Biraz bilgi ekleyim H ve D tipi ampuller ve mercekler ile ilgili..
D=discharge yani xenon demek
H=halojen yani adı üstünde halojen demek
h1,h3,h4,h7,h11 halojen tip ampül çeşitleridir.
xenon ampüllerinde yani D ile başlayan ampüllerde ise ikinci bir kısaltma var
R ya da S
R - reflektörlü manasına gelir.yani mercek olmadan da reflektörlü xenon farlar vardır.
örnek mercedes w211,renault laguna,volvo s60,xc90,peugeot 607 vs..
bu araçlarda mercek yoktur ama fabrika çıkışı xenon vardır.
S ise mercek anlamına gelir.
birde kısaltmalarda rakamlar vardır.
bunlarda ampül tiplerinden ibarettir.
D1S 'in xenon ateşliyicisi balastta değil ampül kıçındadır mesela
oysaki D2S te ateşliyici balast içindedir. bu yüzden balastları büyüktür ve eski teknolojidir.
ayrıca ateşliyici ampüle çok daha yakın olduğundan yüksek gerilim çok kısa mesafe içerisinde yürür.
oysaki D2S te ateşliyici ampülden yaklaşık 40-50 cm geriden yani kablonun diğer ucundan gelir.
kısaca gerçek xenon D ile başlar
D1S,D1R,D2S,D2R,D3S,D3R,D4S ve D4R gibi
H ile başlayan xenon çakmadır ya da uydurma.
philips gibi markalar çakma xenon üretmez , dikkatli incelendiğinde philips adı altında ya da philips patenti ile vs.. gibi açıklamalar bulunur.
gerçek xenonlar zaten piyasada satılmaz. direk otomobil fabrikalarına hatta far üreticilerine gönderilir.
hella,osram,denso,valeo,bosch ve philips başlıca xenon üreticileridir.
mtec , cyclone piyasa malı , çakma xenon üreticileridir ama kaliteli olabilirler.
xenon farı 3 bileşen belirler.
gerçek xenon ampül
S ise buna ilaveten mercek
R ise buna ilaveten far reflektörü
birde 4150-4300 k arası ışık
halojen merceğe çakma xenon ampülü takılırsa ( zaten D serisi takılamaz , uymaz. ancak h ile başlayan takılabilir )
yolda homojen olmayan aydınlanma ve net olmayan kesilme çizgileri oluşabilir.
kesilme çizgileri net olmazsa karşıdan gelen sürücünün gözüne tehlike yaratma ihtimali vardır.
Alıntıdır..