škodaturkey.com
Biz bir aileyiz...

Akü sarj durumu, Start-Stop problemi

mkoray79 · 993 · 257092

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Levcho

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 2966
    • Profili Görüntüle
[MENTION=8414]mşah[/MENTION]
Tüm bu akülerle uğraşmak istiyorsan yine uğraş, ama mantıklı olmayacak.
Ben senin yerine olsam, haftada bir defa 6-8 saat sarjlarim şarj cihaizyla. Ya da 15 günde ful sarjlarim.


Çevrimdışı mşah

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 3266
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: Levcho;654229
[MENTION=8414]mşah[/MENTION]
Tüm bu akülerle uğraşmak istiyorsan yine uğraş, ama mantıklı olmayacak.
Ben senin yerine olsam, haftada bir defa 6-8 saat sarjlarim şarj cihaizyla. Ya da 15 günde ful sarjlarim.


Gerilimleri çabuk düşmesin diye hepsi paralel olarak bağlı kalacak, dediğin gibi ara sıra şarj edebilirim nasıl olsa hep gözümün önünde garajda duruyor ama aracınkini hiç boş bırakmamak gerekiyor.


Çevrimdışı mkoray79

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 875
    • Profili Görüntüle
[MENTION=9473]0ngelman[/MENTION]
Düzgün bir şekilde duran halde ölçüm yapmak istiyorsan çakmaklığı kullanamazsın.
     [MENTION=12462]rsimsek[/MENTION] Recep arkadaşın dediği gibi 0,1 V bile çok önemli, bence hatta 0,05V bile.
Durağan aku voltajını ölçmek için. Dinlenmiş bir aracın kaputu açıp, aracı kilitleyip en az 10 dk. uykuya gecmesini beklemek gerek ve ondan sonra akü üzerinden aracı uyandırmadan ölçmeli.
Çakmaklıktan bunu yapabilmen için aracın içinde hiçbirşeye dokunmadan oturman lazım ki biraz sıkıcı olur. anahtarsız çalıştırma varsa ki bunu yapamazsın araç uykuya gecmez ya da yanına anahtarla yaklasınca uyanıverir bu durumda doğru boşta akü voltajı ölçülemez.
Bosta akü voltajını doğru ölcim yapan bir multimetre ile ölçmek gerek. Bence 12.55 V ve altında akü şarja alınsa iyi olur. (akü ömrünü uzatıp uzun yıllar kullanmak için).
12.50V altında vakit geçirmeden alınmalıdır. 12.45-12.40 V aralığında veya altında ise derhal alınmalı (müsayit zaman yaratılmalı) çünkü nekadar geç kalınırsa sülfatlaşma kalıcı olacaktır. 12.40 V altına düşmüş ve burada nekadar süre kaldığı bilinmiyorsa redresor şarjı denilen darbeli yada dalgalı şarja alınmalı.
(tabi eldeki imkanlar ve zaman kısıtı icerisinde mümkün mertebe).
Bu nedenle 12.6V altını eger araçta görüyor ve vaktınız müsayit imkanınınz var ise aküyü kısa süreli şarja almak da vakitten tasarruf saglar.
Akü dolduktan sonra makinenizin kapasitesi biraz düşükse bir miktar daha full sarja gelmesi için tutabilirsiniz ama aküyü çok fazla aşiri şarj yapmamak gerek. Bu da aküye zarar verir.

Çakmaklıktan en güzel voltaj ölçümü drop volt dedikleri akü marş anındaki voltaj düşümünü ölçmek olacaktır. Bunu da çakmaklıktan voltajı ölçen basit aletlerle yapamazsınız genelde onların voltaj ölçüm aralığı 3 ila 5 saniyede bir. Marş süresi ise yarım saniye falan :) hatta 1 sn ve üstüne çıkınca hepimiz geç marj aldı diyoruz. :)
İyi bir multimetre ile (bu arada min. 4,5 diğit olsa iyi olur (bence olmalı) yani xx,xx gösterebilen) kısa devre yapmamaya dikkat ederek çakmaklıktan ölcebilirsiniz marş anındaki düşümü.
11 ila 10,5 V arasında ise bu voltaj akünüz gayet iyi durumdadır heleki kışın).
10V civarı görüyorsanız aküyü şarja alsanız ömrü açısından iyi olur.
9,5 ila 9  arasındaysa ivedilikle şarja alın ve şarj sonrasında bu düşümün yukarıya çekildiğine emin olun. 9V altı çok kritiktir nerde trak orda bırak diyeceğini bilemezsiniz heleki kışın. 9V altını görürseniz hemen şarja alın ve hatrısayılır bir sure şajda tutun iyice şarj olsun ve kesinlikle full şarjdan sonrada voltaj düşümü 10V civarına çıkmıyorsa akü kapasitesi azalmış demektir. Aküyü gösterin.
Ben 8 hatta 7.5V ile de bir kac kez marj aldırabildiğim oldu ama şansa tabi o arada araci 5-6 kere de takviye ile çalıştırmıstım yolda bıraktı yani çökerek ve servise gösteriyordum aküyü git git gel, allahtan garantiden değişime karar verdilerdi de kurtuldum.

