erkese Merhabalar,
Uzun süredir araba dışında uğraşacak bir hobi arıyordum. Başımızdaki Covid-19 illeti nedeniyle velere kapanınca ilk ve ortaokul yıllarında yaptığım maketler aklıma geldi.
Çocukluğumdan beri savaş uçaklarını çok severim. Küçükken bu tutkumu maketlerle gidermeye başlamıştım. O zamanlar bu uğraş için çok fazla kaynak yoktu. Yolum ne zaman Ankara'ya düşe İzmir Caddesi taraflarında bir pasajın içindeki maketçi amcaya uğrardım. Bu amcanın dükkanı tam bir maket cenneti idi ve kendisi de çok güzel diyoramalar yapıyordu. Oradan hem maketimi hem de boyalarını alır yapmaya çalışırdım. 10'a yakın yapılı maketim vardı. Bir gün temizlk esnasında hepsi birbirine girince ben de hepsini attım ve başka uğraşlara dalmamla maket sevdasına ara vermiş oldum.
Tekrar başlarken aklım kaldığı kadarı ve yaptığım araştırmalar sonucunda önce temel malzemelerimi aldım. Bunlar:
1- Kretuar Bıçağı (küçük parçaları yontmak, kesmek için)
2- Yan Keski (maket parçalarını tablasından çıkarmak için)
3- Zımpara (plastik yüzeydeki fazlalıkların ve hataların traşlanması için)
4- Putty ( dolgu malzemesi)
5- Plastik yüzeyler için Akrilik Astar
6- Farklı boyutlarla boyama fırçaları
Bu malzemeleri temin ettikten sonra sıra maketimizi seçmeye geldi. Boyut olarak çoğunlukla 1/144 ölçüsünde maketler var. Ancak bunar çok küçük olacağından ben tercihimi 1/72 ölçüsünde kullandım. Yapıştırıcı - Detay Fırçası - Maket Boyası gibi malzemeleri almamak için bunları da içeren maket set'lerinden aldım. Modern savaş uçaklarını sevdiğim için seçeneklerimi bu yönde daralttım. Tüm bu seçenekler doğrultusunda bulabildiğim kit Revell'in 1/72 ölçeğindeki Dassault Rafale M oldu.
Bu kit içerisinden çıkan boyalar ve Revell in yapıştırıcısı çok işime yaradı. Kırtasiyede satılan sıradan yapıştırıcılar maket plastiğini çok fazla eritiyor. Ayrıca yapıştırıcıyı küçük parça ve yüzeylere sürmek, taşırmamak neredeyse işkence. Revell in yapıştırıcısı hem daha az eritiyor hem de iğneli ucu sayesinde çok küçük parçalara dahi kolayca uygulanabiliyor. Kit içerisinden siyah, gri, metalik gri ve Lufthansa mavisi renginde boyalar çıktı. Bu boyalar su bazlı akrilik ve fırça ile uygulaması daha kolay. Bu boyalara ek olarak kırtasiyeden yine akrilik olan askeri yeşil, koyu turuncu, kırmızı ve beyaz renkli boyalar da aldım.
Maketin yapım aşamasına tüm parçaların astarlanması ile başladım. Bu adım çok önemli. maket üzerindeki hataların bulunması, boyanın ve maket çıkartmalarının (decal) daha iyi tutunması için astar şart. Astarlama işlemini 3 kat şeklinde yaptım. Bu adımda yaptığım br büyük hata oldu.
1- Astarın tam kuruması için 24 saat beklemek gerekiyormuş. Hem bunu bilmediğimden hem de biran önce işe başlamak istediğimden kuruma için 20dk lık süreler belirledim. Büyük yüzeyli parçalar için astarlama başarılı oldu. Ancak küçük parçaların bazılarını astar yumuşattı ve plastiği eritti.
Bundan sonraki makette astar işlemi için 2 gün ayırıp acele etmeyeceğim. Zaten tüm süreç için en önemli olan iki şey; sabır ve acele etmemek.
