Karar olarak ne aşamadasın bilmiyoruma ama telefonda zaman da kısıtlıydı kusura bakma ayrıntılı konuşamadık, lpg konusunda bildiklerimi buraya yazayım... Yeterli gazı verirsek sen de aramıza katılacaksın gibi
Öncelikle 99 model pörtlek 1.3 Corolla terra'yı da satıp geçtiğimiz ay 97 model Kia Sephia aldığımı belirteyim. Bu son değişikliği ev ödemeleri için yapmak zorunda kaldım.
Bu 10. araç oldu, sıralı lpg olarak da 4. arabam. Sırf tecrübe olsun diye değişik denemeler yaptım ve enteresan şeyler öğrendim. Sadece sıralıları değerlendirecek olursak:
1. Fabia 1.2'ye kendim BRC taktırmıştım, genel memnuniyetimi zaten biliyorsun. 1 enjektör eksik olduğundan 1600 tl yerine 1450-1500 gibi bir rakama yaptırmıştım. Spesifik olarak da, Fabia'da zaten var olan pedal gecikmesinin lpg montajında manifoldun delindiği yerin ateşlemeye yeterince yakın olmaması nedeniyle biraz daha artmış olması sorunu vardı. Özellikle rampada kalkış zor oluyordu, el freni gerektiriyordu. Ayrıca aynı sebepten dolayı bir süre viteste cut-off ile gittkten sonra gaza ani yüklenmelerde ciddi titreme-tekleme oluyordu. Bu da örneğin bir kamyon arkasında bir süre gittiniz, fırsatı bulunca gaza yüklendiniz, sollamayı zora sokacak derecede olabiliyordu. Bu sorunun BRC'den değil, Karabük'teki montajdan kaynaklandığını, benzer problem yaşayan bir arkadaşın probleminin Ankara'da Mocan Otogaz'da giderildiğini belirteyim. Bunlar haricinde aracı sattığım 104 bin km'ye kadar ciddi anlamda tasarruf sağladığımı (herhalde ~70 bin km'de bugünün parasıyla 8-10 bin tl kadar), sistemi bir kaç defa amorti ettiğimi belirteyim. BRC'nin bilinen birazcık enjektör sesi var ama enjektörlerinin pek arıza yapmaması ile tanınıyor.
2. Rover 216 Si'ye hem fiyatı uygun olduğu için (1300 tl+50 tl simit tank farkı) hem de tecrübe olsun diye yine Karabük'te Lovato taktırdım. Gaz pedalı telli idi, montajdan sonra gaz tepki süresi bunda artmadı. Ani yüklenmelerde titreme-tekleme de yapmıyordu. Ama montaj esnasında, yer kıtlığından da dolayı, benzin enjektörlerinin sekmanlarını kırmışlar, benzinde araç teklemeye başladı. Teşhisi yapana kadar da kronik diye düşünerek distribütör kapağı, tevzi makarası gibi değişiklikler yaptım, Allah'tan sonra durum anlaşıldı ve enjektörler iyice sabitlenip problem çözüldü. Bunun haricinde kullandığım 10 bin km'de bi sıkıntı olmadı.
3. Toyota 1.3 terra EFI'ya hem fazla para bağlamamak, hem de yerli sıralı lpg denemiş olmak için yine Karabük'te (3. farklı ustaya) Ekogas V2 taktırdım (1000 tl + 100 tl simit tank farkı). BU usta aslında eskiden de tanıdığım motorcu kökenli bi ustaydı. Ekogas v2'nin ECU grubu İtalya'dan geliyormuş. İlk çıkan Ekogas ECU'sunu da gösterdi, tek Scart girişi var, yenisinde 2 Scart girişi var. BUnlar haricinde de bariz bi kalite hissi farkı var v1 ile v2 arasında. İnternette de araştırdım, v2'nin methedildiğini gördüm. Atiker'in de yeni sistemleri bu ayardaymış. Neyse, montajdan sonra kısa vadede enjektör sesi beni çok rahatsız etti. Resmen içeride helikopter çalışıyor gibi... Biraz da enjektörlerin kaputun altında kabine bakar şekilde ve neredeyse kabine bitişik gibi olması, ve Toyota'nın ses yalıtımının yetersizliğinden kaynaklanıyordu ama enjektörler bariz gürültülü idi. Usta 300-500 km sonra kesilir dedi ama nafile... 4000 km falan kullandım kesilmedi. Ayrıca havalar ısındıktan sonra daha önceki sistemlerde yaşamadığım, benzinden gaza geçerken stop etme problemi baş gösterdi. Bir kaç defa gittim ustaya, boğaz kelebeği temizlendi, ayar yapıldı vs ama ancak idare edecek kadar düzeltilebildi. Yine bir süre sonra asıl ciddi problem, ilk kontakta (benzinde) çok zor çalışma problemi başladı. Ve satana kadar da çözülemedi. Ha bu arada bir defa da pislikten dolayı enjektörün tıkandığını ve ustanın açtığını da belirteyim. En son bu sorunları ile birlikte sattım kurtuldum. Satarken söyledim tabi
Ve yerli sistemlerin üzerini tamamen çizdim.
