Sıvı halden katı hale gecen maddenin hacmi genişler. Testi bizzat yapmak için buzdolabınızın derin dondurucusuna marketten alacagınız 200ml'lik bir soda şişesi koyun ve 5-10 saat sonra bir bakın isterseniz ne olmuş diye...!
Bu arada kaputun altı, kaputun ustu, arabanın içi arabanın dışı diye bir şey yok ortam sıcaklığı her yerde aynı. Eğer aracın herhangi bir yerinde ısı yayan bir cisim yoksa (keza yaydığı ısının iletimi ve siddeti de önemli tabi) aracın her yeri ortam ile aynı sıcaklıta olacaktır. Sıcaklık farkı olan bölgelerinde ortamla aynı sıcaklığa gelmesi için gerekli olan şey sadece biraz zamandır.
Borulama ve depolama tesisatında her ne kadar iletim elastik borularla yapılıyor olsa da geçiş yerleri, daralan alanlar ve depo daha sert plastiktir. Çatlaması bile bizleri sıkıntıya sokmaya yeter.
Araclardaki akıskanları dondurmayın ne olur. Özellikle eksilen motor soğutma sularını takviye ederken sadece su kullanmayın. Donma derecesini yukarıya çekerseniz ve bu olay motorda meydana gelirse motor blokunu bile kırabilirsiniz hem de hiç bir kuvvet harcamadan, doğa sizin yerinize bunu yapar... aman ha!!!
Aynı durum kaynama içinde geçerli su 100 dgrC da kaynar antifrizle bu daha yukarı çekilir. eğer eksilen suyu sadece suyla tamamlarsanız kaynama sıcaklığını aşağı çekersiniz. Diyelim ki sadece su var blokta, göstergede ve yağ sıcaklıgı müsüründe görülen deger sadece uc bir noktadaki değer, blogun uzerinde bu sıcaklıklar cok daha yuksek. bu durumda blok userinden sogutma suyu gecerken kaynayacak basınc artacak izin verilen basınç aşınca firar edecek ve kaynama surekli tekrarlanacak blok yeterince soguyamayacak ve sogutma sıvısı da bir hayli azalacak. Eğer göstergeleri kontrol etmeyen bır kımse o aracı kullanıyorsa motoru yakması içten bile değil.
Araçlarımızdaki akışkanlara dikkat edelim en önemli hatta hayati olarak düşünebileceğimiz harici materyal bir motorda akışkanlardir, aman dikkat!!!