sizin ilacınız bende
bende supap ayarını kendi yapanlardanım
öncelikle külbütör kapağını tutan 2 somun var onları sökmek lazım sanıyorum metrik 8 di.
supap ayarını yapmanız için külbütör üzerinde gevşeteceğiniz somun metrik 11 eğer takımınızda 11 kombine anahtar yoksa edinin. vede düz bir tornavidaya ihtiyaç var.
Favorit 136 larda benim bildiğim emme ve egzoz pushrod ları (supap itecekleri) çelik malzeme ve emme egzoz aynı ayar boşluğuna sahip
135 motorlarda ise alüminyum pushrod var sanıyorum emmesi ayrı egzozu ayrı ayar istiyor.
elimde 4-5 tane teknik bülten var felicia ve favorit hakkında kimisi düz 0.20mm diyor kimisi emme 0.25mm egzoz 0.20mm
ben ikisinide 0.20mm yapanlardanım
teknik işin kısmına gelince ;
hep emme supapı açılır karışım dolar egzoz açılır egzoz atılır sanıyoruz ama olay öyle işlemiyor.Ne yaptığından habersiz abi kaça patlar civic vti tokatlarmıyız diyen apaçi tayfa modifiyecilerin bile "tymnk" şeklinde ifade etmeye çalışıp beceremediği bir ayar var.
bu ayardan dolayı teknik verileri tam bilinmeyen bir motorun supap ayarını yukardan şu supap kapandı ayarlayalım tarzı göz kararı yapmak işleri berbat eder. zira kapalı sanılan supap ufak derece farkları ile açık duruyor olabilir.
elimizdeki en sağlam veri ateşleme zamanında pistonu ÜÖN da bulunan bir silindirin 2 supapıda tam kapalı olmak zorunda, ancak 4 silindir için 2şer 2şer supap ayarlarken motoru gerekenden fazla çevirmek gerekiyor.
ecnebide 9 kuralı denen pratik bir yöntem bulmuş ve bu bizim araçların motorunda uygulanabiliyor.
motora karşıdan bakarken soldan sağa supapları 1 den 8 e kadar numaralandırırsak
motoru çevirdiğimizde basılan supapın numarası ile ayarlayacağımız supap numarası toplamı 9 etmeli.
mesela motoru çevirmeye başlıyoruz sol baştaki 1. supap basıldı. sağ baştaki 8. supapı ayarlamalıyız.
bu yöntemin tekniğine inelim ;
krank üzerinde motor dengesi için 2 piston inerken 2 piston çıkar.
bizim motorlarda supap düzeni motora karşıdan bakarken şu şekilde ; ( " | | " işaretleri arasını bir silindir gibi düşünün )
|Egzoz Emme||Emme Egzoz ||Egzoz Emme||Emme Egzoz|
burda sol baştaki egzoz supapı açıldığında demek oluyor ki 1. silindir egzoz atmak için ÜÖN da.
aklımızda olması gereken bir bilgide ateşleme sırası 1 - 3 - 4 - 2 yani egzoz supapı açmış 1. silindirde patlama olmuş sıra "2" ateşleme sırasına sahip 4. silindirde
yani ayarlamamız gereken 8 nolu supapa sahip silindir
en başta ne demiştik ateşleme için ÜÖN da bulunan pistonun bulunduğunu silindirdeki tüm supaplar kapalı olmalıydı. (yani ayarlanabilecek konumda)
işte bu 9 kuralı ile bunu kolayca yapabiliriz.
1. açılıyorken 8. ayarlanacak
2. açılıyorken 7. ayarlanacak
3. açılıyorken 6. ayarlanacak
4. açılıyorken 5. ayarlanacak
5. açılıyorken 4. ayarlanacak
6. açılıyorken 3. ayarlanacak
7. açılıyorken 2. ayarlanacak
ve en nihayetinde
8. supap açılıyorken 1. supap ayarlanacak.
(açılıyorken aslında basılıyor demek istiyorum, işin başında daha somut göreceksiniz ne demek istediğimi. tamamen Basıldığı anı yakalayacaksınız geçerseniz geri çevirebilirsiniz tekeri.)
0.20mm lik sentili kullanırken tornavida ile yapacağınız ayarda öyle bir sıkılıkta ısırtmanız lazım ki ne zorlasın ne çok kolay kaysın.
ayrıca ayarı tam yapıp 11 numara anahtarla sıkarken ayarı kaybetmeniz olası
bu çok sinir bozucu olabiliyiyor. o yüzden 11 kombine anahtarın yıldız tarafını (halka olan kısmı) ayar somununda tutarken tornavidayı ortasından geçirerek eş zamanlı ayarı bulup somunu sıkmaya çalışın. Somun belirli bir sıkma torkuna sahip değil ama güç gösterisi yapmaya gerek yok.
şu dedeyi senelerdir izlerim youtube de açıldığına göre link vermem sorun olmaz .. olayın şekli için ona bakabilirsiniz.
http://www.youtube.com/watch?v=fezXUwVfH7ULehçe teknik dökümandan konu hakkında bir teknik resim
umarım konu bütünlüğünü dağıtmadan olayı ifade edebilmişimdir.
gerçekten kolay bir işlem.
motoru çevirmek için ise aracı ön yolcu tarafından kriko ile kaldırıyorsunuz vitesi 5 e takıyorsunuz ve direksiyonu tam sağa(yolcu tarafına) çeviriyorsunuz.
böylece motorla uğraşırken sol ayağınız ile tekerleği çevirince motor dönecek sizde haraket eden supapları göreceksiniz. ateşleme anında motorunuz sağlıklı ise kompresyon kaçırmadığından döndürürken sizi baya zorlayacaktır
5. vitesi o yüzden yazdım. hala zorlanırsanız 4 bujiyide sökün (buji anahtarı alacam dediğiniz için) böylece kompresyon direnci olmadan rahatça motor dönecektir.