Evet sevgili arkadaşlarım, sensörümü taktım, köyden döndüm, artık laptopum ve internetim var, demekki uygulama fotolarını paylaşabilirim
Cihazla ilgili bölük pörçük bazı bilgiler verdim konu içerisinde ama kısaca toparlayayım öncelikle...
Cihazımız bumper guard marka elektromanyetik park sensörü. Çin'den dhgate.com sitesinden sipariş verdim geldi. Cihaz çok basit. Bir kontrol modülü, bir buzzer ve anten vazifesi gören alüminyum bir bant ile bağlantı kablolarından oluşuyor...
Cihazın özelliği tamponu delmeden monte ediliyor, ultrasonik sensörlerde olduğu gibi sensörlerin arıza yapması, yerinden çıkması, görüş açısı problemleri vb. sıkıntıları yok. Bilinen dezavantajları ise; algılama mesafesinin ultrasonik sensörlere göre biraz daha kısa olması (90cm.den yakın deniliyor, benim testlerimde 50cm.civarı), ve çok yoğun yağmur altında algılama problemi yaratması...
Fiyatları kargo dahil 40-50TL.civarında bir rakama maloluyor.
Cihazın montajı oldukça basit. Antene bağlı bir soket ve buzzera bağlı bir başka soket var. Bunların kontrol modülünde yuvaları mevcut, birbirinden farklı soketler olduğu için, yanlış montaj şansı yok.
Gelelim araç montajına:
Araca montaj için, hangi tampona bağlayacaksanız (ön/arka) o tamponu sökmeniz gerekiyor. Benim aracımda tamponun altında bir sürü plastik koruma vb. bağlı olduğu için, tamponu sökmeden içine ulaşma şansım yok, bu yüzden tamponu sökmem gerekiyordu. Sizin aracınızda eğer tamponu sökmeden, alttan içine erişme ve alüminyum anteni yapıştırma şansınız varsa sökme işlemine gerek kalmıyor.
Montajda en çok zaman alan kısım tampon sökme/takma işlemi. Sensörün montajı ise 15.dk.yı geçmiyor...
Resimlerle adım adım açıklamaya çalışayım kendi montajımı. Aracım Toyota Corolla 2003 E12 kasa. Dolayısıyla burada anlatacaklarım benim araç için geçerli. Farklı araçlarda işlemler farklı olacaktır muhakkak ama üç aşağı beş yukarı aynı işi yapacaksınız.
Evet, tamponu sökmeye başlıyoruz. Önce sağ ve sol yanlardaki bağlantı vida ve klipsleri sökülüyor:
Uploaded with
ImageShack.usUploaded with
ImageShack.usDaha sonra bagaj eşiğindeki plastik kapağın klipslerini söküp çıkarıyorum ve tampon somunlarını söküyorum:
Uploaded with
ImageShack.usUploaded with
ImageShack.usSonra hooopp tamponu dışarı alıveriyoruz. Tamponun altına bir halı vb. sererseniz, çizilmeleri vb. önlersiniz.
Uploaded with
ImageShack.usSonra tamponun iç kısmını sabunla suyla bir güzel yıkayıp pırıl pırıl yapıyoruz.. Bantın iyi yapışması için ne kadar toz toprak pislik varsa temizlemek lazım. Bantı yapıştırırken ipa da sıkacağız...
Uploaded with
ImageShack.usGeliyoruz anten bantını yapıştırma aşamasına... Öncelikle bantı sökmeden bir deneme yapıp tampon boyu ile anten boyunu ayarlamak lazım. Eğer bant çok uzun geliyorsa makasla kesebilirsiniz. (Kablosuz ucunu tabii ki) Bantın bir ucunda kablolu soket var. diğer ucu boş. Bantı sadece tamponun dış yüzeyine yapıştırmayıp, mümkün olduğunca yan yüzeylere, tekerleklere doğru da dönerek yapıştırın, yani eğer mümkünse tüm tamponu boydan boya dolaşın.
Yıkayıp kuruladığımız tamponu bir güzel ipa ile temizliyoruz ve iyice kurutuyoruz. Yapışma zemininde yağ pislik vb. olmaması lazım. Bantın yapıştırdıktan sonra yerden yaklaşık 50 cm. yüksekte olması gerekiyor, ayrıca bantı yapıştıracağınız noktanın tamponun en dış kısmı olması lazım. (Yani arkadaki cisime temas ettiğinizde ilk temas edecek nokta/yüzey) Böylece sensörün en doğru sonucu vermesini sağlayabileceğiz.
