Canımın sıkıldığı bir dönemde aracıma bağladığım ELM327 ile OBD2 portundan bazı sensör verilerini laptop'uma aktardım ve daha sonra bu verileri analiz ettim. Buna bağlı olarak aracımın motor karakterisliğini ve kendi sürüş tarzımı analiz etme fırsatım oldu.
Öncelikle aracımızın ECUsuna bağlandığımız cihaz;
Çin malı kopya elm327 bir cihaz. Amatör kullanım için son derece yeterli, ancak profesyonel amaçlı kullanımlarda yetersiz kalabiliyor.
Cihazımını laptop ve aracımıza bağladıktan sonra dataları izleyeceğimiz ve loglayacağımız yazılımızı açıyoruz. Bu iş için kullandığım yazılım Scanmaster-ELM 1.7. Bu program kullandıklarım arasında en sade ve kullanışlı olanı. Hem anlık dataları izleyebiliyorsunuz hemde bu dataları loglayarak analiz edebiliyorsunuz.
Programdan bir görüntü:
Gideceğimiz yol yaklaşık 25 km şehir içi ve şehir dışı karışık. Bazı noktalarda sabit hızla giderken bazı yerlerde ışıklarda ve trafikte beklemek zorunda kaldım. Yolculuk boyunca logladığım sensörler; MAP, Hız, RPM ve Gaz kelebek sensörü.
Bu dört sensör bana epey bir bilgi verdi. Tek eksik kalan O2 sensörünü loglamaktı. Onuda atlamışız
Zaten O2 sensörümüz narrowband olduğu için loglasakta çok sağlam sonuçlar göremiyorsunuz.
Logladığımız sensör verilerinin grafikteki hali;
Burada sabit hızla seyrederken;
MAP,RPM ve Hız'ın nasılda sabit gittiğini görebilirsiniz. MAP ne kadar düşük olursa araç o kadar az tüketir ( kaba taslak tabi )
Burada ise şehir içi durumu söz konusu, gaza basıp çekiyoruz, hızlanıp yavaşlıyoruz, haliyle MAP zaman zaman uçuyor
Bu dataları logladıktan sonra eve gelip dataları analiz ediyoruz. Birden fazla log dosyası saklayabilirsiniz.
Daha sonra bu verileri excel dosyasına taşıyoruz;
Excel kullanışlı olmasına rağmen bu adımdan sonra yapacağımız adımlarda Minitab 15 i kullanacağım. Minitab bir istatistik programıdır. İnanılmaz güzel ve kolay bir kullanıma sahiptir.
Minitab'de şimdilik basit grafikler çizdirip sürüş stilimizi ve aracımızı analiz edeceğiz. Bir sonraki aşamada hız ve motor devri arasında korelasyonu analiz edebilir, hipotez testleri kurup değerlendirme yapabiliriz. Ancak bu verilerle yapmaya gerek duymadığım için bunu daha sonraya bırakıyorum.
Aşağıdaki grafikte motor devri ile ilgili histogramı çizdirdik. Grafiktende anlaşılacağı gibi aracımızı genelde 2500 devir bandında kullanmışız. Aferin bana
En soldaki çıkıntı ise aracın durduğu zamanlardaki rolanti değerinden kaynaklanıyor. Özel durum diyip geçiyoruz
Aynı grafiği hız içinde çizdiriyoruz.
Ve Map sensörü için;
Birde gaz kelebek sensörü için;
Grafiklere bakarsak MAP ve RPM uzun yolda belirli rakamlar arasında kalmış. MAP rolantide 36-38 arasında değişmektedir. Bizde 40 lı rakamlarda oldukça fazla kullanmışız arabayı. Buda uzun yolda aracın çok ciddi yüke binmemesinden kaynaklanıyor. ECU MAP tan gelen bilgiye göre de benzin püskürttüğü için MAP'ın olabildiğince düşük olmasında fayda var. Aynı şekilde RPM 'in de 3000 devir bandını çok fazla geçmediğini görüyoruz. Sol taraftaki şişkinlik yine rölantiden kaynaklanıyor(araç durduğu zaman)
Kısacası uzun yol ve şehir içinde aracın önemli sensörlerinin nasıl bir değişim sergilediğini analiz etmiş olduk. Tembelliği bırakıp biraz daha çalışırsam daha detaylı analizleri yapıp en optimum sürüş stilini bulabileceğim
Herkese saygılar, sevgiler.