EPC (Electronic power control) SORUNU Merhabalar,
Aracimdaki Epc sorunu ile ilgili yasadiklarimdan oturu bu konuyu aciyorum. forumda EPC diye arattim bukadar onemli bir konu hakkinda baslik acilmamis olmasi beni oldukca sasirtti dogrusu. Yapilan aciklamalar birilerinin isine yarayacak olursa ne mutlu bana.
EPC sorunu hemen hemen butun 98-2007 arasi Volkswagen araclarda bas gosteren ve yazimda aciklamaya calisacagim komplike birkac sorundan oturu olusabilecek bir sorun. Yani tek bir nedenden oturu yanmiyor bircok neden bu isigin yanmasini tetikliyebiliyor. Bircogunun iddaa ettiginin aksine EPC ne pedal kontrol sistemidir nede egzos kontrol sistemi, EPC yani (Electronic power control) aracin atesleme yakit ve hava besleme sistemleri ile gaz/fren pedal setinin birbirleriyle uyum icerisinde calismasini denetleyen bir sistemdir. bu sistemlerden herhangi birinde sorun oldugu zaman gosterge panelinde EPC uyari isi yanar bu isik kimi zaman Motor isigi ile birlikte yanar kimi zaman tek basina yanar kimi zaman kontak kapanip acilsa dahi duzelmez surekli yanar kimi zaman kontak kapanip acilinca duzelir kimi zaman yanmasi hicbir sistemi etkilemezken kimi zaman yandigi zaman arac kullanilamaz hale gelir benim burada yazdiklarim yandigi zaman(Motor isigi ile birlikte degil tek basina) aracin kullanilamaz hale gelmesi ve kontagi acip kapayinca duzelmesi durumuyla alakalidir.
Yapacagim aciklamalar tamamen kendi yasadigim sorunlar ve bu sorunlar uzerine yapmis oldugum arastirmalar sonucu(cogunlugu yabanci sitelerden) elde ettigim izlenim ve tecrubelerime dayanmaktadir.
Yazimda teknik bir hatam olursa, konuyla ilgili arkadaslarin uyarilarini bekliyorum. Buna istinaden yazida gerekli duzeltmeleri yaparak sorunu yasayan ve konuyu ilk defa okuyacak sonraki arkadaslara yararli bir bilgi birakmis oluruz.
On bilgi amacli aracim ve ozellikleri sunlar;
2000 model passat 1.8T 20V Highline II
Sirali sistem LPG donanimli
177500km fakat 135000km komple motor turbo yenilemesi yapilmis
tum bakimlari zamaninda yapilan ama surekli zorlanarak kullanilan bir arac.
benzer ozelliklerde araci olanlar icin bu bilgi daha yardimci olacaktir ama basta soyledigim gibi EPC sorunu tek bir marka ve modele ozgu degil onun icin araciniz Volkswagen ise konuyu okumaya devam edebilirsiniz.
6 ay kadar once aracimla trafikte seyrederken bir anda ivmelenmek istedigimde EPC isigi yandi(Motor isigi yanmadi) ve arac sarsilarak 3000 devri gecmez hale geldi. Saga cektigimde rolantide aracin titredigini ve devrin 1300 ile 700 arasinda gezindigini gordum. Kontagi kapatip actim ve araci yeniden calistirdim sorun ortadan kalkti isikta yanmadi ayrica o gun boyunca bu sorun yeniden yasanmadi. Sorun yeniden bas gostermedigi halde aracimi serviste makineye baglatarak hata kodunu almak istedim hata olarak Bogaz Kelebegi cikti. sorunun devam etmemesi uzerine hic bir islem yapmadan servisten ayrildim.
