Makinede ciddi şanzıman kütürtüsü sesi gelmeye başlamıştı. Şanzımanı ne durumda diye merak ettim bir bakayım dedim. Bir kaç kişide daha bu makineden var, zaten oldukça basit.
4 vidayı söktüğünüz zaman kafa geliyor. Vidaların dibinde contalar var, vida çıkınca motorun içine kaçmasın havalandırma deliklerinden dikkatli olmalı.
Yağı pek hoş gelmedi gözüme. Şimdi içerideki yağlama olayını çözmeye çalışırken edindiğim tecrübeleri paylaşayım.
Yağ şanzıman kutusunda ölece duruyor, dişli hareketinden sağlanan yağlama ile yağlı kalmaya çalışıyor dişliler. İçindeki yağın oldukça dandik olduğunuda düşündüğümden biraz müdahale etmek istedim, belki sorun yağdan değildir hani gibisinden...
Yukarıdaki resimde olduğu gibi yakından baktığımız zaman, motordan gelen milin etrafında hiç yağ bırakmadığını fark ettim. Döner dönmez yağı kendinden uzaklaştırıyor hareketi ile. İçerisindeki gres kıvamlı yağda akışkan olmadığından mile hiç yaklaşamıyor. Yani milden wash-up (yağlama) yapmak neredeyse imkansız.
Madem öyle bir deniyelim dedim;
Bizzat kendi elimle kutunun en gereksiz yerlerindeki yağı dişlilerin etrafında topladım, sıvadım güzelce. Bu işlemin ardından toplayıp çalıştırdığımda ipek gibi oldu cihaz, en ufak bir kütürlü çalışma sesi vermedi. Gerçekten kadife gibi dönüyordu motor sesinden başka bir şey yoktu.
Ama biraz devirlendirip çalışma süresini uzattığımda, eskiye nazaran çok daha azda olsa ses yapmaya başladı tahmin ettiğim gibi.
Şimdi cihazı sürekli yere paralel kullanırsak, daire dişliye doğru gidebilir yağ, bu iyi bişey (kaput falan yaparken)
Dik tuttuğumuz zaman ise motordan gelen ana dişliye gider diye düşünebiliriz, buda iyi bir şey (kapı falan yaparken)
Ama zannettiğiniz gibi olmuyor. İçindeki yağ hiç mi akışkan değil. Acaba dedim bu konuda ne yapsam...
Biraz dolabı karıştırdım ve alabildiğine dandik, tümden gereksiz, alabildiğine ucuz eskiden kalma bir hata olarak SAE 80-90 şu dişli yağını buldum :hanz::hanz:
Amacıma gelecek olursak, makinenin şanzımanın içerisindeki yağ banyosunu bi nebze hareketlendirmek. Tabi şöle bi durum var, çok sıvı dökersek bu sefer saçma sapan yerlere akıp cihazı mahvedebilir. Amacım biraz kıvamı gevşetmek.
Şöle bir kapağın dibi kadar şanzıman yağı.
Dişlilerede döktüm ama hepsi çalışınca yalan olacak biliyorum :lol:
Fazla abartmadan içeride biraz yağı karıştırıp kıvam çalışması yaptım. Tehlikesiz ölçüde gevşettiğimi düşünüyorum.
Ondan sonra makineyi bir süre yine çalıştırdım, yağlama sanki fena değildi. Ses kesilmişti. Süreyi uzattım ama daha iyi bir sonuç aldım.
Aşağıdaki fotoğraflar makine çalıştırıldıktan sonra şanzımanı açılıp çekilmiştir, ilk fotoğraf hiç müdahale edilmemişken, ikinci fotoğraf ise müdahale sonrası çekilmiştir, zira kıvamı ve rengi belirgin farklıdır. Dişlinin etrafındanda anlayabilirsiniz biraz hayal gücü ile yağlama derecelerini.
ÖNCE
SONRA
Sadede gelecek olursak, her ne kadar antika bir yöntemle işimi halletmiş gibi görünsemde bu böyle olmaz, buna daha güzel bir çözüm bulmalıyım. Bu tarz jel kıvamlı ama sıvıya yakın kaliteli yağ öneriniz var mı? Buna konan yağın ticari veya teknik adı nedir?