Peki Hakan otoyolda kaç km hızla, hangi vitesle gitmeliyiz sence. Yarın Adana - Niğde gitgel yapcamda. 5. vites 90 km'ye kitleyim bende...
Ben 5. vites 100 km/s'yi öneririm. 75'e kitleyemeyecek durumda hissederseniz, ki otoyolda hissedeceksiniz, 5. viteste minimum sağlıklı hız 100 km/s civarı.:ok:
Şimcik, baştan bütün pasif tüketim artırıcıları yok etmek lazım. Örneğin gündüz far falan yakmam abi burası Belçika değil, TR'de saçmalık. Far açmayın. Daha sonra hava karardığı zaman farları açacağız değil mi? Bu beraberinde bir çok ampül yakacak.
Diğer hemen her önerine aynen katılmakla beraber bu kısma şiddetle karşı çıkıyorum. Tüketime 0.1 litre dahi eklediği belli olmayan hayati öneme sahip far sistemi gündüz de aynen yakılmalı. 0.3 litre fazla yakacak olsa gene yakılmalı; sağladığı fayda paha biçilemez. Kaldı ki tüketimde gözlenebilir bir fark oluşturduğu da yok. Ben 3.5 litreyi elde ettiğimde de farlarım açıktı.
Hem tüketime belirgin etkisi olabilecek, elektrik yükü yaratacak her sistem rölantide fazladan yakıt tüketerek kendini belli edecektir. Farlar açık içen rölanti tüketiminde değişiklik olmuyor. Ha; sis farları için aynı şeyi söyleyemeyeceğim. Tüketimi fark edilir seviyede arttırması olası.
Birde şu durum var, memlekete 2 gün kar yağar ama vatandaşım 4 ay kışlık lastikle gezer ve yaptığı her kilometrede gereksiz yere fazladan yakıp durur. Yuvarlanma direnci yüksek kış lastiği asfaltta arabaya fazla yaktırmaktan başka hiç bir işe yaramaz. Ben özellikle bu kelek lastiklerimi seviyorum, o kadar düşük ki yuvarlanma direnci, çok rahat hareket ediyor araba.
Bu kısıma da şiddetle karşıyım. Ömrünün sonuna yaklaşmış, sertleşmiş bir lastiğin sürtünme direnci düşmüş olabilir; ancak bu olay kış şartları için geçerli olmak zorunda değil. Kış lastikleri sanıldığı gibi tamamen yüksek sürtünmeli lastikler değil. Standar bir yaz lastiğinden daha yüksek sürtünmeye sahip kış lastikleri olduğu gibi, daha düşük sürtünmeye sahip lastikler de bulunmakta. Bunun öznel değeri falan da olamaz. Ortada bilimsel veriler var.
Autoshow dergisinde yapılan profesyonel bir lastik karşılaştırmasındaki teknik veriler (Kış lastikleri testi. Araya bir tane örnek 4 mevsim lastiği bir tane de yaz lastiği eklenmiş):
YUVARLANMA DİRENÇLERİ (CRR) (en düşük düşük sürtünmeliden en yükseğe doğru sıralanmış)
Michelin (kış) : 0.790
Nokian (kış) : 0.876
Sava (kış) : 0.883
Vredestein (kış) : 0.883
Pirelli (kış) : 0.898
ÖRNEK 4 MEVSİM LASTİĞİ : 0.914
Kenda (kış) : 0.917
ÖRNEK YAZ LASTİĞİ : 0.929Goodyear (kış) : 0.937
Kumho (kış) : 0.937
Continental (kış) : 0.963
Semperit (kış) : 0.965
Firestone (kış) : 0.972
Dunlop (kış) : 1.037
Gördüğünüz üzere yaz lastiğinin sürtünme konusunda mutlak bir üstünlüğü falan yok. Hatta bu testte elde edilen en düşük değer olan 0.790 (ki kendisi Michelin'in kış lastiği olan PRIMACY ALPINE PA3 modeline aittir) gene Autoshow'un yaptığı bir YAZ LASTİĞİ karşılaştırmasındaki yuvarlanma direnci değerlerinin EN DÜŞÜĞÜ olan 0.939'dan (Michelin Energy) düşüktür. Yani bırakın testteki en düşük direnç değerli Michelin Energy'yi, onun gerisinde kalan 10 yaz lastiği (Contiler, Bridgestonelar, Nokianlar uçuşuyor burda) bu kış lastikleri testindeki lastiklerinin düşük sürtünme değerlerine ya ancak yetişiyor, ya da yetişemiyor.
Diyelim ki en düşük dirençli yaz lastiği ile en yüksek dirençli kış lastiğini karşılaştırıyorsunuz. (ne şans ise artık:hanz:) Bırakın 3.8 yerine 4 litre yaksın aracınız. Kavuşacağınız emniyet üstünlüğü tarışılmaz.
========================================
Güvenlik önlemleri için yasa beklemeyin. Açık far ve hava sıcaklığının 10 derecenin altına düştüğü bütün dönem boyunca kullanılan kış lastiklerinin kurtarabileceklerine paha biçilemez.
Bu yorumu benzinli içinde alabilirmiyizz
Benzinlide olay düşük devirlerin motoru taşıyabilmesinden ibaret. Eğer alt devirler yeterince güçlü ise minimum devir-maksimum vites kombinasyonu en büyük anahtar. Ha taşıyamayacak kadar tıfıl bir motor-şanzıman ikilisi ile karşı karşıyaysak (şanzıman iyi oranlanmış ise 1.2 litrelik motor bile alt devirlerde yeterli çekiş sunar) motor yaşadığı sıkıntıyı yakıt tüketimiyle de hissettirir zaten.
Güçlü atmosferik motorlarda olabildiğince düşük devirlerde ve yüksek viteste kullanmak yeterli. Bizim OĞUZ ZİYA'nın 3.20 Coupe'si 600-2000 devir aralığında özenli kullanımla 10.5 litre seviyesinde yakıt tüketimine sahip. Aracın kullanıldığı şartlar(çoğunlukla kısa mesafeden biraz fazla mesafe-şehir içi), arkadan itişli aktarma, 225 tabanlı lastikler ve aracın yaşı (muhtemel güç kayıpları vb.) göz önüne alındığında mükemmel bir değer. Araç da her bir silindirinin hakkını veriyor; 1000 devirde dahi gitmem demiyor hani.