škodaturkey.com
Biz bir aileyiz...

İnce Yağ Kullanmak Zararlımıdır?

kadir_ · 18 · 11219

0 Üye ve 5 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı kadir_

  • Kısa Bir Ara..
  • Yönetici
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 9469
    • Profili Görüntüle
Bu gün yağ değişimi yaptık ustayla biraz didiştim ustada sağolsun kırmadı ama kafamda soru işareti var içim pek el vermedi doğrusu:D
 
Usta araba 200 bin olmuş ince yağ koymayalım dedi bende dedim bu zamana kadar eksiltme olmadı sorun olmaz sonra turbodan başımız ağrısın istemedim diye direttim birazık. .
 
Adam 10/40 yağ kullanıcaktı benim ısrarımla 0/40 tam sentetik yağ kullandık.Kafama takılanda şimdi araba yağ eksiltirse pederin dırdırından duramam herhangi bir zararı olurmu yada ne gibi yararı vardır biraz rahatlatırsanız sevinirim:D
 
Yağda budur:
 
http://www.mobil1.com.tr/cms/Mobil-1-ESP-Formula-0W-40.aspx


Çevrimdışı Symbol

  • M U L T I J E T
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 587
    • Profili Görüntüle
    • http://renault9.wordpress.net
Tam sentetik yağ zaten en iyi korumayı sağlıyor. Mobil1 de bu işin en iyilerinden.
Nedne problem olsunki.
 
Klasik sanayici mantığı maalesef değişmiyor. Eski nesil araçlarda anlarım ama yeni nesil araçlarda problem yaratmaz. Eğer kaçak varsa belli olur eksiltmeden dolayı.


Çevrimdışı kadir_

  • Kısa Bir Ara..
  • Yönetici
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 9469
    • Profili Görüntüle

Çevrimdışı Mesdi

  • ST Aile Ferdi
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 2811
    • Profili Görüntüle
    • http://www.seatclubturkey.com/plaka/plaka_olustur.php?text=34+UDD+63
2 yıldan fazla zamandır fabia bende ve aldıgımdan beri 5/40 kullanıyorum memnunum.
2006 GOLF PLUS



Çevrimdışı mygokhan

  • ŠKODA
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 15591
    • Profili Görüntüle
Benim ustamda 5-60 diyor :hhh:
2004 Skoda Fabia 1.2 HTP
2007 Skoda Roomster 1.2 HTP
2011 Skoda Fabia II 1.2 HTP  
2012 Fiat Doblo Cargo maxi 1.3 Mjet
2015 Ford Courier Van 1.5 TDCI


Çevrimdışı Mesdi

  • ST Aile Ferdi
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 2811
    • Profili Görüntüle
    • http://www.seatclubturkey.com/plaka/plaka_olustur.php?text=34+UDD+63
aaaa ne tesadüf ustalarımız aynı galiba :) :) :)benim ustamda öyle diyor bende para yetmeyince 5/40 konuyor ve mesut devam ediyor bir sorun olmuyor:)
2006 GOLF PLUS


Ugur A.

  • Ziyaretçi
Alıntı yapılan: mygokhan;119258
Benim ustamda 5-60 diyor :hhh:
Senin usta bir aralar 20-50 öneriyordu sana.:kiki:


Çevrimdışı Symbol

  • M U L T I J E T
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 587
    • Profili Görüntüle
    • http://renault9.wordpress.net
Ben yorumumu tekrarlıyayım :) Yeni nesillerde ince yağ ve tam sentetik kullanmak faydalıdır. Eski ensil motorlar için aynısını söyleyemem.
 
Ben 5-40 tam sentetik mobil kullanmıştım. Yeni yağım 0-40 tam sentetik mobil1 olacak :)


Çevrimdışı burock

  • Kıdemli Üye
  • ****
    • İleti: 264
    • Profili Görüntüle
bende yakın zamanda yağ değiştiricem o yüzden biraz araştırdım olay aynen ercan bey in dediği gibi. eski motorlarda ince yağ eksiltme bile yapabiliyor. bizim araba 2001 o yüzden standart 10-40 mobil in yarı senteğinden kullanıcaz gibi.


Çevrimdışı Symbol

  • M U L T I J E T
  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 587
    • Profili Görüntüle
    • http://renault9.wordpress.net
Eğer aracınız Toyota ise onlarda farklı bir durum vardı. Her daim yağ eksiltiyor o araçlar internetten okuduğum kadarıyla ? Doğrumudur hocam ?

Alıntı yapılan: burock;119532
bende yakın zamanda yağ değiştiricem o yüzden biraz araştırdım olay aynen ercan bey in dediği gibi. eski motorlarda ince yağ eksiltme bile yapabiliyor. bizim araba 2001 o yüzden standart 10-40 mobil in yarı senteğinden kullanıcaz gibi.


