Superb'im gecen gun mars basmadi... 20 aylik bir arac... Servis cagirdim; 1 saatte geldi ve takviye ile isi cozdu... Belki bildiginiz seyler ancak, aldigim bilgi ve birkac tavsiyeyi burada sizlerle paylasmak istedim...
Genel Bilgi:
Özellikle kış aylarında akü marş basmama/araç çalışmama probleminin yaşanmasının en büyük nedenlerinden biri; hava sıcaklığının düşmesiyle birlikte aracın marş akımı ihtiyacının artması ve akünün kimyasal yapısından dolayı mevcut enerjisinin belli oranda (ortam sıcaklığına bağlı olarak) azalmasından kaynaklanmaktadır. Mesela; 27 derecede diyelim ki akü %100 dolu olsun. Herhangi bir deşarj durumu yok. Fakat ortam sıcaklığı "0" dereceye düştüğünde %100 dolu olan akü enerjisinin %65, -18 dereceye düştüğünde %40’ını verebiliyor. Aracın ilk marş akımı ihtiyacı da sıcaklık düştükçe 27 derecede %100, 0 derecede %155 ve -18 derecede %210 birim şeklindedir.
Bu durumdan dolayı araç ve akü üreticileri de akü seçimi/tasarımı yaparken, aracın ilk marş akım değerinin 2 ila 2,5 katı yüksek değerdeki aküyü (CCA-Marş Basma Gücü*) seçerek, bu dezavantajlı durumu engellemeyi amaçlamaktadırlar. Örneğin, binek araçlarda ortam ve motor sıcaklığına bağlı olarak ilk marş akımı ihtiyacı 50A-200A arasında değişmektedir. Binek araçlar için tasarlanan akülerde belirtilen CCA (Marş Basma Gücü) değeri de araca göre değişmekle birlikte en az 400A değerlerinden başlamaktadır. Araç kullanıcılarının kış aylarına girmeden önce akülerinin %100 dolu konuma yakın seviyelerinde olup olmadığını akü yetkili servislerinde kontrol ettirmeleri gerekmektedir. Akünün durgun voltajı veya akü açık sistem bir akü ise elektrolit yoğunluğu ölçülerek akünün doluluğu hakkında fikir sahibi olunmalıdır. Akünün durgun voltajı 12,40V ve altı ise doluluk oranı %75 ve altı seviyelerindedir, dolayısıyla bu tip durumlarda akünün mutlaka “redresör şarjı” işlemi ile tekrar %100 seviyelerine ulaştırılması gerekmektedir. (alıntıdır)
Tavsiyeler:
Goruldugu gibi, bu konu sadece Skoda ile sinirli degil, tum arac sahiplerini ilgilendiren bir durum...
1. Araclarimizin elektronik donaniminin belli kisimlari, arac park halindeyken de calismakta ve guc tuketmektedir.
2. Dolayisiyla, ortam sicakligina bagli olarak, aku verimliligi de yukaridaki bilgiler cercevesinde azalmaktadir.
3. Dizel araclarda, yakit isiticisi ilk etapta devreye girdiginden, benzinli araclara gore daha fazla guc cekmektedir.
4. Gunde yapilan 5-10 km arasi surusler bile, ozellikle soguk ortamlarda akunun yeterli sarj etmesini saglamamakta, bu sure icinde istenen seviyede sarj edilemeyen aku, her gun azalan bir gucle, sonunda marsi calistirmaz hale gelebilmektedir.
5. Bu nedenle, ozellikle kis aylari suresince daha uzun km yapmak ve akunun ihtiyaci olan sarj seviyesini yakalamak gerekir.
6. Aracin uzun sure yatmasi, guc seviyesini dusurecek ve aracin calismamasina yol acacaktir.
Yani kissadan hisse, aracta aku problemi istenmiyorsa, biraz km yapip, yakit harcamak sart gibi gorunuyor... Kirk katir mi, kirk satir mi? cinsinden bir ikilem var ortada...
Ya, araci az km ile devamli takviye akuyle dolasacagiz, ya bosalmis akuyu yenisiyle degistircegiz, ya da bol bol km yapip yakit tuketecegiz... :-(
Sevgilerimle