     [MENTION=8414]mşah[/MENTION]     [MENTION=8231]Levcho[/MENTION]
Ben de hafta içi kompresörle lastikleri şişirdim inmişlerdi (çakmaklıktan). Bir de dün öğlen yine çakmaklıktan arabanın içini komple süpürdüm el süpürgesiyle ki baya bi süre çalıştı. Aküyü söktüm eve aldım boşta bile voltaj 12.45V gösterdi :D
6A 13.5V ile başladı şarja giderek amper düştü voltaj yükseldi ve 15.5V 1A ile tamamladı. Daha çok repair modunda şarj ettim ama 15 ila 16V arası  2,5A ile 0,2A arasında yükselir alçalır amper.
Yaklaşık 2,5 3 saate doldu gösterdi 1 satte öyle bağladım 4 saat.
Araca taktığımda hemen yola koyuldum. Alternator 12.4V idi ki şarj etmediği gösteriyor dedim iyi dolmuş. Tabi farları ve radyoyu açınca alternatör 13.5V idi.

Levent'in dediği gibi birkaç marj, far, teyp, 2A'lik telefon sarjı, üstüne iç aydınlatma vs derken tek yön 10 km kullanım akünün kaybettiği enerjiyi yerine koymaya yetmiyor; hele ki bekleyen bir aküyse.



    [MENTION=9833]dryusufbal[/MENTION]
Yusuf Bey sizin durum da ilginç. Yani 2 senede 30, senelik 15 bin kullanım. Günlük takribi 40 km ki çoğu kullanıma göre daha makul (yani iyi). 2 senede AGM olan akünüzün bu derecede yıpranması çok ilginç bence. Anlamlandıramıyorum.
1- Ya sizin gözden kaçırdığınız bir şey var kullanımınızda (yanı aslında gayet normal gelen ama  aslında anormal olan)!
ve
2- Ya da akü problemli.

1inci durum için: Acaba S/S kullanıyor musunuz? ve gündelikte sürekli açık her ışıkta her durmada s/s devreye giriyor ve o 50 ila 10 km tek yon arasında pek çok kez araç marşlanıyor mu? bu en olası aklıma gelen. Ek olarak çoçuklar ve siz tablet ve telleri sarja takıp iyi bir amperajla sarj ediyor musunuz? iç aydınlatma genelde yanıyor veya araçta herhangi ek bir donanım var mı? Gündüzde farlar açık mı seyrediyorsunuz? Aklıma gelmeyen başka şeyler de olabilir.
Aslında bütün bu saydıklarım gayet olağan ve herkesin gündelikte kullandığı kullanması gereken özellik ama hepsi birleşince akü kaybettiği enerjiyi yerine koyamayınca hep cepten yiyor.

2inci durum içinde: Bence akü üretimden kaynaklı problemli değildir hatta Varta akü ki hiç değildir. Problem şudur Satınalma ve stoklama !!!
Bu nasıl diyeceksiniz. Lokal bayiler ve büyük bayiler. Distribütör Krat güç sistemleri büyük bayilere veya spota aküleri satar iyi bir iskonto ile adetli. Bu arada lokal bayilerin iskontosu daha azdır. Büyükler veya Spottakilerde iyi bir bedelle aküleri lokallere satar.
tabi bu arada akü bekler.
AKÜ SAKLAMA KOŞULLARI ÇOK ÖNEMLİ*** ve buna kim dikkat ediyor hangi bayi?!
kötü ve düzenli şarj edilmeden bekleyen akü kullanıcıya takılmadan önce şarj edilir ve yeniymiş gibi satılır. Ama halbuki ömründen ve belkide hatta kapasitesinden bile yemiştir.
Haliyle bu durumda garantiden bahsetmek mümkün değil. Çünkü üreticilik bir sorun değil bu. AMA siz de 0 akü aldınız ne olacak bu durum, hiç bir satıcı da kötü beklemiş aküye ben bunu beklettim yada spottan aldım nekadar bekledi bilmem demez. herkez birbirine topu taca atıcak. Olan kullanıcıya olacak.
"0" aküyü gercekten yeni olarak almak da önemli.
« Son Düzenleme: 06 Ocak 2020, 10:48:00 Gönderen: mkoray79 »