Çevrimdışı burock

  • Kıdemli Üye
  • ****
    • İleti: 264
    • Profili Görüntüle
Alıntı yapılan: Symbol;121692
Eğer aracınız Toyota ise onlarda farklı bir durum vardı. Her daim yağ eksiltiyor o araçlar internetten okuduğum kadarıyla ? Doğrumudur hocam ?

Bizede öyle söylediler ama şuana kadar hiç yağ eksiltmedi bu 2. yağ değişimi olacak. Modeli yanlış yazmışım 2000 terralardan bizim şu pörtlek gözlü farlı olanlar:++:


Çevrimdışı mayham85

  • Kahraman Üye
  • *****
    • İleti: 2736
    • Profili Görüntüle
sizin motor vvti mı yoksa normal 1,6 16vmi?  ilk nesil vvti ların %90 ına serviste yağ eksiltme probleminden dolayı resmen  motor yapıldı garantiden sizdn önceki yaptırmşsa eksiltme problemi çözülmüş olabilir.

bu arada 5-60 ne yahu. eski nesillerde 10-40 yda 0-40 yeni nesillerde 0-30 yada 5-30 kullanılıyor yetkili servislerde. ülkemiz şartlarna en uygun yağlar bunlar.

ayrıca turbo motorlu araçlarda ince yağ her zaman daha verimlidir. eksiltme yapabilir ama araç daha rahat çalışır. yağ kalınlaştıkça zaman içinde turboya zarar verme ihtimali vardır.

bu  metin alıntı:

Alıntı
                                             
                                                  Motor yağları ile ilgili bir kaç bilgi... -                                                                                     02.07.10, 13:32                                                
                                           
                                Motor Yağının Görevi  Nedir?
Motor yağı, motorun tüm hareketli aksamı üzerinde film şeklinde ince bir  tabaka oluşturarak sürtünme ve aşınmayı azaltır, bu da tekerleklere  daha fazla güç aktarıldığı anlamına gelir. Motor yağı içerdiği  deterjanlar vasıtası ile motoru temizlemeye yardımcı olur, pasa karşı  korur ve aynı zamanda silindirlerin çevresindeki aşırı sıcağın bir  bölümünü kartere indirmeye yardımcı olur.

Mineral Yağlar
Mineral yağlar yıllardır kullanılmakta olan klasik yağlardır.  Yeraltındaki bildiğimiz petrolün distile edilmesinden sonra deterjan,  viskozite geliştirici ve aşınma önleyici birtakım katkılar eklenmek  suretiyle üretilirler. Fiyatları genelde ucuzdur ve ortalama bir  performans sunarlar.

Sentetik Yağlar
Sentetik yağlar laboratuvarlarda çeşitli kimyasal işlemler sonucunda  kimyagerler tarafından üretilen yağlardır. Fiyatları mineral yağlara  oranla daha pahalıdır ancak hem daha iyi performans, hem daha uzun  süreli kullanım sunarlar. Termal dayanıklılıkları fazladır. Yağlama  görevlerini daha uzun süreler yerine getirirler ve çok daha fazla sıcağa  dayanabilirler.

Yarı Sentetik Yağlar
Yarı sentetik yağlar bu ikisinin karışımıdır ve hem fiyatları, hem de  sundukları performans bu iki yağın arasındadır. Genellikle %70-80  mineral yağa %20-30 sentetik yağ karıştırılmak suretiyle elde edilirler.