Aradan 1 hafta gecmeden trafik isiklarinda kalkmak isterken ayni sorun yeniden boy gosterdi. EPC yandi (motor isigi yanmadi) tum sistemler calisir durumdaydi ama araba 3000 devri gecmez ve rolantide titrer hale gelmisti saga cekecek stop edip araci yeniden calistiracak durumda olmadigim icin bu sefer hareket halindeyken vitesi N ye gecirip kontagi kapatip actim ve sorun duzeldi D ye takarak devam ettim. Sorunun yeniden boy gostermesi uzerine servise gittim ve ustalar bogaz kelebinde sorun oldugunu arabanin kurumlanmadan oturu bunu yapabilecegini balata temizleme spreyi veya ozel bogaz kelebegi temizleme spreyi ile bu konunun ustesinden gelinebilecegini belirttiler. Iste hikaye boyle basliyor tum basima gelenleri ve neler yaptigimi sirasiyla yaziyorum sikilmadan okuyun sonucta sirasiyla yapmaniz gerekenleride belirtmeye calisacagim.
1. Servis: Bogaz kelebegine bagli elektrik kablolari kontrol edildi saglam dendi bogaza bagli hortumun kelepcesi acildi iceri sprey sikildi ayni anda baska bir usta ara gaz veriyordu arac stop edildi bogazdan geriye yagli pasli benzin gibi pis bir akinti geldi bogazin temizlendigi soylendi sorunun tekrarlamayacagi soylendi hortum takildi Servisin tanidik olmasi nedeniyle cuzzi bir ucret karsiligi servisten cikildi.
2. Servis: ertesi gun sorun devam etti sadece hafta sonlari servise gitme durumum olmasi ve hafta ici basinda duramayacagim bir gunde arabayi servise birakmak istemememden oturu bir hafta boyunca bu sorunla beraber sabah aksam ise gidildi ve donuldu. internetten yapilan arastirmalar ve edindigim bilgiler isinde sorunu anlayabilmek icin asagidakiler denendi;
a. Sadece benzinle seyredildi - sorun devam etti,
b. Depoya en iyi marka iki adet enjektor temizleyicisi katildi - fayda etmedi,
c. Sadece gaz ile seyredildi - sorun devam etti,
d. AC acikkende kapaliykende sorun devam etti,
e. Yokusta kalkarkende yokus inerkende sorun olustu,
f. 10 ile 50 arasi hizdada oldu 140-150 ara hizlanmasindada oldu,
g. ilk kalkis gazlarkende oldu,
h. motor sogukkende sicakkende oldu
i. kimi zaman 1 gun boyunca yapmadi kimi zaman ust uste 20 kere yapti
j. bu esnada hiz sabitleme sistemide calismiyordu,
h. Her sorun olustugunda kontak kapandi ve acildi soru duzeldi,
i. rolantide olusmayan sadece gaz verildigi zaman olusan yakittan veya motora giren havadan oldugunu dusunduren bir sorun oldugu anlasildi
3. Servis: hafta sonu servise gidildi bogaz yeniden temizlendi fakat sorun devam etti lamda sensorunun bogaz kelebegi gibi EPC yi tetikleyebilecegi soylendi 240ytl fiyat verildi zaman yoklugudan denemeye ve tamire devam edilemedi. Hafta ici sorun devam ederken turlu denemeler yaparken nasil bir ariza uyarisi alacagimi merak ederek lamda sensorunun kablosunu cikarmaya karar verdim. lamda sensoru aracin motordan cikan egzosun ustundeki bir sensor. Kablosunu takip ettigimde sogutma suyu deposunun altinda bir soketle yoluna devam ettigini gordum su deposunu sokup soketi cikardim arac bir ariza vermedi denemek icin gazladigimda ise EPC arizasini yine verdi. sorunun lamda sensorunden olmadigina inanmaya basladim bogaz kelebegine intercoolerdan gelen boruyu kendim soktum arac calisir durumdaydi ama titreyerek stop etti. bijon anahtarini gaz pedalina yerlestirip araci calistiridim busefer rolantide calismadigi icin bogaz acik olmasina ragmen stop etmedi buyuk bir gurultuyle arac 4 bin devirle 3000 devir arasi seyrederek calismaya basladi bu esnada intercoolerdan gelen, bogaza baglanmasi gereken soktugum borudan cikan havanin cok sicak oldugunu farkettim. sorunun motora surekli sicak hava girmesinden kaynaklandigini dusunecektim ki bu sorunun aracin ilk calismasindada oldugunu hatirladim. bu arada bogaza gelen havanin sicakligi yada basincindan