. Yani yine su ve sulfirik asit var ve yine kursun ve kursun dioksit plakalar var.... Sulfatlasma tabir edilen sey sulfat iyonlarinin kristalleserek kursun plakalara yapismasi, durum boyle iste.