Viskozite ve Viskozite Endeksi Nedir?
Viskozite basit şekliyle bir yağın kalınlığının ölçüsüdür. Belirli bir  sıcaklıkta yağın ne kadar akıcı olduğunu göstermek için de Viskozite  Endeksi kullanılır. Genellikle bir yağ kalınsa viskozitesi yüksek, ince  ise viskozitesi düşüktür. Viskozite endeksi bize bir yağın ısıya maruz  kaldığında ne kadar inceleceğini gösterir. Rakam ne kadar yüksekse,  ısıya maruz kaldığında yağ o kadar az incelir. Rakam düşükse yağın  viskozitesi düşük, yüksekse viskozitesi yüksektir. Vizkozite endeksi  aynı zamanda bir yağın belirli koşullar altında nasıl davranacağını da  gösterir. Çok yüksek viskoziteli bir yağ (Ör: 50) özellikle düşük  sıcaklıklarda motorun belirli kısımlarına ulaşamayabilir, hatta yüksek  devirlerde silindir ile motor arasındaki film kopabilir. Çok düşük  viskoziteli bir yağ ise (Ör:0) özellikle aşırı yüksek sıcaklıklarda çok  fazla incelerek koruma özelliğini yitirebilir.
Tek Viskozite ve Multi-Viskozite Yağlar
Hizmet ettikleri sıcaklık aralığı bakımından yağlar ikiye ayrılır: Tek  viskozite ve çok viskoziteli (multi-viskoziteli) yağlar. Tek viskoziteli  yağlar hava sıcaklıklarının daimi olarak sabit olduğu durumlara  uygundur, dolayısı ile bu tür yağlar hem yaz, hem kış kullanımına uygun  değildir (Ör: 20W-50 değil de sadece 50W) . Zaten bugün bir benzin  istasyonuna gidip herhangi bir marka motor yağı almaya kalktığınızda  hepsi multi-viskozite olacağından, isterseniz hemen bu tip yağlara  geçelim.Günümüzde araçların tamamına yakınında kullanılan  multi-viskozite yağlar ise yapı olarak değişken hava koşullarında hizmet  etme özelliğine sahip olduklarından hem yaz sıcağında, hem de kışın  soğuğunda kullanılabilirler. Kalın bir yağ soğuk hava koşullarında  jelleşecek ve görevini tam olarak yerine getiremeyecektir. İnce bir yağ  ise soğukta rahat akacak, ancak yüksek sıcaklıklarda motor ile silindir  arasındaki film tabakası incelecek, ya da kopacaktır. Sonuçlarını  düşünün.. Tek viskoziteli yağların bu dezavantajları üzerine ince bazlı  bir tek viskozite yağa çeşitli polimerler eklenmek suretiyle  multi-viskozite yağlar üretilmiştir. Eklenen bu polimerler sayesinde  multi-viskozite yağlar kışın soğuğunda yada ilk çalıştırma esnasında  görev yapabilecek kadar ince, yaz sıcağında güvenebileceğiniz kadar da  kalındırlar. İkisi aynı anda saçma, belki İkisi aynı anda saçma, belki  de inanılmaz geliyor değil mi? Nasıl olduğunu makalenin ilerleyen  paraglaflarında okuyabilirsiniz.. Çok basit.

Multi-Viskozite Yağların Avantajı Nedir?
Tek viskoziteli bir yağın akıcılığı her sıcaklıkta aynıdır. Çok  viskoziteli yağlar ise tek viskoziteli yağlardan farklı olarak  kendilerini değişen sıcaklıklara adapte ederler. Çok viskoziteli bir yağ  tek viskoziteli bir yağa oranla soğuk havalarda daha akıcı, yüksek  sıcaklıklarda ise kesinlikle daha kalın ve güvenlidir.Bu, aynı zamanda  şu anlama da geliyor: Otomobilinizi belirli bir süre için  kullanmadığınızda motor yağı kartere doğru süzülecek ve tekrar  çalıştırdığınızda çok kısa bir süre için dahi olsa, motorunuzun tüm  parçalarına ulaşması için belirli bir süre geçecektir. Çok viskoziteli  yağlar soğuk havalarda tek viskoziteli yağlara oranla daha akıcı  olduklarından motorun içerisindeki parçalara daha çabuk ulaşırlar,  böylelikle ilk çalıştırma anındaki motor aşınmaları daha azdır.Çok  viskoziteli yağlar tek viskoziteli yağlara oranla %1,5 ila %3 arasında  yakıt tasarrufu sağlarlar. Çok viskoziteli yağlar hem düşük, hem yüksek  sıcaklıklarda daha fazla koruma sağlarlar.Multi-Viskozite Yağların  Çalışma PrensibiYağ kullanımında sorun şudur: 10W kadar ince bir yağ  kullanırsak yağ oldukça ince olduğundan ne ilk çalıştırma anında, ne de  soğuk havalarda akıcılık açısından bir problem yaşamayız. Peki hava  oldukça sıcaksa, ya da motor ısısı son derece arttığı zaman ne olacak?  Gidip hemen yağı mı değiştireceğiz? İşte bu problemi çözmek için üretim  aşamasında diğer birçok katkıyla birlikte multi-viskozite yağlara  �iskozite geliştirici�katkı maddeleri eklenir. Yağ yine aynı yağdır, 10W  bazlıbir yağ.. Ancak, eklenen polimerler sayesinde ısındığında örneğin  40 viskoziteli bir yağ gibi davranır, böylelikle sıcak hava koşullarında  da görevini yerine getirir. Nasıl mı?

