[MENTION=9473]0ngelman[/MENTION]
Düzgün bir şekilde duran halde ölçüm yapmak istiyorsan çakmaklığı kullanamazsın.
[MENTION=12462]rsimsek[/MENTION] Recep arkadaşın dediği gibi 0,1 V bile çok önemli, bence hatta 0,05V bile.
Durağan aku voltajını ölçmek için. Dinlenmiş bir aracın kaputu açıp, aracı kilitleyip en az 10 dk. uykuya gecmesini beklemek gerek ve ondan sonra akü üzerinden aracı uyandırmadan ölçmeli.
Çakmaklıktan bunu yapabilmen için aracın içinde hiçbirşeye dokunmadan oturman lazım ki biraz sıkıcı olur. anahtarsız çalıştırma varsa ki bunu yapamazsın araç uykuya gecmez ya da yanına anahtarla yaklasınca uyanıverir bu durumda doğru boşta akü voltajı ölçülemez.
Bosta akü voltajını doğru ölcim yapan bir multimetre ile ölçmek gerek. Bence 12.55 V ve altında akü şarja alınsa iyi olur. (akü ömrünü uzatıp uzun yıllar kullanmak için).
12.50V altında vakit geçirmeden alınmalıdır. 12.45-12.40 V aralığında veya altında ise derhal alınmalı (müsayit zaman yaratılmalı) çünkü nekadar geç kalınırsa sülfatlaşma kalıcı olacaktır. 12.40 V altına düşmüş ve burada nekadar süre kaldığı bilinmiyorsa redresor şarjı denilen darbeli yada dalgalı şarja alınmalı.
(tabi eldeki imkanlar ve zaman kısıtı icerisinde mümkün mertebe).
Bu nedenle 12.6V altını eger araçta görüyor ve vaktınız müsayit imkanınınz var ise aküyü kısa süreli şarja almak da vakitten tasarruf saglar.
Akü dolduktan sonra makinenizin kapasitesi biraz düşükse bir miktar daha full sarja gelmesi için tutabilirsiniz ama aküyü çok fazla aşiri şarj yapmamak gerek. Bu da aküye zarar verir.
Çakmaklıktan en güzel voltaj ölçümü drop volt dedikleri akü marş anındaki voltaj düşümünü ölçmek olacaktır. Bunu da çakmaklıktan voltajı ölçen basit aletlerle yapamazsınız genelde onların voltaj ölçüm aralığı 3 ila 5 saniyede bir. Marş süresi ise yarım saniye falan
hatta 1 sn ve üstüne çıkınca hepimiz geç marj aldı diyoruz.
İyi bir multimetre ile (bu arada min. 4,5 diğit olsa iyi olur (bence olmalı) yani xx,xx gösterebilen) kısa devre yapmamaya dikkat ederek çakmaklıktan ölcebilirsiniz marş anındaki düşümü.
11 ila 10,5 V arasında ise bu voltaj akünüz gayet iyi durumdadır heleki kışın).
10V civarı görüyorsanız aküyü şarja alsanız ömrü açısından iyi olur.
9,5 ila 9 arasındaysa ivedilikle şarja alın ve şarj sonrasında bu düşümün yukarıya çekildiğine emin olun. 9V altı çok kritiktir nerde trak orda bırak diyeceğini bilemezsiniz heleki kışın. 9V altını görürseniz hemen şarja alın ve hatrısayılır bir sure şajda tutun iyice şarj olsun ve kesinlikle full şarjdan sonrada voltaj düşümü 10V civarına çıkmıyorsa akü kapasitesi azalmış demektir. Aküyü gösterin.
Ben 8 hatta 7.5V ile de bir kac kez marj aldırabildiğim oldu ama şansa tabi o arada araci 5-6 kere de takviye ile çalıştırmıstım yolda bıraktı yani çökerek ve servise gösteriyordum aküyü git git gel, allahtan garantiden değişime karar verdilerdi de kurtuldum.