Çevrimdışı dryusufbal

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 875
    • Profili Görüntüle
Bahsettiğiniz konuda haklisiniz. Start stop kapalı kullanırım hep. Bugün akü servisine gittim akü şarj alıyor bekleme değeri 12.6 sağlam ama siz 1 ay kullanın tekrar bakalım dedi. Şimdi servise bıraktım kodlama alternatör ve kaçak yüksek akım varmı bakacaklar aksam alacağım aracı sonuç ne çıkacak. Aküyü alınca tekrar alternatör ölçümü yaptık 14.6 çıktı bakalım kim kime topu atacak. Dediğiniz gibi topu bana atacaklar


Çevrimdışı Levcho

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 2966
    • Profili Görüntüle
Yanlız ben bu akü değişim sonrası kodlama olayını tam anlamadım...
Ne kadar etkisi vardır, nedir ne değildir, servislerin yapması gereken bi işlem sanırım bu ancak ne kadar önemli.
Ben aküyü servis dışı bir firmada değiştirdim. Bana hiç öyle bir şeyden bahsedilmedi.


Çevrimdışı dryusufbal

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 875
    • Profili Görüntüle
Bana da bahsedilmedi servis elektrikçisi ile konusunca 5 Yılın sonunda ben öğrendim ki servisteki tüm ustaları şahsi olarak tanırım. Bu arada servis alternatörün gayet sağlam olduğunu sıfır sıkıntı olduğunu arızanın zayıf akü kaynaklı olduğunu söylesi


Çevrimdışı mkoray79

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 875
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: dryusufbal;654268
Bana da bahsedilmedi servis elektrikçisi ile konusunca 5 Yılın sonunda ben öğrendim ki servisteki tüm ustaları şahsi olarak tanırım. Bu arada servis alternatörün gayet sağlam olduğunu sıfır sıkıntı olduğunu arızanın zayıf akü kaynaklı olduğunu söylesi


2 sene boyunca ufak ufak cepten yiyip sadece uzun yollarda topladiysa aku hakkatten zayiflamis da olabilir. Son zamanlarinda s/s i devreden cikarttigi oluyor muydu? Aku cok zarar gotmediyse kapasitesine zeval gelmediyse sarjla bir miktar toparlamis da olabilir. Marslarken voltaj kaca dusuyor ona bir bakmak gerek. 15 gun sonra 9.5 altina cok da girmiyorsa daha goturur. Ama tabi 15 20 gun once full sarj aldiysa. Duragan voltaj 12.6 civari drop voltaj 10.5-9.5 arasi ise aku iyidir. Duragan voltaj 12.5 alti ise sarjlamak gerek dropa cok bakmaya gerek yok sarji eksik olunca. Aku duragani 12.6 civari ama marslarken drop 9.5 alti hatta 9 altina giriyorsa aku kapasitesi zayiflamistir ve sarj tutmaz. Cabuk sarj ve esarj olur. Boyle durumda Plakalar zarar gormediyse redresor sarji ile darbeli sarj verip belki dahabiyi duruma gelebilir. Ama yine ayni oluyorsa akuyu degistirmek akillica olur.
Tum varsayimlari yazmaya calistim. Akucude 1 ay sonra tam sarjli olduguna emin olduktan sonra yukte voltaj dusumu ne oluyor ona bakin. Ellerindeki alet marsa basmaya gerek olmadan resistanslarla yuke verip voltaj dusumunu yukte gosteriyor.  
Kendi multimetreniz var ise araci kilitledikten 10 dk sonra aku ustunden duragan voltaji. Mars aninda da dusum voltajina vakiniz. Tabi arac dinlenmis olacak 1 gece onceden beklemis (gundelikte) ve motor soguk (uzun yol yapildiysa en az 1 tamgun gecmeli).
Marj suresi cok cok anlik oldugu icin dikkat etmek gerek o ana. Kolayliklar dilerim uzun yillar akuyu kullanmaniz dilekleriyle.