Eklenen polimerleri kimyasal olarak yağ soğukken içinde bağımsız olarak  yüzen toplar olarak düşünün. Yağ ısındıkça bu polimerler çözülmeye ve  uzun zincirlere dönüşmeye başlarlar, ve böylelikle yağın incelmesini  önlerler. Ondan sonra dalga geç �lt tarafı polimer�.. Nereye dalga  geçiyosun? Öhö.. Eee. Evet, ne diyordum, birleşirler ve böylelikle ne  olur efenim? Bir yağın içinde iki yağ... Yağınız 10W-40 ise soğukta 10W  gibi ince, sıcakta ise 40 viskozite yağ kadar kalın gibi davranır.  Burada önemli olan viskozite aralığını seçerken kışın tahmini en soğuk,  yazın ise tahmini en sıcak derecesine dikkat etmektir. 10 bazlı bir yağı  10W-30 yapmak için daha az, 10W-40 yapmak için daha fazla polimer  eklemek gerekir. E, asıl yağlamayı yapan polimer değil de yağ olduğuna  göre, neden gereksiz yere içerisinde daha fazla polimer olan bir yağ  kullanalım? 10W-30 idare ediyorsa neden 0W-40 gibi.. Yani şu saçma: �bi,  var ya en iyisi Mobil 0W-40�ış�. Böyle birşey yok arkadaşlar. Bu bana  iyi gelir de, sen Antalya�ın sıcağındasındır, kışları Antalya -40 derece  mi 0 bazlı yağ kullanılsın? Viskozite aralığı tavsiye üzerine değil,  kesinlikle ve kesinlikle içerisinde bulunulan iklime göre seçilmelidir.  Tavsiyeyi aynı ildeki arkadışınız yapıyorsa ayrı.. Her bir viskozite  aralığı için tek tek olmasa da, isterseniz genel bir görüş oluşturması  açısından aşağıda en bilinen viskozite sınıflandırmalarını verelim.  Bunlardan en ayrıntılı ve en bilineni SAE�ninkidir, yani şu hep  konuşulan 10W-30, 20W-50 gibi.. Ancak SAE derecelendirmesinde hangi  viskoziteyi seçeceğinizden emin olamıyorsanız, kutunun üzerine bakıp  daha basit olan API, ya da ondan da basit olan ACEA sınıflandırmasına  göre de seçim yapabilirsiniz. (Bakın diyorum ama, du bakıyım var mı?  Eveeet.. Yağımızı elimize alalım.. Ne diyor? Shell Helix Ultra SAE  5W-40, API SJ/CF, ACEA A3/B3.

Viskozite Derecesini Seçmek
En bilinen viskozite sınıflandırmaları şunlardırAE (Society of  Automotive Engineers) sınıflandırmasıSAE sınıflandırması diğerlerinden  farklı olarak yağı düşük ve yüksek ısılardaki viskozitesine göre  sınıflandırır, dolayısıyla bir miktar daha ayrıntılı olduğu  söylenilebilir. Ancak en bilinen ve en çok kullanılanı olması sebebi  ile,ilk sırada

SAE sınıflandırmasını inceleyelim.
SAE sınıflandırmasında derece ��harfi ile ayrılan iki rakamdan oluşur.  W, winter yani kış anlamındadır ve yağın düşük sıcaklıktaki  viskozitesini gösterir. Örneğin 10W-40�aki �0W�gibi. Bu, aynı zamanda  yağın baz viskozitesidir, yani polimer eklenmeden önceki asıl  viskozitesi. Bu rakam ne kadar düşük olursa yağ o kadar ince  olacağından, bu bize aynı zamanda yağın düşük ısılarda ne kadar akıcı  olacağını ve motorun ne kadar kolaylıkla çalışacağını da gösterir.İkinci  rakam yağın yüksek ısı viskozitesini verir. 10W-40�aki �0�gibi. Bu  rakam ne kadar yüksekse, yağ sıcakken o kadar viskoziteli, yani kalın  demektir.

API (American Petroleum Institute) Sınıflandırması
Sınıflandırma iki harf ile yapılır. İlk harf yağın benzinli (S) veya  dizel (C) motorlardan hangisine uygun olduğunu, ikinci harf ise yağın  aynı gruptaki performans değerini gösterir. Performans sınıflaması her  iki grupta da A en düşük olmak üzere benzinli motorlar için A-J arası,  dizel motorlar için ise C-F arası yapılır.Benzinli motorlarda:  (min.performans) SA..SB..SC..SD..SE..SF..SG..SH..SJ  (max.performans)Dizel motorlarda: (min. performans)  CA..CB..CC..CD..CE..CF (max.performans)Eğer yağ kutunuzun üzerinde �PI  SJ/CF�şeklinde bir ibare görürseniz bu, yağın hem benzinli, hem de dizel  tüm motorlarda kullanılabileceği (Ferrari dahil) anlamına gelir.<

