Skoda Yeti için araç kamerası montajı
Halihazırda, aksiyon kameramı, kendi uydurduğum bir düzenek ile, araç kamerası olarak kullanmaktayım.
https://photos.app.goo.gl/2EWnnk9VdRmiSQDN6Bir sene kadar süren kullanımlar sonucunda, araçta dahili bir kamera olmasının, daha külfetsiz ve kapsamlı kayıt imkanı sunacağını gördüm ve araç kamerası edinme konusunu araştırmaya başladım.
İnternet forumlarında tesadüfen rastladığım, (Xiaomi'nin bir ürünü olan) 70mai pro, sahip olduğu fonksiyonları ve spekleri ile, ilgimi çekti.
İlgimi çeken işlevleri arasında, sonradan eklenebilen GPS özelliği ön sıradaydı. Kamera montajında, ön cama yapıştırılan tutucu (altlık), opsiyonel olarak, gps modülü olarak alınabiliyordu. Yani, standart ürün paketinden bir adet kamera ve altlık çıkarken, istenildiği takdirde, bu standart altlığın yerine, gps modülü almak mümkündü.
GPS modülü ile birlikte, videolara koordinat bilgisi ekleme ve şerit takip sistemi de aktive oluyor. “Şerit takip sistemi”, üç tane uyarı mesajından ibaret. Biraz uydurukça olsa da, bu başlık altında çalışan bazı işlevlere sahip olmak güzel. Yağmasa da, gürlüyor diyebiliriz kendisi için
Kameranın, bana kullanışlı gelen, diğer bazı yönleri ise,
- sesli komutlarla çalışma (“fotograf/video çek”, “ekranı aç/kapa” dan oluşan, dört adet sesli komut, kullanımda pratiklik sağlıyor),
- dahili ekran (ekran üzerinden ayar ve izleme menülerine ulaşıp, gerektiğinde, başka cihazlardan bağımsız olarak işlem yapmak mümkün)
- hareket sensörü (araç kapalıyken, kamera izleme modunda kalarak kapanıyor, gerektiğinde açılıp, 60 saniye kayıt yapıyor),
- ve bataryasının olmasıydı.
Montaj konusunda, bir adet deneme ve yanılma fasılası ile ilerleyip, sonuca ulaştım.
İlk girişimim,
burada bahsedilen, ön aydınlatma ünitesinden kablo çekerek işlem yapmaktı.
Aşağıdaki resimde görülen, aydınlatma ünitesi üzerindeki dikdörtgen paneli kaldırıp, altındaki vidaları sökünce, bütün ünite soket kablolarına asılı durumda kalarak yerinden çıkıyor. Ancak, kalabalık (aydınlatma, cam tavan ve sensörden oluşan) soket ekibini, hasarsız olarak sökmek zor olacağından, buradan akım almaktan vazeçtim; zira, tüm malzemeler sert plastik ve montajları da sıkıydı.
https://photos.app.goo.gl/UHsfwfsSs87KRGGK9İkinci ve son girişimim, ön konsolun sol yanında yer alan, sigorta panelinden kablo çekmek oldu.
Sigorta paneline ulaşım ve görünüşü, aşağıdaki fotoğraflarda yer alıyor:
https://photos.app.goo.gl/4x6mJVBsVQ5Akda37Besleme için, aşağıdaki sigorta şemasında, 6 numara ile gösterilen ve yukarıdaki fotografta da işaretlemiş olduğum, arka cam sileceği sigortasını kullandım. Bunu tercih etme sebeplerim,
- kontağı çevirince üzerinden akım geçmesi,
- beslediği sistemler yönünden, diğerlerine nazaran, daha az teferruatlı olması,
- ve erişiminin kolayda olması idi.