olma ihtimaline karsi boru cikik halde bir iki tur attim sorun yine yasandi EPC yandi motor guc kaybetti bogaz zaten sokuk oldugu icin araba stop etti. hazir bogaz acikken iceri sprey siktim temizlemek icin ve kapadim. gazladim tabiiki sorun devam etti. temizlikte fayda etmiyordu. internette yaptigim arastirmalarda bu sorunun fren musurunden oldugu yaziyordu cunku bu araclarda gaz pedali ile bogaz arasinda tel olmazmis elektronikmis siz gaza basinca nekadar bastiginizi electronic sensor algilayip bogaz kelebegindeki servoya iletirmis boylece bastiginiz oranda kelebek acilarak iceriye hava alirmis ama fren musurunden oldugu zaman ya fren lambaniz surekli yanarmis yada frene bassanizda fren lamlari yanmazmiski bu olsa benim aracim otomatik oldugu icin araci calistirdiktan sonra vitesi P den D ye alamazdim (otomatik viteste motor calismiyorsa ve frene basmiyorsaniz vitesi P den cikaramiyorsunuz). Acaba fren lambam hepmi yaniyor diye kontrol ettim hayir saglam. EPC yandiginda yani sorun oldugunda da frenleri kontrol ettim yine normaldiler boylece fren musuru seceneginide elemis oldum.
4. Servis: yukarida denediklerimi anlattim lamda sensorunden olmadigina emin olmak lazim dediler yenisini almak istemedigimi belirttim servisin tanidik olmasi sayesinde araca cikma lamda sensoru takildi ve deneme yapildi sorunun devam ettigi goruldu. Lamda sensoru ihtimali elendi. araba yeniden makineye baglandi tum ariza raporlari silindi yeniden deneme yapildi arac yine bogaz kelebegi lamda sensoru arizasi verdi ustalar sorunun intercoolerdan veya turbo beslemesinden olabilecegini soyledi bogaz kelebegine giren havanin basinci sicakligi falan diye soyleniler bende bogaz acikken yani boru cikikken gazladigimi basinctan olamayacagini ayrica sabah motor sogukkende sorunun olustugunu anlattim bunun uzerine sorunun aracin beyninden kaynaklanabilecegi beynin resetlenmesi halinde sorunun duzelebilecegi soylendi arac beyninin(ECU) nasil resetlenecegini sordugumda akunun sokulecegi kontagin acilacagi ve beyindeki butun elektrigin bosaltilacagi boylece bir sure sonra beynin kaydettigi hassas uyarilar listesini silecegini yeniden elektrik verildigindede beynin factory default seklinde acilacagini bu sorununda duzelecegi soylendi bu sorunu beynin nasil algiladigini yeniden algilayacagini soylememe ve hic inandirici bulmadigimi belirtmeme ragmen caresizlik icinde bunuda denedik. tabiiki sorun cozulmedi olan teybin kayitlarina oldu hepsi silindi teyb code istedi falan filan. Sunuda belirtmek isterimki butun bu islemler olurken cevre servislerden buyuk ustadlarda olay yerine intikal ederek sorunun basinda durmaya deneme yanilma yontemiyle sorunun cozumune yardimci olmaya calisiyorlardi. kisaca arabada kurcalanmayan nokta kalmadi diyebilirim. butun yapilanlardan sonra kelebegin manyetik birseyden etkilendigi hatta alarmin sokulmesi gerektigi soylenince baya bir guldum ve aracimi servisten KACIRDIM. bir servis gunu daha boylece bitti.
5. Servis: bir hafta boyunca kadar turlu denemeler ve internetten yaptigim arastirmalar sonucu aracim icin VAG-COM almaya karar verdim (
http://www.ross-tech.com/) konuyu bulandirmamak icin ayrintiya girmiyorum. Baska bir yetkili servisle telefonda yaptigim konusmada bunun ise yarayabilecegi bu cihazla aracin bazi uyarilar icin hassasiyet degerlerinin degistirilebildigi boylece benimde EPC arizasi icin hassasiyeti yukselterek sorunu daha az yasanir hale getirebilecegim belirtildi. urunun sitesinden yaptigim arastirmalar ve urun ureticisi saticisiyla yaptigim konusmalarda urunun boyle bir ozelligin olmadigi sadece hata kodu elde edilerek bununda bentley publisherlarda aratilarak soruna ulasilabilecegi soylendi. Bu asparagas haber uzerine VAGCOM dan vaz gecildi.