Çevrimdışı lrfan

  • Yönetici
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 30173
    • Profili Görüntüle
    • http://www.skodaturkey.com
Günaydın Akü Ustaları  :)

Bizim arkadaşın 2 yaşındaki Seat Ateca uyarı verdi

12Volt Akü şarj olmuyor. Aracı durdurun

Nedir derdi sizce, şarj dinamosu mu? Bugün servise götürüp baktıracak ama size sorayım dedim önce...


Çevrimdışı mşah

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 3266
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: lrfan;654284
Günaydın Akü Ustaları  :)

Bizim arkadaşın 2 yaşındaki Seat Ateca uyarı verdi

12Volt Akü şarj olmuyor. Aracı durdurun

Nedir derdi sizce, şarj dinamosu mu? Bugün servise götürüp baktıracak ama size sorayım dedim önce...


V kayışı kopmuş olabilir, akü kendi içinde kısa devre yapmış olabilir, şarj dinamosu kömürleri bitmiş olabilir.


Çevrimdışı lrfan

  • Yönetici
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 30173
    • Profili Görüntüle
    • http://www.skodaturkey.com
Alıntı yapılan: mşah;654285
V kayışı kopmuş olabilir


Kedi V kayışını attırmış  :)

Takıldı, sorun düzeldi


Çevrimdışı dryusufbal

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 875
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: mkoray79;654283
2 sene boyunca ufak ufak cepten yiyip sadece uzun yollarda topladiysa aku hakkatten zayiflamis da olabilir. Son zamanlarinda s/s i devreden cikarttigi oluyor muydu? Aku cok zarar gotmediyse kapasitesine zeval gelmediyse sarjla bir miktar toparlamis da olabilir. Marslarken voltaj kaca dusuyor ona bir bakmak gerek. 15 gun sonra 9.5 altina cok da girmiyorsa daha goturur. Ama tabi 15 20 gun once full sarj aldiysa. Duragan voltaj 12.6 civari drop voltaj 10.5-9.5 arasi ise aku iyidir. Duragan voltaj 12.5 alti ise sarjlamak gerek dropa cok bakmaya gerek yok sarji eksik olunca. Aku duragani 12.6 civari ama marslarken drop 9.5 alti hatta 9 altina giriyorsa aku kapasitesi zayiflamistir ve sarj tutmaz. Cabuk sarj ve esarj olur. Boyle durumda Plakalar zarar gormediyse redresor sarji ile darbeli sarj verip belki dahabiyi duruma gelebilir. Ama yine ayni oluyorsa akuyu degistirmek akillica olur.
Tum varsayimlari yazmaya calistim. Akucude 1 ay sonra tam sarjli olduguna emin olduktan sonra yukte voltaj dusumu ne oluyor ona bakin. Ellerindeki alet marsa basmaya gerek olmadan resistanslarla yuke verip voltaj dusumunu yukte gosteriyor.  
Kendi multimetreniz var ise araci kilitledikten 10 dk sonra aku ustunden duragan voltaji. Mars aninda da dusum voltajina vakiniz. Tabi arac dinlenmis olacak 1 gece onceden beklemis (gundelikte) ve motor soguk (uzun yol yapildiysa en az 1 tamgun gecmeli).
Marj suresi cok cok anlik oldugu icin dikkat etmek gerek o ana. Kolayliklar dilerim uzun yillar akuyu kullanmaniz dilekleriyle.



