škodaturkey.com
Biz bir aileyiz...

Akü sarj durumu, Start-Stop problemi

mkoray79 · 993 · 255449

0 Üye ve 6 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı octa

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 610
    • Profili Görüntüle
Demek istediğinizi anlıyorum ancak bu konuda 15000 mesaj olsa, aynı şeyi diyebilir miyiz? Burası yeri değil ama forumda epey eski konular gördüm. 10 sene önceki mevzuya, sanki yeni olmuş gibi soru soranlar oluyor. Haliyle cevap alınamıyor. 10000 mesaj içeren bir konu başlığından istediği cevaba hazıra konmak adı altında olmasa da rahatça erişip, bilgi edinilebilmeliler. Zaten burada tecrübelerinizi paylaşmışsınız. Bunların özet hali değil, neden-sonuç bağlantısı anlatılırsa bilgi kirliliği içinden "rahatça" çözüme ulaşılabilir.


Çevrimdışı Levcho

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 2962
    • Profili Görüntüle
@mkoray79
Alıntı yapılan: Forever;654014
Araç 2014 model leon. Şuan 65 binde ama araç bir  yaşında 30 bin km de iken alındı. Yaklaşık 5 yılda 35 bin km yol yaptı.  Üzerinde orijinal aküsü var markayı bilmiyorum. Haftada 6 gün tek marşla  en uzak 2,5 km mesafeye gider gelir, bu durum gün içinde 4-5 defa  tekrarlar. Göz problemi olduğu için araç neredeyse hiç şehir dışına  çıkmaz. Pazar günü kontağına basılmadan yatar. Zaten şöyle bir durum var  yaşadığı küçük anadolu şehrinin en uzak iki noktası arası 5-6 km,  istese de şehir içinde çok km yapamaz.
Diğer konudaki yorumları etkilememek için burdan devam edelim ltf.
Aracınızın tam yaşını bilmemekle birlikte (ocak 2014 model mi, aralık 2014 model mi);
5 yıllık ve 65k km akünün halen sağlam ve sağlıklı olması çok normal ve mucize değil.
Kesinlikle ve sadece haftada 6 gün tek marşla 2.5km yol yapan bir aracın da akü gerilimi bence sınırda seyrediyordur, bunu kontrol ederek anlayabilir siniz. Aracın tüm kullanım ayrıntıalrını bilmeden, çok fazla yorum yapılamaz, ancak yine de bu yüzeysel bilgiler ile, akünün derin deşarja girme olasılığının düşük olduğunu düşünüyorum. Aküye en çok zararı veren derin deşarj=düşük gerilim=sulfatlaşma.
« Son Düzenleme: 25 Aralık 2019, 13:53:52 Gönderen: Levcho »


Çevrimdışı mkoray79

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 873
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: octa;654004
Demek istediğinizi anlıyorum ancak bu konuda 15000 mesaj olsa, aynı şeyi diyebilir miyiz? Burası yeri değil ama forumda epey eski konular gördüm. 10 sene önceki mevzuya, sanki yeni olmuş gibi soru soranlar oluyor. Haliyle cevap alınamıyor. 10000 mesaj içeren bir konu başlığından istediği cevaba hazıra konmak adı altında olmasa da rahatça erişip, bilgi edinilebilmeliler. Zaten burada tecrübelerinizi paylaşmışsınız. Bunların özet hali değil, neden-sonuç bağlantısı anlatılırsa bilgi kirliliği içinden "rahatça" çözüme ulaşılabilir.