6. Servis : bu sefer baska bir servise gidildi. sorun anlatildi yapilanlar izah edildi sorunun bogaz kelebegini komple degistirmeyle duzelebilecegi soylendi fiyatin beni uzebilecegi soylenince dusunecegimi soyleyerek oradanda ayrildim.
Sonuc: Esim kotonda alisveris yaparken sikintidan park yerinde(oldukca sessiz bir ortamda) bogaza gelen hortumu kurcalamak ve temizlemek icin soktum, bogazdan iceri sprey sikabilmek icin MOTORU KAPADIM bogaz kelebeginin acilmasi ve sikacagim spreyin daha ilerlere gitmesi icin icin kontagi acip (MOTORU CALISTIRMADAN) pedala bijon anahtari dayadim boylece kelebek acildi. bogazdan iceri sprey sikarken kelebegin citirdagini cok ince hareketlerle hareket ettigini sabit durmadigini fark ettim. bunu ben bogaz kelebeginin aliminyum dis yuzeyine dokununca yapiyordu. pedaldan olamazdi cunku bijon sikisikti pedal sabitti. acaba gercekten manyetik birseydenmi etkileniyor diye bir tahta parcasiyla kelebegi durttum yine yapti tam kelebegin ustundeki elektrik baglantisindan suphelendim kurcaladim her oynattigimda sacmaliyor ve sonra cok kurcalayinca CAAT diye bir sesle kitleniyordu. hemen bogazi kapadim motoru rolantide calistirdim ve kelebegin ustundeki soketi kurcaladim CAAT diye bir ses ve kitlendi gosterge panosuna bir baktim EPC yaniyor motorda rolantide titriyor. kontagi kapadim motoru yeniden calistirdim sorun yok kelebek uzerindeki soketi sikica tutup kablonun devamini salladim acaba kablonun gittigi yerlerden birindemi sorun var diye hic bir sorun yoktu tam kelebek uzerindeki soketi sallayinca sacmaliyordu - sorun bulunmustu kabloyu kelebekten ayirirsam PEDAL & BOGAZ KELEBEK KALIBRASYONU gerekecegini biliyordum buda ya VAG-COM yada servis cihaziyla yapiliyordu onun icin aku basini soktum boylece beyne elektrik gidemeyecek kelebekteki soketi sokunce beyin soketin sokuldugunu anlayamayacak ve kalibrasyonda gerekmeyecekti. akuyu soktum kelebekteki soketi soktum soydum ve en ince yesil kablonun disinin saglam icinin kopuk oldugunu anladim kabloyu kopardim iki ucu siyirip ekledim bantladim yerine taktim kelebek soketini ve aku basini sirasiyla bagladim motoru calistirdim her turlu zorlamayla araci denedim SORUN YOK. EPC YOK.
Arkadaslar bu sorun oldugu zaman 4 ayri sevris tarafindan bir cok degisik nedenden olabilecegi belirtilmisti. fakat sorunu bizzat kendim bedavaya cozdum. aslinda kelebekteki soket serviste kontrol edilmisti ama arac rolantide calisirken denenmisti. ben temizlemek icin gaz pedalina bijon anahtari dayadim motor calismazken kontak acikken kelebegi temizlemek icin ugrasirken sabit durmadigini cok sessiz bir ortamda fark ettim biraz sans eseri yani. servisteki bir ustanin gaz pedalina sabit basarken baska birinin kelebekte degisiklik varmi diye soketi kurcalamasini bekleyemezdim zaten.
