Düşük oktanlı kullanmalarının bir sebebi, Amerika'da rakım farklarının az oluşuyla alakası olabilir mi? Tamam dağları var ama nüfusun yoğunluğuna göre dağlık bölgelerde değiller. Düşük oktan ve verim konusunda bilgi verebilirseniz sevinirim.
İkinci olarak, afilli isimli dizel yakıt kullanımını da açıklarsanız. Yanılmıyorsam forumda yine siz dizel yakıtla alakalı bir bilgi paylaşmıştınız. Üretilmediği, ithal edildiği konusunda. Türkiyedeki dağıtımcıların ise rafineriden çıkarken katkı eklediğinden bahsedilmişti. Ucuz veya pahalı, adı bilinen veya adı bilinmeyen istasyonlardan alındığında, yakıt kaynaklı sıkıntı yaşayan bir çok insan var. Opet'ten şaşmayan da var, opet'e lanet eden de. Shell arabayı açtı diyen de var, total'den şaşmam diyen de. Çok spesifik bir bilgi yok. Daha çok kulaktan dolma muhabbetler. Şimdiden teşekkürler.
Oktan yakıtın tutuşma sıcaklığı ile alakalıdır. Yüksek oktanlı yakıtın tutuşma sıcaklığı yüksektir buda verimi nispeten düşürür. Düşük oktanlı benzin buji ile ateşlendiğinde daha kolay ve homojen yanar yüksek verim sağlar ama Avrupa birliğinde emisyon normları için düşük hacimli motor kullanımı yüksek sıkıştırma oranına sahip motorların üretilmesine ve yüksek oktanlı benzin kullanımını zorunlu kılmıştır. Bu yüzden TSI motorlar en az 95 ROZ oktan benzin gerektirir.
Oktanın rakımla ilişkisi hakkında bilgim yok ama düşük oktanlı yakıtın düşük rakımda daha fazla oksijen bulunduğu için kolay tutuşması gerektiği aklıma geliyor.
Türkiyede dizel yakıt üretiliyor ancak dizel araç sayısındaki yükseklik nedeniyle üretim ihtiyacın çok altında. Türkiye'de rafineriler yurtdışına işlenmiş benzin satıp motorin alıyor. Çünkü en iyi şartlarda 1 varil yani 159 lt ham petrolden %50 benzin %18-20 motorin üretilebiliyor. Fakat ülkemizde enerji işleri genel müdürlüğü geçen yılki verilerine göre günde 70 milyon litre motorin, 11 milyon benzin kullanılmış. Verilere şu linkten ulaşabilirsiniz.
https://www.eigm.gov.tr/File/?path=ROOT%2F4%2FDocuments%2F%C4%B0statistik%20Raporu%2F2019%20A%C4%9Fustos%20Ay%C4%B1%20Enerji%20Raporu.pdfHatta rafineriler bu ticaretten zarar ediyor. 1 varil petrolden üretilen benzin fazla olduğu için uluslararası piyasalarda benzin fiyatı daha düşük. Ucuz benzin satıp pahalı mazot alıyorlar ama bilemiyorum bu zararı bir şekilde bize yansıtıyorlardır.
V power, Ultra force, V/Pro, ultimate dizel adı altında satılan yakıtlar EN 590 standartlı yakıta katkı eklenmesi ile oluşturuluyor ve skoda kitapçığında bu katkılara gerek olmadığı söyleniyor.