Volkan arkadaşım zaten konuda 15000 değil isterse 1.500.000 mesaj olsun. Bir konu açıldıysa konunun durumuna gore ilk 5 10 20 30 safya durumuna göre aktif ve bilgi verici sayfadır devamı ise o sayfadaki konuyu takip eden kişilerin durum ve tecrubeleri veya o sayfaya yeni gelen kisilere verilen cevaplardır.
Bu konu başlığıda öyle. Eğer bir insan meraklı ve aküler hakkında bilgi edinmeyi gerçekten istiyorsa baslıkta ilk 20 30 sayfa cok yararlı bilgiler verecektir ona. şayet sıkılarak 4-5 sayfa geçtiyse devamına gerek yok, devamında da bilgiler var ama merak eden okur.
Buradaki paylaşımlar 2 sene boyunca edindiğimiz tecrube, deneyim ve araştırmalarla oluştu. Biz bu konu başlığındaki gelişimleri 2 senede oluşturduk napalım şimdi mesajları mı silelim? bizim 2 senede yaptığımız araştırmayı deneyimleri millet 3 mesajla öğrenebilsin mi diyelim.
Valla keske öyle kolay olsaydı da bizde bu konunun müdavimi 3, 5 arkadaş bukadar eziyet çekmeseydik.

Ayrıca konu da araştırma geliştirme yapmak için kurulmadı. Benim yıllar önce yasadığım bir problemi arkadaşlarda mı yaşıyor nasıl çözüm bulunur diye açtığım bir konuydu. Bu kadar gelişip herkezin bilgi arastırma ve tecrübelerini içtenlikle ve güzel bir sekilde paylaşacağını tahmin bile etmiyordum. Biz hep beraberce öğrendik.

Ama net süzme 1-2 cümle ile bu kıyamet gibi mesajların özetini yapayım senin için.
Aracın aküsünü mümkün mertebe hep 12,6V da tutmak gerek. S/S'i hiç kullanmamak gerekir (bence) ama çok seven kullansın ne diyim. Bir marşta tüketilen enerjının karşılıgı takribi 6 km yoldur. Yapmıyorsan akü enerjisinden yersin. akü enerjisini yerine koymadığın müddetçe sülfatlaşma olur. bellirli bir zamandan sonra bu kristalleri sarj dinamosu parçalıyamaz. Kötü kullanılan akülerde de zamanla kalıcı deformasyon olusur. Bukadar.
Detaylar, akü tipleri, nerede ne kullanmalı, sarj nasıl olmalı, kısa mesafe niye nasıl zararlı, niye niye niye nasıl nasıl nasıl diye hep soruyorsa biri okumalı ve araştırmalı.
Yoksa ne oluyor biliyor musun?! Kulaktan dolma ve yanlış bilgilere inanıyorsun başkaları doğru bildiği yanlışlara seni de inandırıyor. Gecen bir arkadaş msj attı AGM akülerde sülfatlaşma olmuyor diye. İnanmış kim inandırdıysa muhtemelen bir akü satıcısı agm satmak için yada kandırılan bir arkadaşı. Halbuki sülfatlaşma olmazsa kurşun asit akü enerji veremez :D. Detaylarıyla açıkladık, o da teşekkur etti sağolsun.
Okumak güzeldir boşver; ama ondan daha güzeli "Cahillik Mutluluktur".
Bir insan başına dert almak istiyorsa okusun. Mutlu olmak istiyorsa cahil kalsın.

     [MENTION=8231]Levcho[/MENTION] bak Levent'e okudu simdi 3.kattan kablo sarkıtacam diye imanı gevriyor. 7 yıl kullandı aküsünü, yenisini 17 yıl kullanmayı hedefliyor :) daha 1 yıllık ama, onunde bir 16 yıl var.
     [MENTION=8414]mşah[/MENTION] bak Mehmet'e adamın akü kolleksiyonu var :D (biri benim ama :p) çift tabanca dolaşıyor her daim. Aküsü şu an 8 yıllık.
Bak bana 12,5V gördükce akude söküp evde sarjlayıp geri takıyorum. eski akü 1 senede pert oldu allahtan garantiden deyişti. akümü problemliydi bilmiyorum ama benim de o akünün içine ettiğim doğrudur orası ayrı.