Yine yapıştırırken dikkat edeceğiniz bir husus, bantı düz bir şekilde yapıştırmak. Bir uçtan yapıştırmaya başladığınızda, eğer düzgün ayarlama yapmadıysanız, tamponun öbür ucuna geldiğinizde bantın eğri yapıştığını göreceksiniz. Gerçi sökerek düzeltme şansınız var ama, mümkünse tek seferde dümdüz yapıştırın.
Yine önemli bir nokta; bantı yapıştırırken, iyi yapışmasını sağlayın, altında hava kabarcıkları kalırsa elinizle bunları giderin. Aksi taktirde zamanla buradan girecek toz ve su bantın açılmasına sebebiyet verecektir.
Ben her ihtimale karşı bantı yapıştırdıktan sonra, üzerine şeffaf silikon ile bir tabaka sürdüm ve bantı koruma altına aldım. Siz de böyle yapabilirsiniz...
Uploaded with
ImageShack.usUploaded with
ImageShack.usŞimdi tamponu kuruması için bir kenara bırakın, diğer işlerimize geçelim:
Şimdi bagajı açıp kontrol modülünü yerleştirecek uygun bir nokta bulmamız lazım. (Eğer ön tampona takıyorsanız bagajda değil şoför/yolcu kısmında bir yer tabiiki). Ayrıca bagajdan tampon boşluğuna açılan bir delik de bulmanız gerekli. Çünkü modülden antene giden kabloyu buradan çıkaracaksınız. Modülden çıkan kablonun antene kadar uzanması gerekli, bu yüzden antenin soketli ucuna mümkün olduğunca yakın bir nokta olması lazım. Yoksa kablonuzun boyu yetmeyebilir.
Ben bantın kablolu ucunu aracın sağ tarafına verdiğim için, modülü de bagajın sağ tarafında bir yere yerleştirmeyi uygun gördüm. Bunun için sağ stop lambasının altında bir boşluk buldum. Bu nokta iyi idi, çünkü gerek bagajdaki eşyalardan gerekse dış ortamdan korunaklı bir nokta idi. Modülden antene gidecek kabloyu da, arka çamurluk üzerinde, tamponun altında kalan ve gözükmeyen havalandırma kanalından dışarıya aldım.
Çamurluktaki havalandırma kanalından modülden gelen kabloyu dışarıya alıyoruz.
Uploaded with
ImageShack.usBu da modülü yerleştirdiğim yer: Sağ arka stop lambasının altı. (Modülün üzerinde çift taraflı bant var, bununla yapıştıracağız. Ama şimdi yapıştırmayın, tüm iş bitince yapıştıracağız.)Modülde, bir de buzzerı takacağımız bir soket var. Yapıştırmadan önce bu soketi de takın.
Uploaded with
ImageShack.usBöylece şu anda, modülün anten kablosununun ucunu dışarıya vermiş, buzzer soketini takmış durumdasınız...
Şimdi de son olarak, modülün elektrik bağlantısını yapacağız. Bunun için geri vites lambanızı bulun ve buna giden kabloların +ve- uçlarını tespit edin. Bunun için bir ölçü aleti kullanabilirsiniz.
Uploaded with
ImageShack.usBu kablolar üzerinde yaklaşık 1'er cm. kabloyu sıyırın, bunu yaparken geri vites lambanız yanar durumda olmasın, hatta kontağı kapatın ki pense ile sıyırırken kısa devre yaptırmayın.
Şimdi, kontrol modülü üzerinde iki tane kablo göreceksiniz. Biri düz kırmızı, diğeri siyah çizgili. Düz kırmızı olan +, siyah çizgili olan - uç. (Bendeki böyle idi, sizdeki farklı olabilir) Bu uçları da soyun ve geri vites lambası kabloları üzerindeki sıyırdığınız noktalardan + ve - uçları birbirine bağlayın. (İlk etap çok sıkı bağlamayın, kontrol edeceğiz.) Bunu yaptıktan sonra, aracınızı yarım kontak yapıp geri vitese alın, geri vites lambanız yanar durumda iken , biraz önce havalandırma kanalından dışarıya aldığımız antene bağlanacak soketin ucuna eliniz yaklaştırın. Eğer uçları doğru bağladıysanız buzzer ötecektir. Eğer ötmüyorsa bağlantılarınızı kontrol edin.