[MENTION=8414]mşah[/MENTION] [MENTION=8231]Levcho[/MENTION]
Ben de hafta içi kompresörle lastikleri şişirdim inmişlerdi (çakmaklıktan). Bir de dün öğlen yine çakmaklıktan arabanın içini komple süpürdüm el süpürgesiyle ki baya bi süre çalıştı. Aküyü söktüm eve aldım boşta bile voltaj 12.45V gösterdi
6A 13.5V ile başladı şarja giderek amper düştü voltaj yükseldi ve 15.5V 1A ile tamamladı. Daha çok repair modunda şarj ettim ama 15 ila 16V arası 2,5A ile 0,2A arasında yükselir alçalır amper.
Yaklaşık 2,5 3 saate doldu gösterdi 1 satte öyle bağladım 4 saat.
Araca taktığımda hemen yola koyuldum. Alternator 12.4V idi ki şarj etmediği gösteriyor dedim iyi dolmuş. Tabi farları ve radyoyu açınca alternatör 13.5V idi.
Levent'in dediği gibi birkaç marj, far, teyp, 2A'lik telefon sarjı, üstüne iç aydınlatma vs derken tek yön 10 km kullanım akünün kaybettiği enerjiyi yerine koymaya yetmiyor; hele ki bekleyen bir aküyse.
[MENTION=9833]dryusufbal[/MENTION]
Yusuf Bey sizin durum da ilginç. Yani 2 senede 30, senelik 15 bin kullanım. Günlük takribi 40 km ki çoğu kullanıma göre daha makul (yani iyi). 2 senede AGM olan akünüzün bu derecede yıpranması çok ilginç bence. Anlamlandıramıyorum.
1- Ya sizin gözden kaçırdığınız bir şey var kullanımınızda (yanı aslında gayet normal gelen ama aslında anormal olan)!
ve
2- Ya da akü problemli.
1inci durum için: Acaba S/S kullanıyor musunuz? ve gündelikte sürekli açık her ışıkta her durmada s/s devreye giriyor ve o 50 ila 10 km tek yon arasında pek çok kez araç marşlanıyor mu? bu en olası aklıma gelen. Ek olarak çoçuklar ve siz tablet ve telleri sarja takıp iyi bir amperajla sarj ediyor musunuz? iç aydınlatma genelde yanıyor veya araçta herhangi ek bir donanım var mı? Gündüzde farlar açık mı seyrediyorsunuz? Aklıma gelmeyen başka şeyler de olabilir.
Aslında bütün bu saydıklarım gayet olağan ve herkesin gündelikte kullandığı kullanması gereken özellik ama hepsi birleşince akü kaybettiği enerjiyi yerine koyamayınca hep cepten yiyor.
2inci durum içinde: Bence akü üretimden kaynaklı problemli değildir hatta Varta akü ki hiç değildir. Problem şudur Satınalma ve stoklama !!!
Bu nasıl diyeceksiniz. Lokal bayiler ve büyük bayiler. Distribütör Krat güç sistemleri büyük bayilere veya spota aküleri satar iyi bir iskonto ile adetli. Bu arada lokal bayilerin iskontosu daha azdır. Büyükler veya Spottakilerde iyi bir bedelle aküleri lokallere satar.
tabi bu arada akü bekler.
AKÜ SAKLAMA KOŞULLARI ÇOK ÖNEMLİ*** ve buna kim dikkat ediyor hangi bayi?!
kötü ve düzenli şarj edilmeden bekleyen akü kullanıcıya takılmadan önce şarj edilir ve yeniymiş gibi satılır. Ama halbuki ömründen ve belkide hatta kapasitesinden bile yemiştir.
Haliyle bu durumda garantiden bahsetmek mümkün değil. Çünkü üreticilik bir sorun değil bu. AMA siz de 0 akü aldınız ne olacak bu durum, hiç bir satıcı da kötü beklemiş aküye ben bunu beklettim yada spottan aldım nekadar bekledi bilmem demez. herkez birbirine topu taca atıcak. Olan kullanıcıya olacak.
"0" aküyü gercekten yeni olarak almak da önemli.