Sonuç olarak işin felsefesi:
Başına dert almak istiyorsan Oku. Mutlu olmak istiyorsan Cahil kal. :D
« Son Düzenleme: 25 Aralık 2019, 09:58:12 Gönderen: mkoray79 »


Çevrimdışı Levcho

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 2962
    • Profili Görüntüle
@metin_yesil [MENTION=17715]mkoray79[/MENTION]
Alıntı yapılan: mkoray79;654012
Diğer yöntem benim yaptığım gibi: Aküyü  sökeceksin, evine götüreceksin, sarj edip geri takacaksın. (müsayit  zamanında)

 Akü kötü durumda da olabilir olmayada bilir, bakmadan bilinmez. Ama  bence redresör sarjıyla toparlayabilir ve bir sure idare edebilirdi.  Zaten o ustalar da cok meraklı bu çıkan aküleri kendileri almaya. temiz  görünümlü iyi marka akünüz varsa kesin bitiktir. heleki birde nasıl olur  daha 2 yıllık garantisi yeni bitti daha derseniz kesin perttir o akü :D;):p .
Diğer konudaki yorumları etkilememek için burdan devam edelim ltf.
:) Evet üstad, senin yöntemi unutmuşuz. Senin yazdıklarına ilaveten;
Teknik bilginizi ve el beceriniz varsa, ayrıca uğraşacak zamanınız ve sabrınız da varsa, Koray'ın yaptığı gibi aküyü sökerek yapabilir siniz. 20 günde bir yapsanız bence sorun yaşamazsınız. Uygulamaya başladıktan sonra, gerilimi izleyerek ve aradaki ek uzun süre araç kullanımlarına göre, 20 günlük süreyi uzatabilir siniz de.

Toplam maliyetiniz ; Modeline göre akü şarj cihazı min.150 TL veya üstü+enerji maliyeti ( enerji tahmini aylık 2-3 TL maksimum)


Bir diğer yöntem var aslında; Benim zaman zaman uyguladığım gibi. Akü şarj cihazı ve kesintisiz güç kaynağı (KGK) ile. Haftada en azından 30 dakika şarj etmek. Bu yöntem benim imkanlarım için bulduğum en pratik yöntemdir. Satınalma maliyeti en az 400 TL.
Haftada bir kesintisiz güç kaynağini ev ortamında şarj edeceksiniz ve sonrasında kgk ve akü şarj cihazını aracın bagajına koyarak, bagajdaki çakmaklık soketi üzerinden aküyü şarj edeceksiniz. Alacağınız kgk'ya göre şarj süresi 30dakika (0.6kva kgk ile) ile 4saat (3kva kgk ile) arası olabilecek. Uygulamaya başladıktan sonra, gerilimi izleyerek ve aradaki ek uzun süre  araç kullanımlarına göre, 20 günlük süreyi uzatabilir siniz de.
Sormak istediğin farklı bir sorun varsa, buradayız. :)


Çevrimdışı mkoray79

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 873
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: Levcho;654017
@mkoray79
Diğer konudaki yorumları etkilememek için burdan devam edelim ltf.
Aracınızın tam yaşını bilmemekle birlikte (ocak 2014 model mi, aralık 20114 model mi);
5 yıllık ve 65k km akünün halen sağlam ve sağlıklı olması çok normal ve mucize değil.
Kesinlikle ve sadece haftada 6 gün tek marşla 2.5km yol yapan bir aracın da akü gerilimi bence sınırda seyrediyordur, bunu kontrol ederek anlayabilir siniz. Aracın tüm kullanım ayrıntıalrını bilmeden, çok fazla yorum yapılamaz, ancak yine de bu yüzeysel bilgiler ile, akünün derin deşarja girme olasılığının düşük olduğunu düşünüyorum. Aküye en çok zararı veren derin deşarj=düşük gerilim=sulfatlaşma.
 [MENTION=13384]Forever[/MENTION]  [MENTION=8231]Levcho[/MENTION]
Bu arada basit bir hesap yaparsak:
5 yılda 35.000 km
Haftada 6 gün kullanılıyor. Yani 52 gun yatıyor. Resmi tatiller vs de yattıgını düşünürsek, yaklaşık yılda 300 gün kullaniliyor.
35.000 / 5 = 7.000 km yılda yapar.
7.000 / 300 = 23,3 km bir günde yapar. ;) :D
Günde 4 kere marşa basıldıgını varsayarsak tek marşa yaklasık 5-6 km düşer.
(hesaplama tek düze ve basite indirgemek için yapılmıştır. )
« Son Düzenleme: 25 Aralık 2019, 10:02:58 Gönderen: mkoray79 »