Kullanma kılavuzundaki sigorta şeması, aşağıdaki gibi görünüyor.
https://photos.app.goo.gl/YSqZyG2NbbHKzzfu6 Sigortalardan gelen (12V) gerilimi, kameranın ihtiyacı olan miktara (5V) çevirmek için, aşağıda fotografına yer verdiğim, DC-DC dönüştürücüyü kullandım (İnternet üzerinden ve Kadıköy Emintaş İşhanındaki mağazalardan edinmek mümkün kendisini)
Hat çekme işlemine kamerayı sabitleyerek başladım.
Kamera lensi, dikiz aynası ayağının mümkün mertebe yakınına denk gelecek şekilde, kamera altlığını ön cama sabitledim (Bu şekilde konumlandığında, lens olabildiğince ortalanmış ve ayna arkasında kalarak, soför görüş açısını kesmemiş oluyor).
Tarif ettiğim konum, dikiz aynası ayağının sağ tarafında kalıyor (Kameranın yeri ile ilgili fotografları, yazının sonunda görebilirsiniz).
Daha sonra, kabloyu ayna ayağının sağ yanından sol yanına geçirdim. Buradaki sabitlemeleri, “heavy duty” hamur yapıştırıcı ile yaptım (bendeki geçmiş referansları olumlu olan bu malzemenin, güneş altındaki performansını, izleyip göreceğim). Buradan da, kabloyu tavan kaplaması ile ön cam arasına yerleştirerek, sol A sütununa ulaştım.
A sütununa ulaştırdığım kabloyu, sütun kaplaması içinden geçirerek, konsol seviyesine indirdim
A sütun kaplamasını, ön cama paralel olarak ve dikiz aynası tarafına doğru, yumuşakça esneterek çıkartmak gerekiyor. Kaplama metal klipslerle tutturulmuş, kuvvetli ama yavaş hareket etmek lazım. Klipsleri kurtardıkan sonra, kaplamayı, sütuna paralel ve yukarıya doğru yürüterek, altta yer alan, konsol yanındaki yuvasından da kurtarıyoruz. Sökme işi böylece tamamlanıyor (takarken de tam tersi uygulanıyor).
Çıkan kaplamadaki klipsler:
https://photos.app.goo.gl/EQtPuPyP2ZGUaaecAPerde hava yastığı aksamının üzerinden geçmemesi gereken kabloyu, (yine aynı) hamur yapıştırıcım ile, cama yakın olarak, sütun sacına sabitledim).
Kablonun A sütunundan inişi:
https://photos.app.goo.gl/JdCf2DHVcf3VLpnP7Konsolun yanından panoya ulaşınca, kablonun USB ucuna voltaj dönüştürücüyü taktım. Onun açık uçlarına da, arka cam sileceği sigortasının + ucunu ve şasi bağlantısını yaptım.
Sigorta panosuna bağlantı (deneme bağlantısı ve nihai montaj) fotoğrafları, aşağıdaki gibidir:
https://photos.app.goo.gl/bN7dLSwnnxNoecGZ9Kameranın içeriden görünüşü:
https://photos.app.goo.gl/B6N5rdAWWycUbvSp7Sistemi salimen çalıştırdığım için bu paylaşımı yaptım.
Soru, yorum, öneri ve eleştirilerinize açık olan bu başlıkta, ilk soruyu ben de sorabilirim.
Koca koca internet (Çinli ve yabancı olanlar hariç) ve Bostancı oto sanayi sitelerinde, aşağıdaki arkadaştan bulamadığım için, sigortadan hat alma işini, bacaktan tel sararak yaptım. Bu parçayı (sigorta ekleme kablosu - “fuse tap”) sorduğum elektrikçilerin kimisi, aracımın markasını sorarak, hiç olmayacak bir soru ile soruma yaklaştı. Kimisi de, bana uzaylı bakışı attı. Bu parçayı Türkiye'den temin etme konusunda bilgisi olanlar, paylaşırsa, sevinirim.
https://photos.app.goo.gl/nL3oKYfTzjJ4rPRh6