Doğru bir şekilde bağlantıları yaptıktan sonra, izole bant kullanarak elektrik kablolarını bir güzel bantlayın, hem sıkı olsun hem de açıkta tel parçası vb. kalmasın... Bunu yaptıktan sonra artık kontrol modülünüzün yapışkan bantını çıkarın ve daha önceden tespit ettiğiniz noktaya güzelce yapıştırın. Kablo fazlalıkları varsa bunları toplayıp bantlayın, oradan buradan gereksiz sarkan kablolar kalmasın...
Uploaded with
ImageShack.usBu işlemleri yaparken tamponunuzdaki silikonlar vb. kurumuştur. Şimdi söktüğünüz gibi tamponu yerine takın.
(Takmadan önce anten bantın soketi ile modülden gelen soketi bağlamayı unutmayın!!! Soketi taktıktan sonra, bunun üzerini de izole bant veya silikonla güzelce kaplarsanız, zaman içerisinde sudan ve çamurdan dolayı temassızlık vb. problemler yaşamazsınız)
Tamponu taktıktan sonra son bir kontrol yapın, muhtemelen birkaç vida arttırmış olabilirsiniz, onları da yerine takın:)
Son olarak da buzzerı monte edecek uygun bir yer bulun. Sesi güçlü bagajdan bile duyulabiliyor ama siz kendinize göre test edin, bagajda veya araç içinde uygun bulduğunuz noktaya çekin. Kablosu uzun olduğundan istediğiniz yere kolayca ulaşacaktır. Buzzerı da üzerindeki çift taraflı bantla monte ettikten sonra, kablolarını iyice gizleyin, sarkan fazlalıkları toplayıp sabitleyin...
Geçmiş olsun!! Hepsi bu kadar
Yazması, montajından daha uzun sürdü
Tüm işlemler tamamlandıktan sonra, artık kontrol ve test zamanı:
Test etmek için araçla geri geri gitmeyin, olur ya bir problem varsa çarpabilirsiniz. Bunun yerine aracı yarım kontak yapıp geri vitese alın, test edeceğiniz cisimleri tampona yaklaştırın... Yanınızda bir kişi daha varsa çok iyi olur. Ben tek başımaydım, bu yüzden testi bu şekilde yaptım...
Test sırasında sensörün ne tür cisimlerde, kaç cm. uzaklıkta, hangi seviyede ötmeye başladığını iyice belirleyin, ezberleyin, gerekirse not alın...
Yine test sırasında sensör güvenilirliğini de test edin. Aynı cisimi aynı noktadan tampona yaklaştırın, bakın bakalım hep aynı mesafede ötüyor mu?
Şimdi bir kaç tane de video ekleyeyim, umarım faydası olur...
Modülden gelen, havalandırmadan dışarı aldığımız ve antene bağlayacağımız kabloyu test ediyoruz.
http://www.dailymotion.com/video/xsbme2_mvi-4907_autoMontaj bittikten sonra farklı cisimlerle test edip hangi mesafede öttüğünü belirliyoruz... Yarım kontak açılı ve araç geri viteste...
http://www.dailymotion.com/video/xsbna9_mvi-4920_autoAlttaki videoda, anten soketine bir kablo bağlayıp uzatma yaptım, ve bunu bulabildiğim ilk metal cisime (testere:) bağladım. Artık testere de sensör oldu:) Bu, şu anlama geliyor, bu ek kabloyu ön tampona kadar uzatabilir, yapı marketten alacağınız bir alüminyum bant ile ön tampona da bir switch/röle aracılığı ile bağlayabilir, aynı modülü hem arka hem de ön park sensörü olarak kullanabilirsiniz... Elektrik/elektronikten anlayan arkadaşlar hemen anlamıştır meseleyi zaten:) Böylece bir fiyatına iki park sensörünüz olacak...
http://www.dailymotion.com/video/xsbnaf_mvi-4921_autoHepsi bu kadar!
Umarım herşeyi eksiksiz unutmadan yazmışımdır. Eksik veya anlaşılmayan bir nokta varsa, yardımcı olurum, eksikleri gideririm.
Hepinize kolay gelsin, bol ötmeli günler dilerim:)