Çevrimdışı Forever

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 572
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: Levcho;654017
@mkoray79
Diğer konudaki yorumları etkilememek için burdan devam edelim ltf.
Aracınızın tam yaşını bilmemekle birlikte (ocak 2014 model mi, aralık 20114 model mi);
5 yıllık ve 65k km akünün halen sağlam ve sağlıklı olması çok normal ve mucize değil.
Kesinlikle ve sadece haftada 6 gün tek marşla 2.5km yol yapan bir aracın da akü gerilimi bence sınırda seyrediyordur, bunu kontrol ederek anlayabilir siniz. Aracın tüm kullanım ayrıntıalrını bilmeden, çok fazla yorum yapılamaz, ancak yine de bu yüzeysel bilgiler ile, akünün derin deşarja girme olasılığının düşük olduğunu düşünüyorum. Aküye en çok zararı veren derin deşarj=düşük gerilim=sulfatlaşma.


Bir akünün marş sonrası ne kadar km yaptığında tekrar dolacağını bu forumdan öğrendim. Kısa mesafelerde akünün çok çabuk biteceği yazıldığı için böyle bir örnek verdim. Ayrıca 20 yıldır evde en az 2 araç var, çoğunlukla kısa mesafe kullanılıyor ve araçların en az sorun çıkartan parçası akü idi. Yeni araçlarda akü konusunda bu kadar şikayet ve öneri olması hatta ilk defa duyduğum çakmaklıktan akünün şarj edilmesi hiç akü sorunu yaşamadığım için ilginç geldi bana.
Leonda da şuan S/S'u çalıştıracak kadar akü sağlam, babam ne zaman marş basmazsa o zaman aküyü değiştirir.


Çevrimdışı mşah

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 3266
    • Profili Görüntüle
[MENTION=17715]mkoray79[/MENTION]

Koray tüm gelişmeleri çok güzel özetlemişsin :ok:. Bizimle ilgili tespitlerin de tam yerinde ve açıklayıcı olmuş :D. Valla ben kendi adıma bu konu ile ilgili olsun veya başka bir şey olsun uğraşmayı seviyorum, arabayı kurcalamadan ne kıymeti kalıyor araç sahibi olmak ;).

  [MENTION=8231]Levcho[/MENTION]

Senin cihaz ile benimki arasında bir fark olmadı, kendi şarj cihazım ile 3-4 saatte şarj oldu ama şu an yine 12,6 V. Ne kadar şarj etsem de bekleme voltajı 12,6 V üzerine çıkmayacak galiba, buna da ilave akü bağlayıp bekletmek belki voltaj değerini yükseltir.

  [MENTION=13384]Forever[/MENTION]

Benzinli ve kapalı garajda bekleyen araç aküsü daha dayanıklı olur. Dış ortam ısısından fazla etkilenmediği için gerilimi fazla düşmez ve dizel bir aracta ilk marş ve ön ısıtma işlemlerinde daha fazla güç harcanır bu yüzden daha uzun mesafe kullanılması gerekiyor şarj olması için.