b>ACEA (Association of European Car Manufacturers) Sınıflandırması
Sınıflandırma bir harfi takip eden bir rakam ile yapılır (A3 gibi). ACEA  standardı iki kategoriye ayrılır. Birinci kategori yağın hangi motorda  kullanılabileceğini açıklar:Benzinli motorlar için A Dizel otomobil  motorları için B Dizel kamyon motorları için C Yağın performans  seviyesini ise takip eden rakam belirler:Yakıt ekonomisi için 1 Genel  amaç için (ortalama seviye) 2 Yüksek performans için 3 Örnegin A3  benzinli motorlar için yüksek performanslı bir yağı, A1 benzinli  motorlar için ekonomi amaçlı bir yağı tanımlar.Viskozite konusunda  yapacağınız seçim sıcaklık, otomobilin üzerindeki kilometre, piston  aralıkları ve kullanım şartları gibi birçok değişkene bağlı olmakla  birlikte, genel kural olarak viskozite aralığını çok açmadan mümkün olan  en ince yağı kullanmak en iyisidir. Çok kalın yağların da sürtünmeyi  arttırdığı bir gerçektir. En ince derken, akla 0W-40 gelebilir, ancak  bulunduğunuz iklimde hava kış mevsiminde -18 derecenin altına düşmüyor,  yaz mevsiminde de aşırı sıcaklar yoksa neden 0W-40 yerine 10W-30  olmasın? Burada seçim tamamıyla size kalmıştır. Bir yağ kutusunun içinde  katkı maddesi ne kadar az ise o kadar iyidir, 0W-40 alırsınız,  içerisinde fazla fazla katkı maddesi vardır, ya da 10W-30 alırsınız,  içindeki gerçek yağ oranı o kadar fazladır. Sadece bazı 0 yerine 10  olduğu için diğerinden biraz daha kalındır. Aslında bu seçimi yaparken  kilometreyi de hesaba katmakta fayda var. 0 km. bir arabada ince yağ,  100.000 km.�eki, yada daha eski teknolojili bir arabada daha kalın yağ  kullanımı mantıklı olabilir. Yeni bir arabada piston aralıkları daha  incedir, dolayısıyla ince yağ kullanımı hem sürtünmeyi azaltması  sebebiyle, hem de aralıkların zaten dar olmasından ötürü mantıklıdır.  Ancak 100.000 km.yapmış bir motorda aralıklar fazlasıyla açık  olacağından nispeten daha kalın bir yağ kullanmak mantıklı bile  olabilir. Böylelikle yağ sızıntılarını bile önleyebilirsiniz. 20W-50  mesela..

Değişik Tip Yağların Karıştırılması
Sentetik yağların yarı sentetik olanlarla hatta mineral yağlarla uyumlu  olduğunu söyleyenler olabilir, ancak yağ kaçırma problemleri yaşamamak  ve motorunuzun nihai performansı açısından başlangıçta bu tipten birini  seçmenizi ve kesinlikle değiştirmemenizi tavsiye ederim. Mineral  yağların içerikleri sentetik olanlardan farklıdır, ve mineral yağ emmiş  contaların sonradan özellikle daha ince olan sentetik yağa geçildiğinde  yağ kaçırabilmeleri olasıdır. 250.000 km sorun çıkarmadan çalışmış  motorların, bu kilometrede mineralden sentetik yağa geçildiğinde  kaçırmaya başladığına da rastlanılmıştır. Bunda sebep büyük olasılıkla  sentetik yağa geçiş öncesi motoru belirli bir süre rolantide çalıştırmak  sureti ile temizleme amaçlı kullanılan ince yağın motor içinde zamanla  birikip artık sızdırmazlık görevi gören kalıntıları silip süpürmesi ve  bunları da temizlemesidir. Buradan şu sonucu çıkartabiliriz: Arabanız  yeniyse ve mineral bazlı yağ kullanıyorsanız temizleme amaçlı yağı  uyguladıktan sonra sentetik yağa iç rahatlığıyla geçebilirsiniz. Hatta  5W-40 gibi bir viskozite aralığı seçip mecbur kalmadıkça bunu bile  değiştirmemek en iyisi. Çünkü bunun değişmesi kesinlikle yağın  kalınlığının da değişmesi anlamına gelir. Ancak ve ancak arabanız çok  fazla km. yaptıysa bir miktar daha kalın yağa geçin. Yukarıdaki örnekte  kalın bir mineral yağdan çok ince bir sentetik yağa geçiş sonrası da  kaçırma oluşmuş olabilir. Çünkü 250.000 km. yapmış bir motorda aşınma  çok fazla olacağından belki de suç ince yağ seçiminde.