Edindigim denediklerimden faydalanarak asagida sorunlari ucuzdan pahaliya siraliyorum sizinde sorununuz varsa asagidakileri sirayla deneyin servislere kaziklanmayin servise inansam intercoolerda turboda degisecekti motora karbon temizligide yapilacakti bogaz kelebegi lamda sensorude fren musurude degisecekti ve sorunda duzelmeyecekti cunku sorun 1mm kalinliginda kopuk bir kablonun temassizligindan kaynaklaniyormus;
1. Kontagi acin motoru calistirmayin gaza sabit bir agirlik koyun Bogaz kelebeginden sabit tiz bir ses cikiyor olmali uzerindeki soketi kurcalayin herhangi bir fark yoksa kablonun devamini kurcalayin cekistirin hafifce seste fark yoksa bu maddeyi atlayin, fakat kurcalayinca citirdama oluyorsa soketin kablolarini kontrol edin kopukluk varmi bakin soketi cikarmaniz gerekirse bogaz kelebegi kalibrasyonu yapmamak icin once aku basini sokun soketi contact cleaner ile temizleyip takin daha sonra aku basini takin sorun duzelecektir.(Benim sorunum buydu motor gazlamak isteyince oynuyor esniyor kasiliyor ona bagli olan kablolarda hareket ediyor temassizlik oldukcada sorun oluyordu)
2. Araciniz Turbo ve intercooler varsa bogaz kelebegindeki soketin kablosunu takip edin kablonun intercooler uzerindeki bir valfe de baglantisi oldugunu goreceksiniz bu baglantiyi kontrol edin gerekirse cikarip temizleyip takin. sorun duzeldimi deneyin.
3. Bogaz Kelebegine bagli hortumu sokun kontagi acip pedala agirlik koyun herhangi bir bogaz kelebegi temizleme spreyini bogazdan iceri sikin(Balata temizleme spreyide olur diyorlar ama tavsiye etmem biri 2 milyon biri 10 milyon ya tam kaziklaniyoruz yada bir bildikleri vardir. sonucta ikiside yaglama yapmadan temizleyen maddeler ama yinede tavsiye etmem) bir arkadasinizi surucu koltuguna gecirin araci calistirsin bogaz hortumu sokuk oldugu icin arac rolantide uzun sure calismayacak stop edecektir ara gaz versin deviri 4 5 binde tutmaya calissin sizde bu arada bogazdan spreyi yavas yavas sikin cok sikmayin stop eder. sonra araci stop edin bekleyin pislik bogazdan akacagi kadar aksin akinca bir bezle kalanini temizleyin bogazi monte edin duzeldimi deneyin (Cogunluk duzeldigini iddaa ediyorlar kotu benzin kullanmaktan oluyormus oyle diyorlar temizlikten sonra en son benzin aldiginiz yerden almayin)
4. Bana inandirici gelmiyor ama aku basini sokup kontagi acip yarim saat bekleyip beyne giden elektrigin tamamen kesilmesi sorunu cozebilirmis deneyin birsey kaybetmezsiniz.
5. Fren musurunu kontrol edin. Frene basmadiginiz zaman firen lambaniz yaniyormu yada bastiginiz halde yanmiyormu kontrol edin sorun varsa fren musurunu degistirin. Fren pedalinin ust arkasinda button. fiyati 15-20YTL kadar kendinizde degistirebilirsiniz. Sorun duzeldimi deneyin.
6. Egzos uzerindeki Lamda sensorunun sogutma suyu altina uzanan ilk soket baglanti noktasindan cikarin sorun devam ediyormu bakin. EPC surekli yaniyor fakat arac gucten dusmuyorsa yani sorun duzelmisse lamda sensorunu degistirin mumkunse servisten denemek icin cikma takmasini teklif edin.
7. Aracin bloguna karbon temizligi denetebilirsiniz 150YTL fiyati var,
8. Bogaz Kelebegini degistirebilirsinizki bu sizi biraz uzebilirmis,
9.Aracin beynini degistirebilirsinizki duzelmeme sansi yuksek ve dahada uzulebilirsiniz,
10.Iyi bir servisiniz yoksa yada benim bildiklerim denediklerimden baska birsey bilmiyorsaniz aracinizi satabilirsiniz.
Konu hakkinda benzer sorun yasamis ve baska denemeler yapmis sorun hakkinda fikri bilgisi olan arkadaslarin yorumlarini bekliyorum boylece gerekirse bu metin icerisinde kismi duzeltmeler yapabiliriz yeni okuyacak olan arkadaslara yarari dokunabilecegini umidiyle EPC siz gunler dilerim.
Cenk Kalkavan