Çevrimdışı Forever

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 572
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: mkoray79;654020
[MENTION=13384]Forever[/MENTION]  [MENTION=8231]Levcho[/MENTION]
Bu arada basit bir hesap yaparsak:
5 yılda 35.000 km
Haftada 6 gün kullanılıyor. Yani 52 gun yatıyor. Resmi tatiller vs de yattıgını düşünürsek, yaklaşık yılda 300 gün kullaniliyor.
35.000 / 5 = 7.000 km yılda yapar.
7.000 / 300 = 23,3 km bir günde yapar. ;) :D
Günde 4 kere marşa basıldıgını varsayarsak tek marşa yaklasık 5-6 km düşer.
(hesaplama tek düze ve basite indirgemek için yapılmıştır. )



Koray bey aynı hesabı bende yaptım ve tek marşla 5-6km gitse zaten örnek olarak vermem ki bir marş sonrası en az 5 km sonra akünün tam şarj olduğu yazılmış.
Kullanım şu şekilde sabah 2,5 km işe gidiş, öğleden önce birkaç defa yaklaşık 1 km mesafedeki eski iş yerinin olduğu yere git gel, sonra eve gelip tekrar işe gidiş, sanayi içinde birkaç yere uğrama derken akşam yaklaşık 10 marş ile 20 km yol yapmış olarak eve dönüş. Ev ve işyeri şehrin merkezinde. Ayrıca şehrin bir ucundan diğer ucuna çocukken 1 saatte yürüyerek gidebiliyordum (yaklaşık 6km).

Neyse durduk yere nazar edip adamı aküsünden edeceğiz.


Çevrimdışı mkoray79

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 873
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: mşah;654026

  [MENTION=8231]Levcho[/MENTION]

Senin cihaz ile benimki arasında bir fark olmadı, kendi şarj cihazım ile 3-4 saatte şarj oldu ama şu an yine 12,6 V. Ne kadar şarj etsem de bekleme voltajı 12,6 V üzerine çıkmayacak galiba, buna da ilave akü bağlayıp bekletmek belki voltaj değerini yükseltir.


Senin sarj cihazının darbeli konumu var mı? ya da darbel sarj yapmayı düşünürmusun o yeni aküye? Kendi şarj aletini de kendin yaptın diye hatırlıyorum.
Uzun sure beklediğinden, birde 12.3V da nekadar beklediğini bilmediğinden dolayı kristaller yapışmışsa darbeli parçalayabilir mi ve daha iyi şarj tutar mı acaba sonrasında?


Çevrimdışı mşah

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 3266
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: mkoray79;654030
Senin sarj cihazının darbeli konumu var mı? ya da darbel sarj yapmayı düşünürmusun o yeni aküye? Kendi şarj aletini de kendin yaptın diye hatırlıyorum.
Uzun sure beklediğinden, birde 12.3V da nekadar beklediğini bilmediğinden dolayı kristaller yapışmışsa darbeli parçalayabilir mi ve daha iyi şarj tutar mı acaba sonrasında?

Evet cihazı kendim yapmıştım ama darbeli şarj özelliği yok maalesef. Bir ara aküyü 3 tane 20 Ah lik ile şarj etmiştim ve bayağı bu şekilde bağlı kalmıştı ve uzun bir süre 13 V civarında şarjda bekliyordu. Bir kaç sefer takviye için kullandım, 12,3 ne zaman düştü bilmiyorum ama bayağı olmuştur. Diğer aküleri tekrar bağlayacağım belki faydası olur. Darbeli şarj için cihaz bulmakla uğraşmak istemiyorum bu şekilde belki düzelir, bakacağız artık.
« Son Düzenleme: 25 Aralık 2019, 11:09:54 Gönderen: mşah »


Çevrimdışı mkoray79

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 873
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: Forever;654028

Neyse durduk yere nazar edip adamı aküsünden edeceğiz.


Bak o doğru nazar etmeyelim.
5-6 km ye de takılmamak gerek aslında o fikir vermesi açısından subjektif birşey. Karattan (Varta temsilcisi) satış sonrası hizmetler muduru fikir vermesi acısından söylemişti.