aküyü 2 gün varta servisi şarjta tutmuş. 1 gün de şarzsız bekletmiş. ben pazartesi almaya gittiğimde dışarıdan ölçtüğünde durağanda 12,6 yüke verdiğinde 10.4 araç çalışıp aracı elektriksel yüke bindirdiğimde 14.6 gördü. bana akü sağlam araçta elektrik tüketen elemanları fazla kullandığımı bu yüzden aracın alternatör akımını aküye tam verimli yükleyemediğini söyledi ne derece mantıklıdır bilemedim. dün serviste aracı cihaza bağlayıp tüm elektrik uçları kontrol edildi. 1 adet ayak altı led arızalı çıktı değişti ama bunun aküye zarara veremeyeceğini söyledi. ayrıca servis aküyü çıkartmış kenarlarında hafiften bombeleşme olduğunu akünün fiziksel olarak da zarar gördüğünü bildirdi.
servis açısından yanıt : alternatör sağlam. araçta kaçak akım yeri yok. fazla elektrik tüketen elemen yok.
akücü yanıtı: akü şarj tutuyor voltaj değerleri her fazda normal değerlerde ancak akü dışında bombeleşme ve şişme var bu da alternatör akım dengesizliğinden kaynaklanır yani benlik birsey yok der.

15 gün deneme süresi verdi akücü sorun olursa tekrar gel bakacağım dedi bakalım


Çevrimdışı mkoray79

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 875
    • Profili Görüntüle
[MENTION=9833]dryusufbal[/MENTION] Yusuf Bey, bombelesme olayini ve denilenleri fotografla beraber karat guc sistemlerine bir sorun. Muhakkak geri donus yaparlar. O konuyu biz de ogrenmis oluruz net olarak. Aku voltaj degerleriniz de iyi gibi. Bir sonuc alirsaniz amenna yoksa arada bir sizde gittigi yere kadar sarlayin duzenli olarak. 2 yilik akude bombelesme bide agm, buz daha neye guvenelim... :)


Çevrimdışı Levcho

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 2966
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: dryusufbal;654291
aküyü 2 gün varta servisi şarjta tutmuş. 1 gün de şarzsız bekletmiş. ben pazartesi almaya gittiğimde dışarıdan ölçtüğünde durağanda 12,6 yüke verdiğinde 10.4 araç çalışıp aracı elektriksel yüke bindirdiğimde 14.6 gördü. bana akü sağlam araçta elektrik tüketen elemanları fazla kullandığımı bu yüzden aracın alternatör akımını aküye tam verimli yükleyemediğini söyledi ne derece mantıklıdır bilemedim. dün serviste aracı cihaza bağlayıp tüm elektrik uçları kontrol edildi. 1 adet ayak altı led arızalı çıktı değişti ama bunun aküye zarara veremeyeceğini söyledi. ayrıca servis aküyü çıkartmış kenarlarında hafiften bombeleşme olduğunu akünün fiziksel olarak da zarar gördüğünü bildirdi.
servis açısından yanıt : alternatör sağlam. araçta kaçak akım yeri yok. fazla elektrik tüketen elemen yok.
akücü yanıtı: akü şarj tutuyor voltaj değerleri her fazda normal değerlerde ancak akü dışında bombeleşme ve şişme var bu da alternatör akım dengesizliğinden kaynaklanır yani benlik birsey yok der.
15 gün deneme süresi verdi akücü sorun olursa tekrar gel bakacağım dedi bakalım
Bence sizin senaryonazdaki akü için 12.6 çok da normal değil.
 Ben uzun yol sonrası 12.8v görürüm (10 dak beklemiş, kapılar kilitli), 1 gün sonra da 12.7 v oluyor. 2 gün sonrası 12.65 cıvarı olur ve 12.6 cıvarında en az 5-6 gün kalır. 7 gün sonra ancak 12.58v-12.56v gibi gerilemeye başlar.
Umarım orta yolu bulursunuz ve madur kalmazsınız.

AGM aküler bildiğim kadarıyla çok sağlam aküdür. Fiziki darbelere de dayanıklı olarak tasarlanmışlar.


Çevrimdışı octa

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 610
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: mkoray79;654244
Bir de dün öğlen yine çakmaklıktan arabanın içini komple süpürdüm el süpürgesiyle ki baya bi süre çalıştı.


Süpürge ne marka/model kullanıyorsunuz? Memnun musunuz?


Çevrimdışı mkoray79

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 875
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: octa;654311
Süpürge ne marka/model kullanıyorsunuz? Memnun musunuz?


Simbo almistim sanirim sok dan 1 sene once 45 tl ye. Nasil sorusunun cevabi ucuzun iyisi iste diyim. Dokulen kiraker, tos, toprak aliyor ama cok kuvvetli degil. Isimi goruyor. Fiyatina gore tavsiye ederim. Zaten 3 4 ayda bir kullaniyorum.