Yiğidi öldürüyorsunuz madem hakkını da verin değil mi
Auto Bild 1 aracı test eder,bize yüzlerce jazz gelmekte. CVT şanzımana sahip şu ana kadar sadece 4 araç servisimizde tamirat gördü. CVT ünitesinin arıza nedeni ise kesinlikle kullanıcı hatalarından(ihmalkarlık) ve yanlış bakımlardan kaynaklanıyor. Bu şanzımanlarda yağ hayati öneme sahiptir ve her 20.000km.de bir değiştirilmesi gerekmektedir. Aracın kullanım kitapçığında değişim süresi 40.000'dir ama bu kesinlikle çok uzun bir süre. Şanzımanın çok uzun süreler sorunsuz çalışmasını istiyorsanız 20.000'de değişim şart. Millet 40.000'de bir değişse yine sorun olmayacak. Ama 100.000km.yi devirmiş ve daha hiç yağı değişmemiş araçlar bile gelmekte
Bir de bu yağın sadece orjinal Honda CVT Fluid olması gerekmekte(aynı şekilde manuel Honda şanzımanları da sadece ve sadece MTF Fluid,otomatikler ise ATF-Z1 olmalıdır). Bu yağı yetkili servisler dışarıya vermiyorlar,çünkü galonla gelmekte. Bizim servisin sahibi 12 sene Honda Türkiye'de çalıştığı için bağlantıları var ve istediğimiz parçayı şipariş edebiliyoruz. Bu nedenle Ankara'daki özel servisler içerisinde bir tek orjinal parça ve yağ kullanan biziz. Her neyse reklamlardan sonra
bu yağı değiştirmeye servis 160TL yağ+100TL işçilik alıyor. Bu nedenle 40.000km yerine 60.000km'de veya 80.000km'de bir değiştiriyorlar. Çünkü feci bir bakım faturası çıkıyor ve insanlar mecburen sanayiye yöneliyorlar. 40.000 bakımında sübap ayarı falan da olduğu için fatura biraz kabarık oluyor. Dışarıda ise özel honda servisleri de dahil olmak üzere çoğu yer bildiğimiz ATF (Automatic Transmission Fluid) kullanıyor. İnsanlar bunu normal otomatik şanzıman sanıyorlar. Sonuç vuruntulu çalışan ve kayışı bitmiş bir şanzıman oluyor. Eğer 20.000km.de bir CVT yağının değişimini ihmal etmezseniz bu şanzımanlar rahatlıkla 250-300bin km.yi sorunsuzsca görüyorlar. Bu km.lere kadar aracınızı kullanır mısınız bilemem tabi
200.000 km.ye yakın CVT şanzımanlı birçok araç geldi bakıma. Hepsi halen taş gibiler. Hatta Detailing-Showroom bölümünde 2005 model siyah bir jazz vardı exterior detailing yaptığımız. O araç 183.000km.de idi ve görüleceği üzere sorunsuz.
CVT şanzımanlı yeni kasa Jazzlar (bkz. Honda Fit) yurtdışında halen üretilmekte. Ancak ülkemize CVT yerine I-Shift isimli otomatikleştirilmiş manuel şanzımanlı olanlar ithal edilmektedir. Bunun nedeni ise maliyeti düşürüp aracı düşük fiyattan satarak rekabetin sağlanmaya çalışılmasıdır. Her ülkenin piyasası farklı sonuçta. Ama honda otomatik şanzımanda performans ve sorunsuzlukla anılan adını I-shift şanzımandan sonra rezalet olarak değiştirmiştir. Vuruntulu ve uzun süren vites geçişleri nedeniyle birçok kişi aracından soğumuştur;hatta aracını satmıştır. I-Shift şanzımana sahip yeni kasa Civic Hb ve yeni kasa jazz.larda durum böyle. Zaten dikkat edin makyajlanan 1.8 Civic hb araçlar artık I-Shift yerine bildiğimiz otomatik olarak getiriliyorlar. Maliyet nedeniyle makyajlı 1.4 hb Civic.ler I-Shift ile devam.
CVT şanzımanlı jazzların kötü yönü ise çok dik yokuşlarda ve ani hızlanmalarda aracın yavaş kalmasıdır. Çünkü CVT şanzımanda diğer otomatiklere göre güç kaybı daha fazladır. Bu da kötü tarafı diyelim.
Ek olarak Jazz.ı 20.000TL üst sınır koyduğun için pek tavsiye edemeyeceğim. Çünkü o rakamlara az km yapmış ve temiz bir otomatik jazz bulmak çok zor. 22-23'e çıkmanız gerekli. Jazz sınıfındaki araçlara göre pahalıdır. Tabi bu size iç hacim,yakıt tüketimi,kullanım kolaylığı ve sorunsuzluk olarak geri döner unutmayın :9