Ben de ilk aküde marş başına 1-1,5 km yapıp sabah akşam metroya git gel yapıyordum. Akü 1 yılda geberdi. Ama servisin soylediği hep bu yöndeydi, abi araç daha ısınmadan kontak kapatıyorsan heleki kışın akü deforme olur vs vs vs. diye.

Bu arada dizel ve sadece soguk motor çalıştırmada etkili tabi. Araç daha kendini ısıtamadan aküyü şarjlayamıyor.


Çevrimdışı Forever

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 572
    • Profili Görüntüle
Akü ile biraz araştırma yaptım ve ilginç bir bilgi edindim. S/S araçlar için uygun olan akü EFB veya AGM jel akü fakat AGM daha pahalı.
Şöyle ki akü üreticilerinin sayfalarında EFB aküler S/S araçlara uygundur, fren enerjisi geri kazanımı olan araçlar ise AGM akü kullanmalı diyorlar. Fakat VAG grubunun fren enerjisi geri kazanımı olan araçları EFB+ akü ile geliyor.
EFB+ akülerin ise ne işe yaradığı ile ilgili internette bilgi yok, hatta EFB+ akü üreticilerin ürün gamı içinde de yok. Sanırım EFB+ aküler EFB'den farklı olarak  fren enerjisi geri kazanımına uygun ve ucuz olduğu için sadece oto fabrikaları için üretiliyor, akü üreticileri piyasaya EFB+ vermeyerek sonraki ihtiyaçları AGM akü ile karşılıyor.
Asıl önemli konu ise bu EFB aküler yatlarda veya golf arabalarında kullanılan sürekli doldur boşalt veya düşük voltaj altında bozulmadan çalışmaya uygun deep cycle akülere benzer şekilde optimize edilmiş ve çabuk sülfatlaşmıyorlarmış.  En azından benim aracın üzerinde gelen Exide EFB+ akünün sayfasında ona benzer bir ifade yazıyor.
Düşük voltajda hala çalışabildiğine ise şuradan çıkarım yapıyorum benim araç sıkışık trafikte S/S devredeyken çok kısa bir mesafe içinde 15-20 defa marş basıyor ama yinede akü sülfatlaşıyor diye S/S devre dışı kalmıyor.
Burada kritik bir konu daha var. Bu aküler sürekli şarj olmuyor. tam şarj olunca alternatör bağlantısı kesilip araç yakıt tasarrufu sağlıyor. Frene bastığınızda yine dolmaya başlıyor ve araçtaki elektronik aletler sürekli elektrik çekiyor. Bu üç yolu kontrol eden akü içinde bir ünite oluyormuş (hatta AGM akülere akıllı akü deniyormuş) bazı arkadaşların akülerinin çabuk bozulmasının nedeni bu ünitenin arızası olabilir mi?


Çevrimdışı Levcho

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 2962
    • Profili Görüntüle
[MENTION=13384]Forever[/MENTION]
E haydi hoş geldin guruba... :)
Akü şarj cihazı alma ile başlayabilir sin. :)


Çevrimdışı mşah

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 3266
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: Levcho;654046
[MENTION=13384]Forever[/MENTION]
E haydi hoş geldin guruba... :)
Akü şarj cihazı alma ile başlayabilir sin. :)


:xx: :D


Çevrimdışı Forever

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 572
    • Profili Görüntüle
Aman hocam o konu eksik kalsın. Ben kafaya takınca sapıtıyorum. Bir ara araç kameralarına takıldım, çeşit çeşit kamera aldım. Şuan hanımın araçta Metego Xp1 benim araçta Xiaomi 70Mai pro var. Satılan araçların üzerinde gidenleri saymıyorum.
Daha önce lastiğe takılmıştım. Bir lastiği en fazla 2 yaz yada kış (15-20K) kullanıp değiştiriyordum. Passat 6 sene 90+K km de 4.takım lastikle satıldı. 2016 Superb 42K da satıldığında üzerinde 3.takım lastik vardı.
Şimdi birde akü zehri karışmasın kanımıza. :)