LED teknolojisi hızlı bir şekilde yayılınca, bu değişim otomobillere de sıçradı. Önce otomobillerin gündüz farları, iç mekan aydınlatmaları, stop lambaları ve sinyal lambaları LED teknolojisine geçiş yaptı, ardından araçların ön farları LED’e dönüştü.
Yeni ve üst sınıf araçlar artık LED farlarla birlikte gelmeye başladı. Hal böyle olunca uzak doğulu üreticiler boş durmadı ve mevcut araç farlarını LED’e dönüştürmek için çeşitli ampul tiplerinde LED dönüşüm kitleri geliştirdi.
H1, H4, H7, H11 ve diğer soket tiplerine göre farklı tasarımlarda LED ampuller piyasaya sürüldü. Çok küçük bir alana 30-40W‘lık bir LED ışık kaynağı yerleştirildi ve bunun soğutulması için başta fan kullanıldı.
Ancak pek çok araçta far ampulü, far kapağının altında kaldığından fan yeterli soğutmayı sağlayamadı. Ya da bu fan kısa sürede arızalanarak, soğutma sağlayamadı ve ampulün bozulmasına sebep oldu. Daha sonra metal örgülü esnek soğutucularla donatılmış ampuller geldi ve bu problemi kısmen çözdü. Esnek yapısı sayesinde dar montaj yerlerine de kolayca sığdı.
Montaj sorunu çözülse de başka problemler ortaya çıkmaya başladı. Mevcut araç farları ve yansıtıcı halojen ampullere göre tasarlandığından, buraya takılan yönlü ışık kaynağı LED’ler, istenilen ışık dağılımını sağlayamıyor. Mercekli farlarda da benzer durum oluşuyor. Her açıda aynı miktarda ışık yaymayan LED’ler, mercekten ışık kayıpları ve gölgelerle dışarıya çıkıyordu. Bu da yol yüzeyinde yeterli aydınlatmayı sağlayamıyor.
Far tasından kontrolsüz şekilde yayılan ışık diğer araç sürücülerinin de rahatsız olmasına sebep oluyor. Bu durumun da sürüş güvenliğini tehlikeye attığı açıkça ortadadır.
Sonuç olarak LED teknolojisi iyi bir teknoloji olsa da, bunu aracımızda kullanmak için uygun tasarıma sahip fara sahip olmanız gereklidir. Halojen veya Xenon ampullerle çalışmak için tasarlanmış araç farları bu gerekliliği karşılamadığından, fabrika çıkışlı LED far ile donatılmış araçlar hariç LED kullanımı tehlike yaratıyor.
LED far ampülü muayeneden geçer mi?
Araç muayenesinde yalnızca sonradan takılmış Xenon ampulleri, gaz deşarjlı far (ağır kusur) olarak sayılıyor ve araç sahibinin söktürüp tekrar muayeneye gelmesi isteniyor. LED far ampulleri için ise hala bir düzenleme yapılmadı. Bu sebeple LED far ampulü kullanan araçlar muayeneden far yön hatası (hafif kusur) haricinde bir kusur almadan geçebiliyor. Umarız bu konuda da yakın zamanda bir düzenleme yapılır ve kontroller sıkılaştırılır.