Astardan sonra maketi birleştirme ve boyama aşamaları var. Ancak boyamayı maket tablası üzerinde yapmak daha kolay. Bu şekilde parçaları tutmak zorunda kalmadan daha kolay boyayabiliyoruz. Bu adımdaki en önemli nokta ise kalın bir kat atmak yerine ince ama birçok kat atmak. Tabii her kat arasında boyanın iyice kurumasını da beklemek gerekiyor. Bir kat atarken boyanan yüzeyden aynı yönde ve sadece bir kez geçmek gerekiyor. Yoksa fırça izleri kaçınılmaz olacak. Boyama yaparken netten modelini yaptığımız aracın gerçek renklerine bakmak güzel ip uçları sağlıyor.
Boyama işlemi de bittikten sonra birleştirmeye geçebiliriz. Burada en önemli nokta yine sabır. Ben yaparken delinmesi gereken bazı noktaları atladığım için kanat altındaki füze tutacaklarının monte edileceği delikleri açmadım ve yapıştırmak zorunda kaldım ki bu beni çok zorladı. Delme işlemi için küçük elektrikli matkaplar en iyisi. Ama bu malzeme yoksa benim gibi dikiş iğnesi de kullanabilirsiniz.
Birleştirme işleminde diğer bir ip ucu; kuyruk kanadı ve iniş takımlarının en son takılması. Bu parçaları birleştirmeyi ve maketinize monte etmeyi en sona bırakın. Çünkü ilerleyen adımlarda yapacağınız düzeltme, panel çizgilerinin birleştirilmesi ve decallerin yapıştırılması adımında bu parçalar sizi engelliyor. Hatta ben yaparken uçak elimden kaydı ve hem ön hemde sağ arka iniş takımı çok biçimsiz bir yerden kırıldı. Bunu düzeltip yapıştırmak oldukça vaktimi aldı ve dikkatli bakıldığında görsel hatalara yol açtı.
Decalleri suda çözüp kaydırarak yapıştırıyorsunuz. Maketimizin ölçeği küçük olduğundan bazı decaller de oldukça küçük ve yapıştırması zor olabiliyor. Bu durumda bir cımbızla tutarak kürdan veya kulak çubuğu ile sabitleyebiliriz. Bu adımda elde ettiğim iki tecrübe oldu. Decalleri parçaları birleştirmeden uygulayabiliriz. Bir de daha iyi bir görüntü için decalleri yapıştırmadan önce mutlaka hafif parlak bir vernik atılmalı. Ben vernik almadığım bu adımı yapamadım. Sonraki inşallah.
Tüm işler bittikten sonra panel çizgilerini görünür hale getirmek kalıyor. Bunun için en iyi çözüm yöntemi vernikten sonra yıkama dene tekniği yapmak. Bu teknikte özel yıkama boyasını incelterek çizgileri belli etmek isteğimiz alana bolca sürüyoruz. Bu alanı bir nevi yıkıyoruz. Böylece boya panel çizgilerinin içine doluyor. Daha sora fazla boyayı yüzeyden siliyoruz. Ancak hem verniğim hem de yıkama boyam olmadığı için bu adımı da yapamadım.
Panel çizgilerinin belirlenmesi için en basit yöntemlerden biri de yumuşak (4B) kurşun kalem kullanmak. Çok fazla bastırmadan panel çizgilerinin üzerinden geçmek, perçin efekti vermek için de o bölgeyi yine bastırmadan hafifçe taramak yeterli oluyor. Ben de bu yöntemi tercih ettim.
Bu maket üzerinde yaklaşık 6 gün çalıştım. Yorulduğumu veya sinirlenmeye başladığımı her fark ettiğimde çalışmayı bıraktım. Ve günde yalnızca bir kez maketin başına oturdum. Bu süreç sonunda elde ettiğim sonuç şu şekilde oldu; ilk elin günahı olmaz diyerek sizi fotolarla baş başa bırakayım.