Radyatör kapağı motor soğutma sisteminin çok önemli bir parçasıdır ancak sistemde sorun giderme sırasında çoğunlukla göz ardı edilir. Günümüzde yaygın olduğu şekilde tekil bir genleşme deposu monte edilmişse, genleşme deposu kapağı da aynı derecede önemlidir. Radyatör kapağı ve genleşme deposu kapağı, radyatör ve genleşme deposunun gaz sızdırmayacak şekilde kapanmasını sağlar. Ancak bundan çok daha fazla işleve sahiptirler.
Kapaklar, aşırı basınç halinde hava çıkışına izin vererek çalışma sırasında soğutma sisteminde istenen basıncın daima korunmasını sağlamak üzere tasarlanmıştır. Bu nedenle, soğutma sisteminin “güvenlik valfi” olarak nitelendirilirler.
Hasarlı bir kapak sistemi etkin şekilde kilitleyemez veya basıncını koruyamaz; bu da soğutma sisteminin düzgün çalışmamasına neden olur. Kapak arızalandığında, yeni bir hortum bile patlayabilir.
Bu nedenle, rutin soğutma sistemi bakımı veya onarımı sırasında mutlaka kapakları da kontrol edin ve hasarlı olanları değiştirin.
KAPAK İŞLEVİ KONTROLÜ
Araç için belirtilen nominal basıncı öğrenin ve kapakta yazılı nominal basınç ile karşılaştırın. Doğru değilse kapağı değiştirin.
Ana contayı, basınç contasını ve çift yönlü contayı görsel olarak kontrol edin. Contalarda çatlak, sertleşme veya hasar varsa kapağı değiştirin.
Basınç tahliye ve vakum tahliye valflerinin ikisi de kolayca çıkarılabilmeli ve yerine takılabilmelidir. Aksi halde kapak değiştirilmelidir.
Yayda direnç olmalıdır. Direnç yoksa yay kuvvetini kaybetmiştir ve kapağın değiştirilmesi gerekir.
Profesyonel bir basınç test cihazı ile kapakta basınç testi yapın (üreticinin talimatlarına bağlı kalın). Kapak nominal basıncı tutamıyorsa kapağı değiştirin.
Arızalı kapağı değiştirirken, radyatör/genleşme deposunu mutlaka kontrol edin. Delinme ve çatlak sonucu sızıntılar yaratacak tehlikeli seviyede basınç birikmesine neden olmuş olabilir.