Yağ Katkıları Yararlı mı?
Günümüzde hepsi de birbirinden mükemmel olduğunu iddia eden bir çok yağ  katkısı satışa sunulmuştur. Özellikle televizyonda gece yarısı reklam  kuşaklarını istila eden bu ürünler gerçekten işe yarıyor mu?Şimdi şunu  düşünelim: Shell, Mobil gibi araştırma ve geliştirmeye yılda milyonlarca  dolar bütçe ayıran ve hatta dünyanın en iyi kimyagerlerini istihdam  eden dev şirketler bu sihirli formülleri bulamıyorlar da yağ katkısı  üreten firmalar mı sadece bu sihirli formüllere sahip?Aynı şey otomobil  üreticisi firmalar için de geçerli. Eğer bu mucize katkılar gerçekten  motor gücünü arttırıyor, ya da en azından yakıt tüketimini azaltıyorsa  neden otomobil üreticisi firmalar her otomobil başına bir kutu da bu  katkılardan eklemiyorlar?Üçüncü olarak, bu mucize yağ katkılarından hiç  biri tanınmış yağ üreticilerinin markasını taşımamaktadır. Sonuç olarak,  yağ üreticisi firmalar en iyi karışımı elde edebilmek için zaten her  yıl milyonlarca dolar harcamaktadır. Dolayısıyla yaptıkları bu  harcamanın sonucunu diğer ufak firmalardan daha iyi aldıklarına emin  olabilirsiniz. Ayrıca zaten kaliteli bir yağ, üretim aşamasında 10�  yakın katkı ile zenginleştirilmektedir. Bunların neler olduğunu ve  görevlerini makaleyi daha fazla uzatmamak için yazmıyorum. Ancak  deterjanlar, pas önleyiciler, aşınma azaltıcılar, antifriz vs. örnek  verilebilir. Yani, kullanmakta olduğumuz yağın içerisinde bir bakıma yağ  katkıları zaten fazlasıyla vardır. Öyle ise ne olduğunu bilmediğimiz  katkılara neden para ödeyelim? Üstelik motora bırakın yararlı olmayı,  zarar verme ihtimalleri varken.. Bu zarar iki türlü olabilir: Birincisi  zaten yağın içerisinde olan bir maddeyi içeren katkı ekliyor ve bu  maddenin oranını aşırı derecede arttırıyorsunuzdur, ikincisi de yağın  içinde hiç olmayan bir maddeyi ekliyorsunuzdur, bunun da sonuçları iyi  olmayabilir. İsterseniz piyasadaki yağ katkılarının içinde genel olarak  en çok bulabileceğiniz iki maddeyi inceleyelim:

TeflonKimi yağ katkıları başlangıçta işe yarıyor gibi görünse de, Teflon  gibi partiküller içeren katkılar zamanla yağ filtresini tıkayabilirler.  Yağ filtresinin tıkandığını gösteren bir uyarı ışığı da olmadığına  göre... PTFE�i keşfederek Teflon�n patentini elinde bulunduran DuPont  şirketi bile �eflon içten yanmalı motorlarda yağ katkısı olarak  kullanılmaya uygun değildir�açıklamasını yapmıştır. Tabi bu açıklamayı  yağ firmalarından aldığı yüklü rüşvet karşılığında yapmadıysa... Biz,  gerçeği açıkladığını varsayalım.
Çinko
Diğer bir çeşit yağ katkısı ise çinko içerenlerdir. Çinko genelde tüm  motor yağlarında motordaki aşınmaya karşı koruyucu madde olarak  bulunmakta ve motorda metal-metale temas eden yüzeylerde koruma görevi  görmektedir. Normalde sık karşılaşılmayacak bir durum olan metal-metale  sürtünme anında koruyucu görev görmesi için bilinen tüm markaların  yağları zaten çinko içermektedir. O halde neden daha fazlasını  ekleyelim? Motor yağına eklenen daha fazla çinko daha iyi koruma  sağlamayacak, sadece metal-metale temas aşırı derecede fazlaysa  korumanın süresini uzatacaktır. Yağınıza daha fazla çinko içerikli yağ  katkısı eklemek silindir valflerinde kalıntı oluşturmaktan ve  bujilerinizde ateşleme sorununa sebep vermekten başka bir işe  yaramayacaktır, inanın.<

b>Motor Yağı ile Yakıt Sarfiyatı Arasındaki İlişki Nedir??
Bir yağın viskozitesi yağın kendi içsel sürtünmesiyle bağlantılıdır. Bir  yağın viskozitesi ne kadar yüksekse, yani kalınlığı ne kadar fazlaysa,  sürtünme o kadar fazla olacaktır. 20W-50 yağ yerine 0W-30 viskoziteli  bir yağ kullandığınızda sürtünme daha az olacaktır. Ancak yukarıda da  bahsettiğimiz gibi, yağ seçiminde asıl etken sizin sürtünmeyi nasıl  istediğiniz değil, bulunduğunuz iklim şartları olmalıdır. Gereksiz yere  çok ince yağ kullanmayın. Aklınıza benim aklıma gelen şey geldi mi acaba  merak ettim? Eğer bir yağ ne kadar ince ise sürtünme o kadar az ise?...  ve eğer drag yarışına katılacaksanız? Yağınız kalın ise ayvayı yediniz.  