4. Son olarak aldığım 97 model Sephia 1.6, dramatik olarak, üzerinde geçen sene takılmış Ekogas sistemi ile geldi
3. maddede saydığım problemlerin hiç biri bu arabada yok. İlk çalıştırma, benzinden gaza geçiş tamamen sorunsuz! Enjektör sesi hiç yok. Bunlara hem çok şaşırdım hem de çok sevindim. Demek ki montajın önemi büyükmüş dedim kendime. Tek fark : Ankara'da takılmış!!! Yani gazın başkentinde...
Ekogas'ın bir eksisi, lpg bitince otomatikman gaza geçme işi muntazam çalışmıyor. bu nedenle ustalar otomatik geçişi devre dışı bırakıp gaz bittiğinde elle geçiş yapacak biçimde ayarlıyorlar. Alışınca hiç sorun olmuyor.
Bu arada çevremizdeki tanıdıklardan Karabük'ten lpg montajı için yer soran 10'un üzerinde kişiyi Ankara'da Mocan Otogaz'a yönlendirdik (BRC en sorunsuz bayi ödülleri var). Montajı Ankara'da yaptıranlar neredeyse sorunsuz olarak araçlarını kullanıyorlar. Fiyat olarak da gayet iyiler, buraya yazmak belki doğru olmaz ama isteyenlere özelden yazabilirim. Şehir dışından gelenlere de sızdırmazlık işini aynı gün mesai saatleri içinde kendileri hallediyorlar.
Sonuç olarak edinilen tecrübeler:
1. Usta çok önemli. Marka da biraz önemli. Bence 300 tl gibi bir fark için yerli sistemlere yönelmek çok mantıklı değil.
2. Benzin-lpg performans farkı sadece 1.3 terra-ekogas ikilisinde belirgindi, diğer araçlarımda bu farkı hissetmedim. Sephia-ekogas da dahil.
3. Kimisi simit tanka +50tl, kimisi +100 tl alıyor ama hiç almayan da (Mocan) var.
4. Bazen sorunlar yaşansa da iyi bir marka-usta ikilisi ile bunlar minimize edilebilir ve lpg'den vaz geçecek kadar büyük sorunların çok sık yaşandığını zannetmiyorum.
5. 2000 küsür liralık Prins Telefleks gibi markaların bu paraları kaliteleri ile hakettikleri doğrudur ama bence optimal çözüm 1400-1500 liralık kaliteli markalar. Bu fiyatlardaki sistemlerin aralarında kalite anlamında ciddi farklar olduğunu düşünmüyorum. Bu yüzden bir markayı ön plana çıkarmak çok da mantıklı değil.
NOT : Yukarıda yazdıklarım sonuçta bir Tüpçü'nün günlüğüdür
. Benzin-tüp tartışmaları sıkça yaşanıyor, herkesin doğrusu kendinedir. Ben sadece tüp tecrübelerimi aktarıp Gökhan'a yardımcı olmak istedim. Yılda ~30 bin km gibi bir ortalamam olduğundan LPG benim için vazgeçilmezdir ama benzin-dizel sevenlerin de kendilerince haklı sebepleri mutlaka vardır.