Yol bilgisayarına git gide daha çok alışıyorum. Mesela 70 km hızla 5. viteste gitmek 4. vitese göre 1, 1,5 litreye yakın tasarruf sağlıyor. Bazı düz yollarda 4,5 litre/100 kmleri gördüğüm oldu 5. vites 70 km hızla. 90 km ile gidince düz yolda 5.5 litre filan gösteriyor, ki buradanda en ekonomik hızın 90 km olmadığını anlıyoruz. Denemelere devam
Kesinlikle.:ok:
5.vites 70 km en ekonomik hız bizim arabada
5. viteste TDI 90 da bile zorlanıyor 70km hız bence yanlış.
Belli hızlara ve viteslere çok takmayın. Bu işte 1200 devirle çok düşük tüketimle araç yürütmek de var, 2500 devirde vites büyütmek de... İlk zamanlar gözünüz sürekli kullandığınız yollarda seyir halindeyken yol bilgisayarında anlık tüketimde olsun. Sonraları kendi yönteminizi geliştirirsiniz zaten.:ok:
Yalnız kritik bir konuyu hatırlatmak lazım.
Daha önce Hakan vurgulamıştı; her bulduğunuz inişte cut off deyip el etek çekmemek lazım gazdan. İnişten sonra çıkış yoksa bile eğer motor freni aracı yavaşlatıyorsa, yani eğim yeterince sert değilse çok hafif bir seviyede gaz vermeye devam edin. 0.8, 1 litre anlık ortalama ile sonradan yaşayacağınız "hızlanma" ihtiyacını engellemiş olursunuz.
İlk denemelerde cut off işini abartıp örneğin 80'le giderken 60'a inene kadar 0 yakıyorum diye cut off kullanırdım. Ama o 60'ın sonra tekrar 80'e çıkması lazım. (ekonomi sebebiyle)
İşte bu yüzden gazdan çekinmeyin. :ok:
=============================================
Bizim Oğuz Ziya'nın 3.20'nin o klasik anolog anlık tüketim göstergesi birkaç haftadır beni farklı bir sürüş tarzına itti...
Şöyle,
Bu adam az yakmak için 600-2000 devir aralığında kullanıyor ciddi ciddi. 6 silindirli, yemek masası büyüklüğünde bir motor var araçta, malum... Neyse, sollamaya çıkarken bizim gibi vites küçültüp gaza asılmıyor, 1800 devirde bile gidiyorsa vites büyütüyor. Normalde bu tip bir durumda aracın daha fazla yakmasını falan bekler çoğu insan aşırı düşük devir kullanımından dolayı. Ama anlık tüketim gayet de aksini söylüyor. Düşük devir kullanımında araç gerçekten de daha az yakıyor. (ne var bunda demeyin; çok düşük devir çok yaktırır diye çok yaygın bir görüş var ortada)
Bu araçta bu durum gene de çok beklemediğim bir şey değil. Sonuçta hacimli, atmosferik benzinli bir makineden bahsediyoruz. Ama bizim motor için de bu durumu değerlendirmeye başladım. Zira 1000-2000 arası çok yakar falan diyoruz, ama bazı şüphelerim vardı.
Uygun bir yerde 3. vites 1000 devirde başladım asılmaya... (bizim 1.4 TDI ile) Anlık tüketimde karşıma çıkan değerler hakikaten de çok ilginçti: 1600-1700 devre kadar nispeten düşük, 1750 civarından itibaren çıldıran bir tüketim...
Bu birinci nokta idi.
2. nokta olarak hatırlamadığım bir markanın ekonomi rehberinde çok düşük devirlerde kullanımı teşvik eden bir ifade görmüştüm.
3. nokta olarak bir arkadaşın otomotik vitesli 1.4 TDCI Fiestası'nın ısrarla 2000 deviri geçmeden vites büyütüp 1500 devir ile araç gezdirdiği gözüme çarptı.
4. nokta ise en sağlamı...
Bu altta gördüğünüz kadran resmi Opel'in yakıt tüketimi için özel optimize edilmiş serisine (EcoFlex) ait bir modele ait.
Bu resim çok şey anlatıyor aslında, üzerine çok şey konuşmaya gerek yok. Ama şunu eklemek lazım: Haydi bu model alt devirlerde daha rahat çalışıyor falan olsun; bizim araçta da böyle bir işaret olsa 1300'den değil de 1500'den başlasın hadi.
=============================
Bütün bunları düşünerek kullanım tarzımı buna göre adapte ettim. Deneme yapıyorum birkaç haftadır. Bilimsel veri gibi olmaz tabii; ama tesadüfi midir bilemem, gerçekten daha düşük tüketim değerleri elde ettim. Ama hala da tam emin değilim. Vites büyütüp çok düşük devirlerin kullanımının kesin daha iyi olduğ yerler var. Örneğin hafif inişlerde hız arttırırken 4. vitesle ne kadar az gaz verirseniz verin, 5. viteste gene de daha da düşük tüketim söz konusu. Ya da duran aracı sakin sakin hızlandırıyorsanız gene erken erken vites büyütüp gaza hafifçe basmak daha karlı. Gaza çoook az basarak deviri 2000 küsürlere tırmandırmak en azından yol bilgisayarından gözlediğim kadarıyla daha yüksek tüketime neden oluyor.
Gene de sizlerin de bunları deneyip gözlemlemenizi isterim. Ben belki de bakıma birkaçyüz km kaldığı ve lastik havalarım kontrolsüz olduğu için çok da istediğim mücizevi değerlere ulaşamadım. Gene de bariz bir düşüş var normal kullanımda. Ama bu fark genel sürüşü sakin ve yavaş kıldığım için de olabilir. Sizler de deneyimlerinizi paylaşırsanız daha belirgin bir fikrimiz olur.:ok:
Bu mesajda eklediğim resimde görülen yeşil bölgeyi bizim BNV kodlu 1.4 TDI için kendimce yeniden yorumladım.
Son görüşüm: Bizim araçta böyle bir eklenti yapılsaydı o yeşil işaret 1500'de başlar, 2500'de biterdi... Bitiş çok önemli değil. Asıl kritik olan başlangıç olsa gerek. Benim görüşüm bu yönde.
« Son Düzenleme: 07 Ağustos 2010, 20:01:23 Gönderen: SEAHAWK »
SEAT CORDOBA 1.4 TDI 80HP
[SIGPIC][/SIGPIC]