Koyu Renk (Kirli) Yağlar Motordaki Olası Problemlerin Habercisi mi?
Kirli, yahut koyu renkli yağ kesinlikle motordaki olası problemlerin  habercisi değildir. Aksine iyi bir işarettir. Kirli yağ, yağın görevini  yerine getirdiğinin kanıtıdır: Motor veya her ne ise, artıkları toplayıp  motorun belirli kesimlerinde takrar toplanmamak üzere onları kendi  içinde biriktiriyor demektir. Zaten yağınızı ve yağ ile birlikte  filtrenizi de değiştiriyorsanız sorun yok demektir.

Motor Yağı Seviyesi Kontrolü
Doğru bir okuma için öncelikle otomobilinizi düz bir zeminde parkedip en  az 5dk. olmak üzere yağın süzülmesini bekleyin. Yağ çubuğunu çıkarıp  bir bez ya da kağıt mendil ile silin. Yağ çubuğunu yerine yerleştirip  birkaç saniye bekleyin. Yağ seviyesini okumak üzere tekrar  çıkardığınızda büyük bir ihtimalle MIN ve MAX seviyeleri arasında,  genellikle de MIN seviyesine yakın olacaktır. Her seferinde çok fazla  olmamak sureti ile ve yine her defa kontrol etmek sureti ile MAX  seviyesine yaklaşıncaya kadar yağ ekleyin. Kesinlikle MAX seviyesini  geçmeyin. 1600 cc. hacimli bir motorda genellikle 1 lt.�ik yağın yarısı  yeterli olacaktır. Belki biraz fazlası.. Ancak kutunun dibinde çok az  dahi kalmış olsa, �unu taşıyacağıma ekleyeyim, MAX seviyesini biraz  geçiversin, ne olacak?�mantığıyla kalan yağı da eklemeyin. Motorun  performansına göre birkaç hafta, en geç bir ay sonra zaten elinizde  kalan yağ miktarı kadar eksilme olacaktır. Daha sonra ekleyin, en  iyisi... Çubuğu yerine yerleştirdikten sonra motor yağ kapağını  kapatmayı unutmayın. Periyodik yağ seviye kontrolleri her 2000 km.�e bir  yapılabilir. Ancak en iyisi herkesin kendi istatistiğini tutması. Yağ  eksiltme; motor performansı, motorun üzerindeki km. ve bakımıyla alakalı  olduğu kadar aynı model ve yaşa sahip otomobillerde sürücülerin  kullanım tarzından kaynaklanan farklılıklar olması da doğaldır. Bu  sebeple isterseniz ilk birkaç sefer ortalama bir km. belirleyin, ve  kontrollerinizi kendinize özel aralıklarla yapın.

Sonuç
Her yağ, mümkün olan en yüksek performansı vermek üzere formüle edilir.  Bu sebeple, yağınız zaten kaliteli ise hiç katkı eklememek, yok kaliteli  değil ise de katkıya para vermek yerine yağı daha kaliteli seçmek en  iyisi. Sadece gidip otomobilinize göre raftaki en kaliteli yağı alın, ve  mümkün olduğunca markadan markaya, mineralden sentetiğe, değişik  viskozitelere geçmeyin. Katkıya para vermek yerine motorunuzu ilk  çalıştırdığınızda kalkış öncesi 15 sn. rölantide çalışmasına izin verin.  Böylelikle tek bir kutu katkı almadan motor ömrünüze belki de fazladan  bir 100.000 km. ekleyebilirsiniz. Performans ihtiyacınız ne ise, ona  uygun bir yağ seçin. Evet, sentik yağlar mineral yağlara oranla hatırı  sayılır derecede pahalıdırlar, ancak daha uzun ömürlüdürler ve  sağladıkları koruma da mineral yağlara oranla çok daha fazladır. Mümkün  olan en dar viskozite aralığını seçin. Daha geniş viskozite aralığı daha  fazla polimer demektir ve daha fazla polimer de motorunuz için iyi  değildir. Ör: 10W-30 ve 10W-40. 10W-40, 10W-30� göre daha fazla  viskozite aralığına sahiptir. Her iki yağın da soğuk havadaki  akışkanlıkları aynıdır, ancak 10W-40 viskoziteli yağa sıcak koşullarda  daha performanslı olabilmesi için daha fazla polimer eklenmiştir.  Bulunduğunuz iklimde yazlar aşırı sıcak değilse ve motorunuz aşırı  performanslı değilse neden kullanılsın? Piyasada bulabileceğiniz en ince  bazlı yağı değil, bulunduğunuz iklimin kurtardığı en ince bazlı yağı  seçin. Yani, ince derken, yok yere 0W bazlı yağ seçmeyin, 15W baz  kurtarıyorsa 15W baz, emin olamayıp fazla güvenemiyorsanız, 10W baz...  Ör: 10W-40 ile 20W-50 aynı aralığa sahiptir, ancak 20W-50 de baz  10W-40�an daha yüksek olduğundan (10 yerine 20) daha az polimer  eklemekle de görevini yerine getirir. Her yağ değişiminde yağ filtrenizi  de mutlaka değiştirin. Yağ filtresi motorun içinde dolaşan yağ  içerisindeki kir ve metal parçacıklarını tutma görevini yerine getirir.  Eğer yağ filtresi tıkanırsa, motordaki bir bypass valfi yağın tekrar  akmasını sağlar. Tabii ki kirli yağın. Otomobilin gösterge panelinde de  tıkanmış yağ filtreleri için bir uyarı ışığı olmadığına göre, en iyisi  çok da pahalı olmayan bu parçayı her yağ değişiminde değiştirmektir.  Kilometre az yapılmış olsa dahi en azından her sene yağ değiştirmek  gerekir

Alıntıdır...


Çok kafa karıştırması ve net bir cevap bulunamayışı nedeniyle konuyu  derinlemesine araştırdım ve OPET madeni yağlar bölümünden Sn Fulya  Koray'a ulaştım, bu konuda aldığım bilgileri ulaştırıyorum.
Motor yağlarının üzerindeki .1.W/.2. şeklindeki rakamların ilki ( 1.si )  kış ayları için seçilmesi gereken 2. rakam ( 2.si ) ise yaz ayları için  seçilmesi gereken rakamı ifade ediyormuş (ikinci numara kod olarak  değil direk sıcaklığı ifade ediyor), hangi tip yağ olduğunu ise  satıcınızın söylemesi gerekirmiş, yani 15/30 sentetik olduğu gibi yarı  sentetik'de olabilirmiş, ancak 20/50 gibi yağların sentetik yada yarı  sentetik olma ihtimali çok düşük, ancak mineral yağ sınıfı olabilirmiş,  kendisi bana sıcaklık tablosunu gönderecek geldiğinde buraya koyacağım.

1. kod'un (birinci kodW/..) sıcaklık değerleri

25W olursa........... - (eksi) 10 dereceye kadar
20W " ........... - " 15 " "
15W " ........... - " 20 " "
10W " ........... - " 25 " "
5W " ........... - " 30 " "
0W " ........... - " 35 " "


OPET madeni yağ
Teknik servisler mühendisi
Sn Fulya KORAY


Bu tabloda dış hava sıcaklığına göre kullanılabilecek yağ dereceleri  verilmektedir, bulunduğunuz ortam sıcaklığına göre yağ seçiminizi  yapabilirsiniz....Bu arada baştaki rakam (..W yani winter - kış) soğuk  hava sondaki rakam sıcak havayı temsil eder



                                                                                           
                                                                                                 
                 
   
           
   
     



       
                                                       
 
« Son Düzenleme: 04 Temmuz 2010, 12:08:35 Gönderen: mayham85 »


Çevrimdışı burock

  • Kıdemli Üye
  • ****
    • İleti: 264
    • Profili Görüntüle
Yok bizim motor vvti değil ondan eksiltmiyordur muhtemelen.bizim motor vvti dan önceki motor.


efe_38

  • Ziyaretçi
bizim araç 2005 model 1.9tdi motoru olan bir taka :) babam her zaman sanayi yanlısı olan bir kişiliktir ustasına götürür şuna bak der halleder ücreti neyse ikiletmez verir :( geçen yaz caddynin 70.000 bakımı gelmişti tutturdu sanayiye götürüyüm diye götürmüş yanındaki çırak bi haltlar yemiş öyle bir yağ komuşki araç pat turboyu yaktı neyse servisteki akrabamız servis aracıyla geldi yazlık evde değiştirdiler sıra yağı boşaltmaya geldi alttaki boşaltma vidası söküldü yağ akmıyor :( o anda ahanda şu ciğerimde bir yanma hissettim :D öyle bir yağ ile gitmiş araba sonra babam benim söylemlerimde haklı olduğumu anladı artık abimle gidip yaptırıyoruz heralde 5/60 tam sentetik castrol kullanıyor tam soramadımda akrabamız yaptığından güveniyorum,misler gibi gidiyor :)
 
turbolu araçlarda ince yağ kullanmak performansla doğru orantılı :ok: